‘Voordat ik om hulp vraag, zoek ik het graag eerst zelf uit’

Bij toeval rolde Monique Weijman (25) in het vak van marketing- en communicatiemedewerker bij ICT-bedrijf ThinClientSpecialist in Assen. Ze werkt er inmiddels zeven jaar en is in haar eentje verantwoordelijk voor de afdeling. Iets waar ze veel energie van krijgt. ‘Ik kan mijn eigen plan trekken en veel dingen uitproberen. Daardoor is het werk ook erg afwisselend.’

Vertel! Wat doet ThinClientSpecialist precies?
‘Het is eerst goed om te weten wat een ThinClient is; het zijn platte kastjes en je kunt het zien als een soort voorportaal van je computer. Via het kastje log je in op de server. Afhankelijk van het soort werk dat je doet, zijn er diverse mogelijkheden op dit gebied. Wij verkopen de kastjes, maar geven klanten ook onafhankelijk advies. Want we begrijpen heel goed dat het voor iemand die niet zo thuis is in deze wereld, het lastig is om een keuze te maken uit al die opties. We luisteren naar de wensen en eisen van de klant, kijken naar iemands werkomgeving en naar welke programma’s er gedraaid moeten worden. Vervolgens informeren we de klant welk type ThinClient passend is.’

Hoe ben jij hier terecht gekomen?
‘Ik ben hier per ongeluk ingerold. Ik studeerde verpleegkunde, haalde mijn stage niet en moest daardoor een aantal maanden wachten voordat ik opnieuw met mijn stage kon beginnen. Ik wilde niet thuiszitten en niets doen, dus ik besloot een thuisstudie bedrijfskunde te volgen. Hier had ik ook de vakken marketing en communicatie. Deze vakken bleek ik zó leuk te vinden, dat ik stopte met verpleegkunde en verderging met marketing en communicatie. Via Leo Bolkenbaas (technisch manager) kwam ik hier terecht. Leo hoorde dat Marc op zoek was naar iemand die voor hem een nieuwsbrief kon maken. Leo – die ik goed ken – benaderde mij, bracht me met Marc in contact en toen ben ik dat voor hem gaan doen. In de loop der jaren kreeg ik er steeds meer taken bij en inmiddels werk ik hier alweer zeven jaar en ben ik in mijn eentje verantwoordelijk voor de regio Nederland.’

Ik ben hier per ongeluk ingerold. Ik studeerde verpleegkunde, haalde mijn stage niet en moest daardoor een aantal maanden wachten

Wat zijn veelvoorkomende werkzaamheden?
‘Dat zijn er nogal wat… Ik hou de webshop bij, zorg dat het actuele (ThinClient) nieuws erop staat, post blogs, maak banners en zet die online. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de interne communicatie en regel ik regelmatig alles op marketing en communicatiegebied voor evenementen en beurzen. Die organiseer en coördineer ik. Volgend jaar bestaan we tien jaar en daar willen we graag een event aan koppelen. Daar ben ik nu al mee bezig. In de toekomst zou ik ook graag meer video’s willen maken om bijvoorbeeld te laten zien hoe je een bepaald product installeert. Kortom: genoeg te doen!’

Wat vind je leuk aan je werk?
‘Ik vind het leuk dat de werkzaamheden zo divers zijn, maar ook dat ik zelfstandig te werk kan gaan. Ik ben niet iemand die meteen om hulp vraagt, maar zoek het graag zelf uit. Daar krijg ik ook energie van. Daarnaast ben ik continu bezig met vragen als: wat zijn de plannen, wat willen we bereiken en hoe komen we daar? Vervolgens bedenk ik daar allerlei plannen voor en kan ik die later aan Marc pitchen. Ik kan hier dus echt mijn creativiteit in kwijt.’

Wat zijn de marketingplannen voor de komende tijd?
‘We willen onszelf natuurlijk nóg beter op de kaart zetten. We zijn in de afgelopen tien jaar enorm gegroeid. Wat kleinschalig in het Noorden begon, is nu uitgerold tot heel Nederland, maar ook België en Duitsland. Wat betreft de marketing willen we onszelf door middel van uitingen op social media, een eigen magazine en diverse events nog meer aanprijzen, zodat mensen ons sneller weten te vinden.’

Wat zijn je eigen doelen?
‘Ik zou nog wel beter willen worden in het schrijven van teksten. Af en toe wil ik iets op de website of social media zetten en heb ik een ontzettend goed idee in mijn hoofd, maar dan merk ik dat ik het lastig vind om het daadwerkelijk uit te schrijven. En daarnaast wil ik natuurlijk meehelpen aan het verder uitbouwen van ThinClientSpecialist!’

Tekst: Maaike Schaap

 

Geef een reactie