‘The boys are back in town!’

Ooit werkten Marko ten Boer, Patrick Doornbos, Gerben de Groot en Gerke Vos al samen bij verschillende leasemaatschappijen. Een aantal jaren én ondernemingen later, hebben de ondernemers onlangs de handen opnieuw ineengeslagen. Met als resultaat leasemaatschappij PIM Lease. ‘The boys are back in town!’, zeggen ze zelf.  

Het begon eigenlijk allemaal met het succesvolle importbedrijf Mondial Automotive Group. Een bedrijf dat is gespecialiseerd in het zoeken, vinden en importeren van jonggebruikte- en exclusieve auto’s binnen Europa, met name voor de zakelijke markt. Het was Marko ten Boer die met Mondial Automotive Group begon, en niet veel later haakten ook de andere ondernemers aan.

De eigenaren van het importbedrijf, allemaal met een achtergrond in de autolease, kregen van klanten steeds vaker de vraag of ze bij hen ook een leasecontract konden afsluiten. En dat is niet zo gek: ‘het leasen van een geïmporteerde gebruikte auto kan heel veel geld besparen’, zegt Gerke Vos, een van de directeuren van PIM. ‘Tegelijkertijd zijn steeds meer leasebedrijven de afgelopen jaren opgeslokt door grote partijen. Daardoor ontstond in de leasemarkt ruimte voor een nieuwe partij.’

En zo kwamen de heren op een gegeven moment tot de conclusie: we gaan de autolease weer in. Het moest niet ‘zomaar’ een leasebedrijf worden, maar juist een Partner in Mobiliteit, PIM Lease dus. ‘PIM Lease is écht die partner. In mobiliteit, maar ook in ondernemerschap. Wij zijn voor ondernemers die partij waarmee ze ook kunnen sparren. Niet alleen over hun mobiliteitsvraagstuk, maar ook juist over het ondernemen zelf’, zegt mede-directeur Patrick Doornbos.

70 jaar lease-ervaring

De ondernemers namen zich voor: wij gaan het anders doen. Gerke: ‘Persoonlijk contact? Dat is voor ons het allerbelangrijkste. Je ziet ook in deze markt dat er tegenwoordig steeds meer geautomatiseerd wordt. Logisch ook, want dat scheelt nu eenmaal in de kosten. Een keerzijde is er ook: het automatiseren van allerlei processen mag dan wel goedkoper zijn, het gaat wél ten koste van het contact met de klant. Hoe vaak zie je niet dat het contact voornamelijk online en via de mail plaatsvindt waarbij het dan ten koste gaat van persoonlijk contact?’

Zo niet bij PIM Lease. Waarom niet? Dat antwoord is simpel, vult Patrick aan ‘We doen dit alle vijf omdat we het leuk vinden. Stuk voor stuk hebben we een passie voor lease, voor auto’s, maar vooral ook voor die klant. Dat klantencontact en het kunnen sparren met ondernemers is namelijk wat het voor ons zo leuk maakt én waar we goed in zijn.’ En met dat laatste is geen woord teveel gezegd: gezamenlijk hebben de heren van PIM meer dan 70 jaar lease-ervaring.

 

Positieve reacties

Wie het leuk vindt om klanten te helpen, zal de klant ook van het beste advies voorzien. ‘En het beste advies, dat hoeft echt niet het duurste advies te zijn’, benadrukt Gerke. ‘Voor ons is het belangrijkste dat we een langdurige relatie met onze klanten aangaan. Dan is het natuurlijk wel een absolute voorwaarde dat een klant erop kan vertrouwen dat je altijd het beste advies zult geven, ook al is dat dan soms misschien niet in ons voordeel.’

Over voordeel gesproken: omdat PIM Lease eigenlijk is ontstaan vanuit het importbedrijf Mondial Automotive Group, is PIM Lease specialist op het gebied van import van zakelijke gebruikte auto’s. ‘Een jong geïmporteerde auto uit het buitenland leasen is meestal heel interessant. Bij importlease heb je een ruim aanbod, snelle levertijden en dat allemaal voor een gunstige prijs’, somt Patrick op. ‘Een groot voordeel is dat je niet lang op je auto hoeft te wachten. Binnen vier weken kan de jong gebruikte auto in Nederland zijn.’

‘Vanaf het moment dat bekend werd dat we weer actief zouden worden in de leasewereld zijn we overstelpt met positieve reacties’, zegt Patrick. Het zijn volgens hem vooral huidige relaties en vroegere klanten die PIM Lease meteen weer wisten te vinden. Lachend: ‘Het bewijst dat we van de langdurige relaties zijn, maar ook dat mensen dus inderdaad behoefte hebben aan persoonlijk contact.’

Korte lijnen

Dat laatste is waar PIM Lease zich in onderscheidt, benadrukt Gerke nog maar eens. Aan de andere kant: ‘we zijn maar met zijn vijven, en dus een klein bedrijf. De lijnen zijn daarom altijd kort. Superkort, kan ik wel zeggen. Want er zit hier geen accountmanager tussen die nog moet overleggen met zijn meerdere. Dat hoeft hier allemaal niet. We bepalen gelukkig allemaal zelf hoe en wat. Dat werkt wel zo snel. En is wel zo flexibel.’

Over dat laatste gesproken: klanten kunnen bij PIM Lease terecht voor meerjarige leasecontracten maar ook voor tijdelijke shortlease vanaf één maand. En van exclusieve auto’s tot jong gebruikte occasions.

Voor wie nu denkt ‘waar ken ik die ondernemers ook alweer van’, nog even terug in de tijd. Het begon deels bij Autolease Groningen, in 1998 opgericht door Patrick Doornbos en Gerben de Groot. In 2008 deden ze ALG van de hand om samen Mobility Service Nederland (MSN) op te richten. Marko ten Boer, die eerder al zijn sporen verdiend had bij ALG, verhuisde mee naar MSN. Nadat ook MSN weer van de hand werd gedaan, besloot Marko ten Boer in 2016 de Mondial Automotive Group op te richten. Niet veel later, in 2017, haakten Patrick Doornbos en Gerke Vos, eerder werkzaam bij ALG, aan. Hans Kremer, als voormalig vestigingsmanager bij Century en dus ook al geen onbekende in de noordelijke leasewereld, haakte afgelopen zomer aan bij PIM Lease, evenals Sebastiaan Kok.

Tekst: Marieke Bos | Fotografie: Tina Lantink

Geef een reactie