Start-up: ‘Elektrisch motorrijden geeft snelheid, emotie en een kick’

Electric Motorcycles

Toen Marchel Bulthuis, zelf een fervent motorrijder, voor zijn werk ineens een stuk meer kilometers moest maken zonder dat daar een vergoeding tegenover stond, besloot hij zich eens te verdiepen in de mogelijkheden van elektrische motorfietsen. Al gauw bleek de keuze in Nederland zo beperkt te zijn dat Bulthuis zélf maar een e-motor importeerde. Het was het begin van zijn bedrijf Electric Motorcycles, inmiddels specialist op het gebied van elektrische motoren.

Tekst: Marieke Bos
Fotografie: Marike van de Witte

Het bedrijf Electric Motorcycles, met de hoofdvestiging in het Groningse Eenrum, is gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met elektrische motoren. ‘Verkoop, verhuur, lease, promotie en onderhoud’, vat directeur Marchel Bulthuis samen. En dan, ter verduidelijking: ‘Als het gaat om elektrische motoren in Nederland hebben we het grootste aanbod en daarmee ook het grootste marktaandeel in handen. Ik kan wel stellen dat we in Nederland de enige specialist zijn op dit gebied.’

Meer kilometers, minder kosten
En dat terwijl Electric Motorcycles pas in 2014 officieel van start ging. ‘Eigenlijk is dit bedrijf uit nood geboren’, blikt Bulthuis terug. ‘Ik werkte op de meldkamer van de brandweer in Groningen, toen de meldkamer van Groningen naar Drachten verhuisde. Dat betekende voor mij dat ik flink wat meer kilometers moest maken, zonder dat daar een vergoeding tegenover stond. Omdat ik toch al motor reed, ben ik me toen gaan verdiepen in elektrische motoren, maar wat bleek? Die waren op dat moment in Nederland maar nauwelijks verkrijgbaar.’

‘Ik ben geen groene rakker hoor’, verduidelijkt Bulthuis, ‘maar ik zag wel meteen al de voordelen van elektrisch motorrijden.’ Met stip op één staan natuurlijk de kosten, zegt hij. ‘Je bent geen geld kwijt aan brandstof en mensen die zonnepanelen op hun dak hebben liggen, rijden zelfs bijna helemaal gratis. En bij leasen heb je zelfs meer fiscale voordelen dan bij auto’s.’ Los van het financiële plaatje is het volgens Bulthuis vooral ook de beleving wat hem zo enthousiast maakt over e-motoren. ‘Echt, je moet het meemaken om te ervaren, maar het is zó gaaf. Je hebt continu het maximale koppel, dus dat rijdt fantastisch!’ Vooroordelen over het ontbreken van geluid of emotie zijn onzin, wat Bulthuis betreft. ‘In tegendeel! Wat mij betreft is dit motorrijden 2.0!’

Sprong in het diepe
Toen Bulthuis ontdekte dat er in Nederland maar nauwelijks elektrische motoren verkrijgbaar waren, en het ontbrak aan specialisten op dit gebied, besloot hij de sprong in het diepe te wagen. Hij begon met het importeren van motoren van Brammo, die inmiddels niet meer verkrijgbaar zijn, zocht daarna contact met het Italiaanse Energica, volgens de ondernemer “absoluut het summum op dit gebied”. ‘Het kostte me flink wat overtuigingskracht, maar uiteindelijk is het me gelukt het importeurschap te krijgen.’ Daarna ging het balletje rollen, en inmiddels werkt Bulthuis ook samen met de merken Johammer, Kuberg en Zero Motorcycles.

‘We beperken ons niet alleen tot de verkoop van motoren. Een elektrische motor is toch best een investering, en er blijven ook altijd mensen die er genoeg aan hebben een paar keer per jaar op de motor te stappen, of alleen in de vakanties een motorfiets tot hun beschikking willen hebben’, weet de ondernemer uit ervaring. ‘Vandaar dat we de motoren ook verhuren én leasen, en met succes: we voldoen daarmee echt aan een behoefte.’

De klanten van Electric Motorcycles zitten over het hele land, maar met name in de Randstad. ‘Dat heeft alles te maken met files, die je als motorrijder makkelijker kunt omzeilen. Maar ook het aantal laadplekken speelt een rol: wat dat betreft loopt het Noorden toch wel iets achter.’ Om ook de klant in het Westen en het zuiden van het land te bedienen, heeft Bulthuis inmiddels locaties en franchisevestigingen in het hele land.

Doelgroep
Een heel specifieke doelgroep heeft Electric Motorcycles niet, gaat Bulthuis verder. ‘Ik zeg weleens: eigenlijk hebben we vier doelgroepen. De conservatieve motorrijder, de gadgetfreak, de econoom die zo zuinig mogelijk wil rijden en motorrijders in spe, die het gewoon heel erg leuk lijken’, somt de ondernemer op.

Bulthuis omschrijft zichzelf vooral als een motorrijder die houdt van snelheid, emotie en de kick. ‘En precies dát vind ik in een elektrische motor! Tegen mensen die sceptisch zijn, zeg ik ook altijd: probeer het gewoon een keer, volg je hart, want sommige dingen moét je gewoon een keer gedaan hebben. En dat geldt overigens óók voor het betreden van het ondernemerspad. Als je die behoefte voelt, moet je er vooral voor gaan. Ik spreek uit ervaring dat je er geen spijt van krijgt. Van beide niet.’

 

Geef een reactie