
BMW X6: een echte daredevil op wielen
Uitdagend, agressief, pure dominantie en een ware grootheid; zo omschrijft de BMW-dealer de X6. De auto is een grote jongen met een atletische carrosserie, opvallende nierengrille en krachtige motor. Maakt de BMW X6 zijn stoere praatjes waar? De redactie testte het!
Voor ondergetekende is het best spannend om in deze massieve auto achter het stuur te stappen. Met enkel de ervaring van een Fiat Cinquecento, Toyota Aygo en sinds kort een Ford Fiësta op zak is de BMW X6 wel even een stapje, of zeg maar gerust een flinke stap, hoger op de autoladder. Het duurt dan ook eventjes voordat ik het luxe interieur met allerlei high tech snufjes begrijp. Hoe schuif ik de stoel naar voren? Hoe verstel ik de rugleuning? En waar dienen al die knopjes op het display toch voor? Na een paar minuten prutsen staat de stoel goed, speelt er een muziekje en is het tijd voor de daadwerkelijke test.
Mengelmoes
Eerst de buitenkant: wat meteen opvalt zijn de stoere en krachtige lijnen, die zorgen voor een atletisch gelaat. Het is het beste te omschrijven als een mengelmoes van een luxe SUV en een sportieve coupé. En dan de stoere en kenmerkende nierengrille aan de voorkant. Misschien wel het meest karakteristieke uiterlijke kenmerk van de auto. Hij is agressief doch stoer; de buitenranden van de grille sluiten met een duidelijke hoek aan bij de koplampen. Er is eveneens een optie om een verlichte nierengrille te nemen. Met name ’s avonds geeft dit dan een prachtig effect aan de auto. Ook fijn: de auto staat hoog op de 22 inch lichtmetalen wielen, is voorzien van vierwielaandrijving, heeft een krachtige aandrijftechnologie en kan – volgens het boekje – gedijen op iedere ondergrond door de optionele offroad- en sportpakketten. Dat is de theorie, nu zelf de weg op.
Krachtige aandrijftechnologie
We proberen in korte tijd de auto zo goed mogelijk te leren kennen. Terwijl we over het asfalt van de A7 schieten, komt de krachtige aandrijftechnologie al om de hoek kijken. Met 265 pk en een 6-cilinder dieselmotor wil de auto maar al te graag vooruit. En het mooie van alles is dat je het nauwelijks merkt. Eén blik op de kilometerteller zorgt ervoor dat ik snel het gaspedaal loslaat; oeps… bijna 200 op de teller. En zodra ik iets over de streep rij, zorgt de Steering & Lane Control Assist ervoor dat de auto weer netjes tussen de twee lijnen blijft. Gaaf! Een functie die ik graag op mijn Ford zou willen.
Na een poos op de snelweg rijden we via binnendoorweggetjes terug naar Groningen. Ook op deze wegen bewijst de auto zich als een efficiënte en fijne auto. Ondanks zijn grote gelaat is daar op de weg niets van te merken. En als we verkeerd rijden en op een smal weggetje in de achteruit moeten, is daar de innovatieve achteruitrij-assistent die een handje helpt.
Interieur
En dan nog even over het interieur; BMW wil de rijder een exclusief gevoel geven. Wat mij betreft zit dat wel goed. De cockpit is voorzien van een mooi design en Vernasca-leren sportstoelen (met massagefunctie). De stoelen achterin kunnen eenvoudig naar beneden worden geklapt, zodat de bagageruimte van 580 naar 1530 liter gaat. Daar kun je een behoorlijke vakantie-uitrusting in kwijt, kan ik je vertellen. Verder heeft de X6 thermo-elektrische bekerhouders, glazen panoramadak en een Bowers & Wilkens Diamond Surround System. Het enige minpuntje wat mij betreft: met al die technische snufjes kost het wel enige tijd om al die speciale functies te vinden en het je eigen te maken. Verder is het een auto waar ik best aan zou kunnen wennen.