
‘Het wordt een geweldig, kleurrijk concert. Echt smullen dus!’
Voor de negende editie van koorproject OPUS staat november aanstaande de muziek van de Engelse componist Paul Carr centraal. Hoogtepunt in het concert wordt het werk Requiem for an Angel dat Carr componeerde als eerbetoon aan zijn moeder. Het projectkoor opent de concertserie in Het Concertgebouw in Amsterdam, waarna nog optredens plaatsvinden in Leeuwarden en Groningen. De leiding van het projectkoor is in handen van dirigent Arnaud Oosterbaan (38). ‘Het zijn geweldige melodieën die je na afloop zeker mee in je hoofd naar huis neemt.’
Tekst: Walter de Boer
Hij loopt over van enthousiasme, artistiek leider Arnaud Oosterbaan, die dirigent is tijdens OPUS 9. Het is de negende keer dat het Friese projectkoor OPUS een grote reeks van drie concerten verzorgt, zowel in de Randstad als in het Noorden van het land. Oosterbaan vindt het geweldig om dit project te begeleiden en is dan ook al sinds vorig jaar juni actief met de voorbereidingen. ‘Als dirigent werk ik normaal gesproken alleen in de beroepswereld. Zo heb ik onder andere bij de Nederlandse Reisopera en het Noord Nederlands Orkest gedirigeerd, maar het is fantastisch om zo’n groot project te kunnen doen, met zulke enthousiaste topamateurs.’
Daarbij heeft de dirigent Oosterbaan bedacht om voor dit concert eveneens de samenwerking te zoeken met de Stichting Orkest Nootstroom Fryslân, waarvan hij de oprichter is. ‘Deze stichting brengt Friese beroepsmusici samen. Musici die allemaal begonnen zijn met een instrument toen ze zeven of acht waren omdat ze mooi wilden spelen, maar die op een gegeven moment in hun carrière steeds meer zijn gaan lesgeven, dirigeren, maar ook als uitvoerend musicus ook gewoon mooie concerten willen geven. Door Nootstroom krijgen ze de kans om weer zelf op het podium te kunnen zitten. Die drive met de mensen van Nootstroom samen met OPUS heeft gezorgd voor een prachtige samenwerking.’
Requiem for an Angel
Zoals gezegd staat het koor, dat bestaat uit zestig zangers, drie dagen in november met OPUS 9 in het Concertgebouw in Amsterdam, De Nieuwe Kerk in Groningen en de Sint-Bonifatiuskerk in Leeuwarden. En dat met een bijzonder programma rondom het werk van de Engelse componist Paul Carr. Oosterbaan is een grote liefhebber van zijn werk. ‘Hij is niet alleen een geweldig musicus, dirigent en regisseur, maar heeft net als ik, een achtergrond in de operawereld.’ En dat kun je horen in zijn muziek, weet de dirigent te vertellen. ‘Zijn muziek is heel theatraal, meeslepend, heel veelzeggend, behoorlijk kleurrijk en romantisch, kortom: het wordt echt smullen voor het publiek. Uiteindelijk ga je echt met zijn melodieën naar huis’, vertelt Oosterbaan enthousiast.
Het programma begint met een aantal werken uit repertoire van Carr waaronder enkele delen uit Seven Last Words From The Cross en het Ave Maria. Na de pauze begint het hoogtepunt van de avond: Requiem for an Angel met een aantal gedichten (voorgelezen door jazz-zanger, acteur en presentator Edwin Rutten) tussendoor. Als hoofdwerk concerteert OPUS 9 dus het Requiem for an Angel, dat wordt uitgevoerd door het koor, groot orkest en de solisten Jeanette van Schaik (sopraan) en bariton Raoul Steffani. En daar is een mooi verhaal aan verbonden, weet Oosterbaan. ‘Op een zeker moment was de componist Paul Carr zich ervan bewust dat zijn moeder niet het eeuwige leven had. Daarom wilde hij als eerbetoon aan haar een requiem schrijven. Dit werd het indrukwekkende werk: Requiem for an Angel. Uiteindelijk overleed Pauls moeder een week nadat hij de eerste ruwe versie van het Requiem had voltooid. De première vond een jaar na haar overlijden plaats’, legt de dirigent uit. Hij vervolgt: ‘Een interessante toevoeging daaraan is dat hij ook heeft gezegd dat het niet een requiem is voor de doden, maar juist voor de levenden. Die hoop hoor je ook echt terug in het stuk. Om dat extra kracht bij te zetten zit in een deel na de pauze een solo voor altsax, dat is heel bijzonder met een symfonieorkest. Die solo wordt uitgevoerd door een meisje van vijftien jaar, een echt megatalent. Dat is dan ook symbolisch voor het nieuwe leven. Op die manier is er echt een mooie mix van jong en oud. Dat zorgt weer voor een geweldige vibe op het podium.’
Gastenlijst
Er is al volop aandacht voor de concertserie van OPUS 9, weet Oosterbaan. ‘Zo zijn er al ruim duizend kaarten verkocht voor het concert in Het Concertgebouw, maar we kunnen ook rekenen op een indrukwekkende gastenlijst. Naast de componist zelf verwachten we de ambassadeur van het Verenigd Koninkrijk, maar ook bijvoorbeeld Femke Halsema, de kersverse burgemeester van Amsterdam.
ARNAUD OOSTERBAAN IN HET KORT
De artistieke verantwoordelijkheid voor OPUS 9 ligt bij dirigent Arnaud Oosterbaan. Hij studeerde directie (orkest/koor/opera) aan de conservatoria van Groningen, Den Haag en Tilburg. Dirigentenbeurzen gaven hem de mogelijkheid om internationale masterclasses te volgen in Amerika, Rusland, Estland en Groot-Brittannië. Arnaud ontving in 2010 internationale aandacht met de Anton Kersjes prijs voor jonge dirigenten. In ditzelfde jaar maakte hij zijn debuut als operadirigent met het Orkest van het Oosten met Mozarts Le Nozze di Figaro, gevolgd door producties bij vele professionele orkesten en operahuizen. Concerttournees brachten hem naar Duitsland, Spanje, Zwitserland en Zweden. Arnaud werkte met verschillende koren, waaronder het Brabantkoor en de professionele koren van de Nederlandse Opera, Nationale Reisopera en L’Opéra de Rennes. Naast het dirigeren van concerten en voorstellingen is Arnaud zeer toegewijd in het begeleiden van jonge dirigenten en musici. Hij coacht afgestudeerde dirigenten bij de ontwikkeling van hun muzikaliteit, communicatie en leiderschapskwaliteiten.
Meer informatie over concertdata, solisten en voor het bestellen van kaarten. Zie: koorprojektopus.nl