Harry Mens: ‘Ik heb een wereld geopend voor het midden- en kleinbedrijf’

Harry Mens (71), entrepreneur en presentator, grijpt elke kans op zakelijk gebied met beide handen aan. En dat al zijn hele leven. Zijn carrière begon met de handel in bloembollen en later werd hij makelaar in huizen en exclusieve bedrijfspanden. Ook haalde hij de tenor Luciano Pavarotti naar Nederland, begon hij een crematorium en publiceerde hij in 1997 een autobiografie: Als een Mens iets wil. En niet te vergeten: Business Class, het alom bekende programma dat sinds 1998 de zondagochtend van RTL vult en waar Mens inmiddels twintig jaar de presentatie voor verzorgt. Veelzijdig, zo kunnen we hem het beste omschrijven. En ook een man van weinig woorden. Iemand die liever de daad bij het woord voegt, dan erover te vertellen. De redactie schoof aan het in het Hilton Hotel in Amsterdam en sprak met Mens over zijn turbulente carrière en drukke leven.

Tekst: Sharon Bremer

Die enorme drive om te ondernemen heeft Mens vanuit huis meegekregen, vertelt hij. ‘Zowel mijn vader als mijn moeder waren ondernemers en handelden in bloembollen, dus op die manier heb ik het ondernemerschap spelenderwijs meegekregen. Momenteel hou ik mij bezig met het presenteren van Business Class, run ik nog steeds mijn makelaarskantoor en heb ik een crematorium. Daarnaast houd ik mij bezig met projectontwikkeling, beleggen en het verhuren van panden. Ik heb het de hele dag druk en de telefoon blijft maar gaan. Ik blijf doorgaan met ondernemen zolang mijn hoofd en lichaam het toelaten. Naar mijn idee ga ik nooit met pensioen.’

Commerciële overwegingen
Ondanks alle ambitieuze projecten die Mens op zijn naam mag schrijven, kennen de meeste mensen hem van Business Class. Een programma waar hij twintig jaar geleden mee is begonnen door zelf naar RTL te stappen met het idee voor dat programma. Of hem dat veel moeite koste? ‘Nee’, geeft hij aan. ‘Dat ging eigenlijk heel makkelijk, omdat er op de zondagmorgen destijds amper programma’s op televisie waren. Alleen die Amerikaanse kerkdiensten (Hour of Power, red.) en Tel Sell. RTL vond het prima, zolang het ze maar geen geld zou kosten. En dat is gelukt. Vanaf dag één heeft het alleen maar geld opgeleverd, dus ze zijn er heel tevreden over.’ Was het dus puur vanuit een commerciële overweging? ‘Ik heb geen televisiestation. Dus als je televisie wilt maken op mijn manier dan moet je bij de commerciële omroep zijn. Ik denk dat Business Class er bij de publieke omroep nooit doorheen was gekomen, dus bleef alleen RTL over. Bij de commerciële omroep heb je niet alle vrijheid, je moet rekening houden met degene die betaalt. Bij de publieke omroep wordt het vanuit de overheidskas betaald en kunnen ze uitzenden wat ze willen. Het zou makkelijker zijn, maar ik zie het niet gebeuren.’

Kracht van Business Class
Mens antwoord kordaat op de vraag over de kracht van Business Class: ‘Het is een doelgroep die voorheen niet op televisie kwam. Ik heb een wereld geopend voor het midden- en kleinbedrijf om tegen een redelijke prijs commercieel te gaan. Dat blijkt te werken. Tegenwoordig komen de mensen die in het programma willen naar ons toe, in plaats van andersom. Sommige ondernemers slaan een jaar over en komen dan weer terug.’

‘Business Class is heel erg gekoppeld aan mij als persoon’

Een daverend succes, dat moge duidelijk zijn. Wel denkt Mens dat het programma een duidelijke houdbaarheidsdatum heeft. Eén die gekoppeld is aan hem. ‘Het hangt een beetje van mijn conditie af. Zolang ik gezond ben en het kan blijven presenteren, blijft het programma werken. Business Class is namelijk heel erg gekoppeld aan mij als persoon. Als ik het niet meer zou kunnen doen, dan zal het een langzame dood sterven. Maar dat zien we dan wel weer.’

Achter geld aanjagen
Zoals gezegd: elke kans om te ondernemen grijpt de entrepreneur met beide handen aan. Naast zijn activiteiten voor Business Class startte en ontwikkelde hij twee jaar geleden een crematorium. ‘De onroerendgoedmarkt lag zo’n vijf jaar geleden helemaal plat. De plek waar het crematorium staat, een voormalig bloembollenbedrijf, was een mooi perceel grond met een vreselijk pand erop. Een doorn in het oog van de gemeente en de bewoners. De eigenaren van het bloembollenbedrijf waren failliet gegaan en de gemeente vroeg of ik iets met het pand kon doen. De toenmalige wethouder gaf aan dat er in de Bollenstreek nog geen crematorium was, dus ben ik me daar in gaan verdiepen. Ik heb het idee aangepakt en dat heeft goed uitgepakt. Dat was minder vanuit commercieel oogpunt dan Bussines Class. Als je alleen maar achter geld aanjaagt lukt het niet. Ik heb er mijn best voor gedaan om er echt iets moois van te maken. Natuurlijk moet je geld verdienen om de rente en aflossing te betalen. Dat gaat tot nu toe goed, maar het kan altijd beter.’

Heeft hij nog tips voor startende ondernemers? ‘Ik denk dat de meeste mensen zichzelf onderschatten. Uiteindelijk gaat het om zakendoen en onderweg leer je hoe je dat moet doen. Ik was eerst makelaar in bloembollen, toen makelaar in huizen, toen makelaar in bedrijfspanden. Je komt met aannemers in aanraking en dan rol je makkelijk in de projectontwikkeling. Ondernemen zit in mijn bloed.’

Geef een reactie