Lid worden van businessclub DNK? Dan moet je snel zijn!

Van klassieke (Bach)concerten en barokorkesten tot Danny Vera en Henry van Loon. Ben je lid van BusinessClub DNK, dan ben je – naast een netwerkgelegenheid natuurlijk – verzekerd van heel wat leuke en afwisselende culturele uitjes elk jaar. Het is vijf jaar geleden dat de club uit de grond werd gestampt. DNK’s Peter van de Linde – Sales manager, fervent voorstellingenbezoeker én muziekfanaat – was er vanaf het begin bij betrokken. ‘We gaan tot de vierenveertig leden, en dat aantal is bijna bereikt!

Vijf jaar geleden begon Peter van der Linde als salesmanager bij DNK. De culturele hotspot van Assen waar je je kennis verrijkt met een wereld aan boeken en geniet van voorstellingen, films, lezingen en andere (podium)kunsten. Maar DNK is ook het decor om een hapje en een drankje te doen en voor zakelijke conversaties. En voor de businessclub natuurlijk!

Trots

Op het moment van Peters entree bij DNK stond de businessclub nog in de kinderschoenen. ‘Samen met mijn collega’s heb ik de club intern uitgewerkt. We wilden meer ambassadeurs voor DNK kweken, onze positie in de zakelijke markt versterken én het culturele programma van Assen meer op de kaart zetten. Een businessclub draagt daar aan bij.’ Dat betekende in het begin onder andere veel lobbyen: bedrijven langsgaan met de vraag: ‘Hé, is dit niks voor jou?’ De inspanningen van Peter en zijn team bleken succes te hebben. Met inmiddels veertig aangesloten bedrijven is het ledenaantal van de businessclub inmiddels verviervoudigd. ‘Daar zitten ook bedrijven als Rabobank, het Drents museum en de gemeente bij. Daar ben ik wel trots op.’

Niet met je visitekaartje zwaaien

Elk businessclubseizoen – lopend van september tot juni – worden er tien bijeenkomsten georganiseerd. Als het goed is dragen de businessclubleden cultuur een warm hart toe. Daarom staan er voorstellingen en concerten op de planning. Leden van de club nemen plaats op de speciale ‘business seats’. Tijdens een voorstelling is het natuurlijk lastig bijkletsen en netwerken; dus dat kunnen leden ervoor en erna doen. Peter: ‘Een uur vóór de voorstelling sta ik, samen een gastdame en soms onze directeur Hanneke Bruggeman, klaar om de leden te verwelkomen in de speciale businessclubruimte. Daar zoeken de leden elkaar op en kletsen ze bij. Als gastheer help ik ook de leden die nieuw voor elkaar zijn, in gesprek met elkaar te laten gaan.’ En eh, wordt er dan keiharde businesstalk gebezigd? Als we op Peters woorden afgaan, is dat niet zo. ‘Ik zeg altijd: de gezelligheid moet voorop staan. Niet met je visitekaartje op mensen afstappen om je diensten en je bedrijf voor te stellen, maar het gewoon leuk met elkaar hebben. Als dat goed zit, dan komen de zaken vanzelf wel.’

Plien en Bianca                      

Leden gaan een lidmaatschap aan voor één jaar. Daarna staan ze voor de keuze of ze deze nog eens willen verlengen. Samen met de programmeur van DNK stelt Peter het jaarlijkse programma op. ‘Gedurende de jaren heb ik wel een goed beeld gekregen van wat de businessclub leuk vindt. Ik maak het programma zo breed mogelijk. Klassiek, cabaret, lezingen, musical, upcoming talent, bekend én onbekend. Laatst zijn we naar de cabaretier Henry van Loon geweest. En naar Danny Vera; een zanger en gitarist die ik als grote muziekfanaat bewonder. Toen hoorde ik ook enthousiaste reacties van leden die hier anders echt nooit naar toe waren geweest en zich positief hebben laten verrassen. Peter ziet nog een voordeel van het lid zijn van DNK: ‘Mensen hebben het tegenwoordig zo druk: zowel op het werk als privé. Als lid hoef je niet altijd een zakenrelatie mee te nemen: veel mensen nemen ook gewoon hun partner mee.’ Leuk: dit jaar kun je je partner bijvoorbeeld meenemen naar Tim Knol, Plien en Bianca of Daniël Lohues.

Wees er snel bij!

Tja, met zo’n leuk aanbod is het helemaal niet gek dat de businessclub inmiddels zo snel zo groot is geworden. Wat moeten bedrijven doen die zich ook bij het gezelschap willen aansluiten? Peter: ‘Ik heb altijd gezegd: we gaan tot de vierenveertig leden. Inmiddels hebben we er veertig. Er zijn dus nog vier plekken vrij. Ik denk dat die redelijk snel worden gevuld. Bedrijven die zich daarna willen aansluiten, komen op een wachtlijst terecht.’  Waarom eigenlijk het precieze aantal van vierenveertig? ‘Ik vind het belangrijk om het persoonlijk te houden. Als gastheer wil ik alle leden op zo’n avond kunnen spreken. Ik hoor het de leden ook zeggen. “Peter, we moeten het niet groter maken, hoor.”’ Maar de ledenstop heeft óók een praktische reden. ‘Op onze banner passen simpelweg niet meer logo’s.’ Het moge duidelijk zijn. Als je met je bedrijfslogo wil fonkelen op de banner én wil genieten van de leukste voorstellingen terwijl je ook nog aan je netwerk sleutelt, dan moet je er dus snel bij zijn!

Tekst: Charley Blomjous | Fotografie: Marike van de Witte

 

Tags (categorieën en branches)AssenBusiness clubDNKPeter van de LindeTheater

Geef een reactie