
Audi Q8: SUV met een snufje coupé
Mocht je nou ruim een ton te besteden hebben, maar nog twijfelen tussen een joekel van een SUV of een luxe coupé? Dan hebben we goed nieuws voor je. Sinds kort kun je dan namelijk ook bij Audi terecht. De autobouwers uit Ingolstadt hebben met de Audi Q8 (eindelijk maar toch) een antwoord op de X6 van BMW en de Mercedes GLE Coupé. Kortom: de ruimte van een SUV, gecombineerd met de luxe en sportieve lijn van een coupé.
Tekst: Marieke Bos
Het heeft even geduurd, maar sinds vorig jaar augustus staat de Q8 dan eindelijk te mooi te zijn in de Nederlandse Audi-showrooms. Dik tien jaar na de introductie van de X6 en zeven jaar na de komst van de Mercedes GLE Coupé, heeft nu ook Audi het SUV-gamma uitgebreid met een ‘premium’ SUV annex coupé.
De Q8 is daarmee een hagelnieuweling in het Q-gamma van Audi. Geen opvolger van een al bestaand model dus, maar een uitbreiding van de reeks die al uit een Q2, Q3, Q5 en Q7 bestond.
Hoewel de Q8 en de Q7 hetzelfde platform delen (samen met onder andere de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus) en ook best wat van elkaar hebben, zijn de verschillen niet te missen. De Q8, met zijn imposante grill, is daarbij vooral het stoerdere, sportiever en ook spannender ogende alternatief van de Q7. Groter is ‘ie niet, al lijkt dat misschien wel zo. De Q8 is 66 millimeter korter, en ook 36 millimeter lager (beter gezegd: minder hoog) dan de Q7. Wel is de nieuweling 27 millimeter breder, maar door zijn verhoudingen lijkt dat veel meer te zijn.
Krachtpatser Audi Q8
Qua motoren valt er op dit moment nog niet veel te kiezen. Je moet het (voorlopig) doen met de 50 TDI. En nee, dat betekent niet dat een 5 liter grote diesel onder de motorkap ligt. Het getal 50 refereert naar een van de negen nieuwe vermogenklasses die Audi heeft ingevoerd, waarbij 50 betekent dat we hier te maken hebben met een motor met 272 tot 339 pk (in dit geval 286 pk). Het systeem begint bij 30 (tot 135 pk) en loopt op tot 70, voor auto’s met meer dan 544 pk. Vanwaar deze aanduidingen, vraag je je nu af? Omdat alternatieve aandrijfvormen een steeds grotere rol gaan spelen, en de aangegeven motorinhoud dus steeds minder belangrijk wordt, aldus Audi.
Geen 5.0 TDI dus onder de motorkap, maar de bekende 3.0 TDI. De motor is goed voor 286 pk, en een koppel van 600 Nm. Hiermee knal je in 6,2 seconden van nul naar honderd, en is een topsnelheid van 245 kilometer per uur haalbaar. De zescilinder turbodiesel is gekoppeld aan achttraps tiptronic-automaat. In de loop van dit jaar krijgt de 50 TDI gezelschap van de 45 TDI (goed voor 231 pk) en komt er ook een benzine-uitvoering: de 55 TFSI, met 340 pk.
Plek zat
En dan het interieur. Daar kunnen we kort over zijn, want dat is één woord retestrak. Geen knoppen, hendels of analoge meters, maar in plaats daarvan drie schermen, zoals we die ook kennen uit onder andere de A8, de toplimo van Audi: eentje achter het stuur, en twee touchscreens in het middenconsole. Het bovenste scherm in het middenstuk is voor de navigatie en andere infotainment, en met het onderste scherm kun je zaken als verwarming, airco en aanverwanten bedienen. En het is bijna overbodig om te zeggen, maar de afwerking en de gebruikte materialen zijn uiteraard subliem, precies zoals we dat van Audi gewend zijn. Aan ruimte is er overigens geen gebrek: omdat de Q8 geen zevenzitter is, zoals de Q7, is er achterin plek zat. De kofferbak is met 605 liter ook ‘ruim voldoende’.
Blijft de vraag blijft hoe de Q8 rijdt. Ondergetekende had al een heel fijn voorproefje van Groningen naar Assen, waar we ons op het TT-circuit met de Q8 mogen vermaken. Nu zou je misschien zeggen dat er met zo’n joekel van 2.145 kg niet veel te beleven valt op het Assense race-asfalt maar geloof ons: dat valt nog reuze mee!
Want ondanks zijn gewicht en grootte (lees: hoogte) helt de Q8 maar weinig over, en hebben we over grip geen klagen. Zelfs uitdagende bochten als de Strubben en de Ramshoek trotseert deze vierwiel aangedreven Q8 zonder problemen. Kortom, je hebt zeker niet het gevoel dat je met een logge terreinwagen aan het scheuren bent. Maar om nou te zeggen dat we versteld staan van de sensationele coupéachtige rijeigenschappen is ook weer overdreven. De besturing is direct, maar ook weer niet superstrak en zeker als we vol in de ankers gaan, speelt het gewicht van de Q8 hem parten, vindt tester Eltjo.
Off-road?
Het is dat de tijd het niet toelaat, anders hadden we graag nog even het circuit verruild voor de Drentse bossen. Als we Audi mogen geloven staat de Q8 namelijk ook off-road zijn mannetje. Niet dat ons de kans groot lijkt dat je met de Q8 de blubber in wil, maar toch… Mocht je wel plannen in die richting hebben, dan slepen de ruim 25 centimeter aan grondspeling, korte overhangen voor en achter, de vierwielaandrijving en Hill Descent Control (waarmee je veilig heuvels en bergen op en af kunt) je er vast wel doorheen.
Mocht je nou inderdaad een ton te besteden hebben, dan ben je niet alleen een gezegend mens, maar sta je meteen ook voor een lastige keuze. Want er is veel te kiezen in de deze klasse, waarin niet alleen de Q8, X6 en GLE Coupé, maar ook de Cayenne en Range Rover Sport, strijden om de gunst van de zwevende SUV-rijder. Al heeft de Q8 met zijn luxe, en eigentijdse en fraaie looks wel heel goede kaarten in handen…
We reden de Audi Q8 50 TDI quattro, beschikbaar gesteld door Century Autogroep. De Q8 heeft een vanafprijs van € 110.310 en is zijn beschikbaar met twee pakketten: Pro Line Plus en Pro Line S. De Q8 werd gereden door Eltjo Bieckmann, coureur, instructeur en directeur van de Advanced Driving School in Assen, en ondergetekende Marieke Bos, redacteur.
Nog een autotest lezen? Dat kan!