‘Groningen is binnen Van Mossel nog steeds een beetje een pionier’

Onder de vlag van Autolease Groningen pionierde Marnix van Dijk er op los. Ze kwamen zo’n 20 jaar geleden als een van de eersten in de markt met shortlease op de proppen. Dat zorgde ervoor dat klanten vanuit het hele land zaken wilden doen met de Groningers. ‘Nu zijn we onderdeel van Van Mossel Autolease’, legt Van Dijk uit. ‘Maar we mogen binnen de kernwaarden nog steeds pionieren. Ik denk zelfs dat we binnen de hele groep behoorlijk wat positieve invloed hebben gehad.’

Tekst: Matthijs van Houten

Groningen is één van de acht vestigingen van Van Mossel Autolease, dat op haar beurt weer onderdeel is van de Van Mossel Automotive Groep met daarin dealers, occasionbedrijven, schadeherstel en dus lease. ‘Van Mossel Autolease heeft zo’n 70.000 leaseauto’s in de groep. We bedienen de markt vanuit acht vestigingen in Nederland. En dat is bijzonder, want er is geen enkel leasebedrijf met zoveel vestigingen’, zo vertelt Marnix van Dijk, die als commercieel directeur de vestigingen in Leeuwarden, Groningen, Zwolle en Hengelo leidt.

Volgens Van Dijk is het ook een bewuste keuze om acht vestigingen aan te houden. ‘In onze kernwaarden staat niet alleen dat we ondernemend en verbindend willen zijn. We willen vooral persoonlijk zijn. En dat bewijs je door altijd dicht bij de klant te zitten. Ons kantoor in Groningen is enorm laagdrempelig. Je kunt zo binnenlopen en elke klant heeft z’n eigen contactpersoon. Dat wisselt ook niet, want dan moet je keer op keer je verhaal doen. We willen onze klanten echt leren kennen.’

‘Vlak voordat je hier binnenkwam voor het interview, zwaaide ik een vaste klant uit’, zegt Van Dijk. ‘Hij leaset al jaren een auto bij ons, maar twijfelt nu of hij moet overstappen op een Tesla. Ik heb hem geprobeerd te helpen, ook al is de looptijd van z’n huidige overeenkomst nog niet verlopen. We proberen altijd flexibel te zijn en met de klant mee te denken. Waarom zou je niet proberen om in zo’n geval de huidige auto over te laten nemen door een andere klant? Door flexibel te zijn kun je dan iedereen tevreden krijgen. Het is verder een voordeel dat we in Groningen ons eigen backoffice voor de noordelijke vestigingen hebben. Je kunt snel en persoonlijk schakelen.’

Logische stap
In 2016 fuseerde Autolease Groningen (ALG), met Marnix van Dijk als directeur, met Van Mossel Autolease. Onze aandeelhouders wilden de aandelen verkopen en kwamen uit bij Van Mossel: een sterk expansief bedrijf dat jaarlijks met tientallen procenten groeit. In de landelijke markt zijn we de vierde of vijfde partij en binnen Van Mossel Autolease is ons aandeel op deze vestiging zo’n 10 procent.’

‘Het was een logische stap’ vindt Van Dijk. ‘Het karakter van Van Mossel past goed bij wat we al deden bij ALG. We waren en zijn níet efficiency-gericht door zoveel mogelijk auto’s te leasen met zo weinig mogelijk personeel. We wilden en willen altijd een persoonlijke benadering hebben en daardoor hebben we nu klanten die bij ons passen. Daarnaast biedt de synergie in het bedrijf – met ook onderhoud, schadeherstel en dealers – ons nieuwe kansen. Al die schakels zijn met elkaar verbonden en dat onderscheidt ons.’

De Groningse vestiging is daarbij een beetje een vreemde eend in de bijt. ‘We stonden als ALG goed bekend om het feit dat we pionierden op het gebied van shortlease en altijd onze beloftes nakwamen. Het merk ‘Groningen’ staat in de Randstad bekend als: afspraak is afspraak. Het is leuk om te zien dat we met die bijzondere combinatie binnen Van Mossel ook nog best een beetje leidend zijn. Ik zie best veel zaken binnen de groep terug, die we bij ALG al jaren deden. En ook de komende jaren proberen we – al pionierend – op een positieve manier van invloed te zijn op het reilen en zeilen bij alle vestigingen.’

Het merk ‘Groningen’ staat in de Randstad bekend als: afspraak is afspraak.

Uiteindelijk is er binnen het bedrijf dan ook niet zoveel veranderd. ‘Behalve dan dat we het hele kantoor mochten strippen en nu een prachtige nieuwe inrichting hebben’, zegt Van Dijk. En dat klopt, want het pand ademt ‘automotive’ met gave platen van de mooiste bolides aan de muren.

Vanuit een nieuwe rol beweegt Van Dijk zich nog steeds in de automotive, waar de laatste jaren veel is veranderd. ‘Ik zie nu drie trends in automotive-land: zelfrijdende auto’s, deelauto’s en elektrificatie van auto’s. Natuurlijk denken we met z’n allen na over de toekomst van mobiliteit. We verwachten een groei als het gaat om fietslease, zeker als de bijtelling wordt aangepast. En we horen en zien meer van het fenomeen deelauto’s. De ontwikkelingen zetten vooralsnog niet door in volumes. Ik zie meer in combi’s om een mobiliteitsvraagstuk op te lossen.’

Van Mossel zet verder in op vergroening van het wagenpark. ‘Soms proactief, maar ook hiervoor geldt dat elektrificatie van de autobranche vele jaren in beslag gaat nemen. In Nederland zijn er 8 miljoen auto’s en er worden jaarlijks 400.000 nieuwe auto’s verkocht. Voordat je dat wagenpark dus hebt vernieuwd, ben je 20 jaar verder. En dan zou je vanaf nu elke auto elektrisch moeten maken.’

Waterstof is de toekomst
Volgens Van Dijk spelen zaken als actieradius en productiecapaciteit nog een grote rol. ‘Ik zie veel meer in een auto met een accu en een waterstoftank. En ook diesel kun je met huidige technieken écht schoon krijgen. De ultieme slimme auto is voor mij een hybride vorm en we moeten er in Noord-Nederland op inzetten om waterstof tot wasdom te laten komen. De provincie, het bedrijfsleven en de New Energy Coalition moeten dat als speerpunt gaan nemen. Dat is de toekomst!’

Ambitie met Van Mossel
Uitdagingen genoeg, zo ziet ook Van Dijk. ‘Maar vooralsnog doen we het goed. Private lease is momenteel booming, maar de marges liggen daarin vrij laag. We groeien in de zakelijke markt harder dan de rest van de markt. We hebben veel kleinere klanten met een klein wagenpark. Voordeel van de groeiende economie is dat we nu met die kleinere klanten meegroeien.’

En dan komt Van Dijk toch weer terug op de kernwaarden. ‘Want juist omdat we persoonlijk zijn, blijven onze klanten ons vaak trouw. Als kernwaarde klinkt ‘persoonlijk’ heel cliché, maar wij bewijzen wel dat het écht je kracht kan zijn. En door dan ook nog een beetje te pionieren, zorg je ervoor dat je blijft groeien. Dat gaat bij ons heel goed’, zo besluit hij tevreden.

 

Geef een reactie