‘Snel willen groeien, dat moet je eigenlijk niet willen’  

Samen met de twee andere kapiteins staat schoenenmeester Joël Timmermans aan het roer van SchoenenZaken – winkel voor hippe herenschoenen en alle zaken daaromheen. ‘Wij zitten niet in elkaars vaarwater, maar elk in ons eigen vakgebied.’

Over het verleden is genoeg gezegd en gesproken. Toch heeft het ‘m in elk geval wat goeds gebracht, die tijd bij De Schoenenfabriek. Hier leerde hij zijn twee compagnons kennen: schoenenmeesters Thies Nicolai en Paul Vetter. Na de sluiting van de zaak besloot het drietal niet om elk een eigen richting op te gaan, maar om met zijn drieën in zee te gaan. Want ruimte in Groningen voor een hippe schoenenwinkel voor heren, die was er volgens hen toch echt.

Drie kapiteins

Een daar hadden ze gelijk in. Twee jaar geleden openden de deuren van de winkel in de Zwanestraat en sindsdien staat  SchoenenZaken er goed voor. Het is een vraag die Joël vaker krijgt, maar wij stellen hem ook. Is dat niet lastig, met drie kapiteins aan het roer staan? ‘Daar hebben we juist bewust gekozen. Qua persoonlijke eigenschappen zijn we complementair aan elkaar; we vullen elkaar goed aan. Paul is de creatieveling van ons en houdt zich bezig met het customizen van schoenen, in zijn eigen atelier achterin de winkel. Thies is de verkoopleider en gaat onder andere over de omzet, de visual merchandising en het personeel. En ik houd me bezig met de leveranciers, administratie en de (online) marketing. We zijn inderdaad drie kapiteins op één schip, maar dan wel kapiteins met elk ons eigen vakgebied.’

Tomeloze ambitie

De drie heren doen dus elk hun eigen ding. Maar er is in elk geval één gemeenschappelijke eigenschap: een tomeloze ambitie. Joël: ‘Vanuit Groningen willen we heel Nederland veroveren. Het is ons doel dat élke man in het land van SchoenenZaken heeft gehoord.’ Hoe ze dat doen? Joël: ‘Onze primaire verkoop vindt plaats in onze winkel in Groningen. Maar de ‘Zaken’ in onze bedrijfsnaam begint niet voor niets met een hoofdletter. Deze term slaat op alles wat we daarnaast doen.’

Vanuit Groningen willen we heel Nederland veroveren

En dat is veel. Zo zorgen hun samenwerkingen met bedrijven ervoor dat werknemers met hip schoeisel over de werkvloer gaan. Laatst stonden ze met hun ‘poetstroon’ op een groot evenement om bezoekers een poetsdemonstratie te geven. En wie later op de dag een belangrijke meeting heeft, maar er plots achter komt dat zijn schoenen nog wel een poetsbeurt kunnen gebruiken, belt gewoon de poetsservice..

Lessen uit het verleden

Met de onderscheidende schoenen en zaken ligt het best in de lijn der verwachting dat heel Nederland straks niet meer om de heren heen kan. Maar Joël trekt een les uit het verleden. ‘Snel willen groeien, dat moet je eigenlijk niet willen. Daarom willen we op een gedegen manier groter worden, bijvoorbeeld met shop-in-shops.’

We willen groter worden met shop-in-shops

De eerste stappen zijn al gezet. Hippe Harenaren hoeven niet altijd naar de ‘grote stad’ als zij iets nieuws aan hun voeten willen (of te klikken naar de webshop natuurlijk). In de ‘shop-in-shop’ in Harense mannenmodewinkel Flashman schitteren namelijk straks bijna 50 schoenparen van de Groningse schoenenmeesters.

Zeventig uur per week?

Joël en zijn compagnons hoeven zich al met al dus niet te vervelen. Hoe zit het met de werkdruk eigenlijk, moeten we denken aan werkweken van zeventig uur? Joël: ‘Er is meer dan werken alleen. We hebben alle drie leuke vriendinnen en kinderen en daar willen we natuurlijk ook gewoon tijd voor vrijmaken.’ Het feit dat er geen extreem lange werkweken worden gedraaid, is ook om andere redenen gunstig. ‘Stel je voor: we breiden straks uit met een extra zaak in een andere stad. Dan zouden we ervoor kunnen kiezen om allemaal een extra dag in de week te gaan werken. Die mogelijkheid en flexibiliteit hebben we gewoon. een voordeel van met z’n drieën werken.’

Tekst: Charley Blomjous | Fotografie: Elsbeth Hoekstra

Geef een reactie