
Constance Molema: “Als ik ergens aan begin, wil ik er ook heel goed in worden”
Met diploma’s voor de opleidingen tot directiesecretaresse en medisch secretaresse ging Constance Molema in eerste instantie in de secretariële richting aan het werk. Ook bij Dijker BMW, waar zij inmiddels al ruim 20 jaar werkzaam is, vervulde ze altijd administratieve functies. Toen in 2016 de functie van Marketing Coördinator bij de overkoepelende VMD Groep vrijkwam, besloot Constance om hierop te solliciteren. Ze volgde de opleiding NIMA A Online Marketing en begon aan een nieuwe uitdaging. Een beslissing waar ze nog geen moment spijt van heeft gehad.
TEKST: HILDE ROOVERS | FOTOGRAFIE: MARIKE VAN DE WITTE
Allereerst, wat houdt jouw functie precies in?
“Ik ben verantwoordelijk voor de on- en offline uitingen, in samenspraak met de Commercieel Manager. En de resultaten van onze online marketingactiviteiten analyseer ik, zodat we hier bij volgende uitingen op in kunnen spelen. Ik kijk wat aanslaat bij onze doelgroep, wat werkt en wat juist niet. Met die gegevens ga ik dan weer aan de slag. Daarnaast organiseer ik allerlei evenementen, zoals rondom de introductie van nieuwe modellen. Het afgelopen jaar lag dit uiteraard grotendeels stil, dus dan moet je hier extra creatief mee omgaan.”
Wat is belangrijk in jouw marketingplan?
“De focus ligt primair op klantbeleving. Dat zie je ook terug in onze drie websites waar de klantreis centraal staat. De automotive branche is nog best wel conventioneel, maar verschuift ook steeds meer naar online. Dus waar mensen vroeger voornamelijk naar de showroom kwamen, wordt er nu veel via het internet gezocht. Wij zorgen er dus voor dat onze online presentatie een verlengde is van de premium beleving in de showroom. De klant moet in principe online het gevoel krijgen alsof hij live door onze showroom loopt.”
Heb je marketingdoelen voor de lange termijn?
“De auto is in Nederland voor veel mensen nog steeds een heilige koe. En deze markt is constant in beweging. De laatste jaren zijn elektrische auto’s sterk in opkomst en maken steeds meer mensen gebruik van deelauto’s. Het autolandschap verandert continue. Het belangrijkste doel voor mij is om bij te blijven. Ik wil de meest servicegerichte klantenreis mogelijk blijven maken. Inspelen op de persoonlijke klantbehoefte, on- en offline.
Wat is jouw handelsmerk?
“Ik weet niet of ik echt een handelsmerk heb, maar ik geef mijn werk wel altijd een persoonlijke touch. Sommige klanten die hier komen, ken ik al 20 jaar. Daar heb je dan ook echt een persoonlijke band mee. Verder vind ik het belangrijk dat ik uitdraag waar mijn werkgever voor staat. Je bent toch in dienst van het merk dat je vertegenwoordigt. Ik denk dat een handelsmerk of werkwijze dan ook verschuift per werkgever en ook per branche waarin je werkzaam bent.”
Wat is het leukste aan jouw werk?
“Ik vind heel veel dingen leuk aan mijn baan, maar vooral de combinatie van mensen en creativiteit. Het contact met de klanten vind ik heel fijn, maar is voor mij ook essentieel. Het helpt mij om de doelgroep goed te kunnen analyseren. Waarom maakt iemand een bepaalde keuze? Hoe kan ik helpen om de klantreis zo gemakkelijk en prettig mogelijk te maken? Ook mijn creativiteit kan ik goed kwijt in dit werk. Het blijft een uitdaging om steeds weer origineel te zijn in onze uitingen. Ik probeer visuele content te maken die in één oogopslag duidelijk maakt welke boodschap wij willen uitdragen.”
Wat is je ambitie?
“Ik ben best ambitieus. Als ik ergens mee begin, wil ik er ook heel goed in worden. Ik zou dan ook graag een expert willen worden in online marketing. En ondanks dat dit een behoorlijk technisch verhaal kan zijn, wil ik er een persoonlijk tintje aan blijven geven. Ik wil nog meer kennis en ervaring opdoen op het gebied van re-marketing en analyses.
Maar mijn grootste ambitie ligt toch echt bij het vergroten van de online zichtbaarheid van de VMD Groep. Het is voor mij een geweldige uitdaging om dit naar een hoger plan te trekken!”