
‘In de wereld van relatiegeschenken is ontzettend veel veranderd’
‘Als je een A-merk bent, dan wil je toch geen B-producten weggeven?’
‘Vroeger gaf je een goedkoop pennetje, slap petje of sleutelhanger weg als relatiegeschenk. Maar die tijd is toch wel voorbij. In de wereld van de relatiegeschenken is zo ontzettend veel veranderd. We zien onszelf nu echt als een aanjager van duurzame en kwalitatieve relatiegeschenken. En ik vind ook dat bedrijven een omslag moeten maken. Als je een A-merk bent, dan wil je toch geen B-producten weggeven?’
Was getekend: Djimmer van der Weerd. Sinds 2015 is hij volledig eigenaar van P&P Projects aan de Wasaweg in Groningen. Het bedrijf heeft tienduizenden verschillende relatiegeschenken in hun portfolio. Van bedrukte sweaters tot gepersonaliseerde doppers en van powerbanks, USB-gadgets, draadloze opladers tot andere luxe geschenken en zogeheten onpack premiums, oftewel kleine gimmicks en cadeautjes als lokkertje voor het kopen van een product. En natuurlijk kun je bij het bedrijf, dat in 1994 werd opgezet, ook nog steeds terecht voor bedrukte pennen, petjes en sleutelhangers. ‘Maar dan proberen we toch wel een pen van gerecycled plastic te verkopen. Want we zien wel dat ook onze klanten steeds bewuster voor duurzame en kwalitatieve producten kiezen, waarmee ze hun naamsbekendheid kunnen vergroten’, aldus Van der Weerd.
Pinkpop, Ziggo en Jumbo
Grote kans dat je zelf wel eens een product in handen hebt gehad, dat door P&P is ontworpen of gefabriceerd. Zo is P&P al bijna twintig jaar de vaste ontwerper van de roze Pinkpophoedjes, werkt het bedrijf samen met festivals als Concert at Sea en De Zwarte Cross en maken ze relatiegeschenken voor grote bedrijven als Ziggo, Vodafone, de publieke omroep NPO, Technische Unie en Jumbo. Een rondje door de showroom van P&P is dan ook een feest van herkenning van logo’s, kleuren en merchandise voor sportclubs als FC Groningen en Donar.
‘We zijn in het Noorden gevestigd, maar de meeste van onze grote klanten komen uit de rest van het land. Het maakt totaal niet uit waar je gevestigd bent. P&P heeft z’n wortels in het Noorden en dat voelt goed. Onze accountmanagers zijn ook zo bij een klant in de Randstad. Als je toch die kant op moet, dan kun je meteen even wat andere klanten bezoeken’, zo legt hij uit.
Het gaat P&P dan ook voor de wind. ‘Toen ik in 2015 de aandelen van m’n toenmalige compagnon overnam, ging het goed en die ontwikkeling heeft zich doorgezet. Elk jaar is heel goed verlopen en dat heeft ook zeker met de historie van het bedrijf te maken. We hebben zo ontzettend veel trouwe en vaste klanten. Maar binnen het team heeft de overname ook een positieve uitwerking gehad. Het brengt toch even wat nieuw elan en nieuw beleid met zich mee. Dat heeft positief gewerkt. En natuurlijk zit de tijd ons nu mee, hoewel we tijdens de crisis solide hebben doorgedraaid.’
Voor Djimmer van der Weerd is er sinds de fusie wel veel veranderd. Tot de overname werkte hij als commercieel directeur, maar nu moet hij zich ook bezighouden met algemene zaken. ‘Ik had er destijds ontzettend veel zin in en ik denk ook wel dat het me goed af gaat. Alleen vind ik zelf wel dat het commerciële aspect van m’n werk me het beste ligt. Ik denk er serieus over na of we als bedrijf sommige van die algemene taken anders kunnen invullen. Dan kan ik me weer iets meer richten op de commerciële zaken.’
‘Het voelt niet eens als werk’
Want daarin ligt z’n hart. ‘Het voelt niet eens als werk. Ik ga echt fluitend naar m’n werk. Niets is mooier dan met een klant om tafel te gaan om echt een onderscheidend product te bedenken en vervolgens te maken. Ik denk graag mee met evenementenacties, maar realiseer me ook dat een actie wel haalbaar moet zijn. En ik vraag nu dus ook altijd aandacht voor duurzaamheid.’
P&P is ook heel selectief in het aanbod aan toeleveranciers. ‘Er is ontzettend veel aanbod in onze markt, maar we kijken nadrukkelijk naar toegevoegde waarde. Zijn ze bijvoorbeeld gecertificeerd of produceren ze met gerecyclede materialen? Wat is het aanbod en hebben ze een specialisme? Maakt een textieldistributeur z’n kleding van duurzaam katoen? We zoeken dat uit en vertellen onze klanten ook waar hun producten vandaan komen. En daarbij zijn we niet per se roomser dan de paus. Sommige toeleveranciers voldoen niet aan onze strenge criteria, maar voor bepaalde producten hebben we ze wel nodig. Als de klant ons daar om vraagt.’
‘Kwaliteit voert in onze proactieve benadering de boventoon’, aldus Van der Weerd. ‘Daarom kun je bij ons ook niet online duizenden goedkope pennen of bedrukte bierviltjes bestellen. Natuurlijk hebben we een website met een portfolio en catalogus maar we willen geen online bestelmodule. De enige manier waarop je in die markt kunt onderscheiden, is namelijk door te concurreren op prijs. En dat strookt niet met de manier waarop we onze producten maken.’
‘Mensen die met mensen werken’
‘Neem nou die pen. Daar zijn er letterlijk duizenden verschillenden van te krijgen. Wij weten echter welke pennen écht goed of duurzaam zijn. En dan moet je gewoon met een klant in gesprek komen om hem uit te leggen waarom hij beter een duurdere pen kan kopen. Ik zeg ook altijd dat we onszelf willen profileren als een verlengstuk van de marketingafdeling van de klant. En dan moet je er dus voor zorgen dat onze mensen met de mensen van dat bedrijf gaan samenwerken. Daarom sturen we zo nu en dan proactief ontwerpen voor nieuwe producten naar klanten toe. We proberen een band met ze op te bouwen.’
‘Tegenwoordig is het contact door e-mail onpersoonlijker geworden. Het is soms gewoon prettig om even met mensen te praten. Een band bouw je niet op via een paar mailtjes. En als je een goed contact hebt met je klant, dan voorkom je ook een hoop fouten. Je denkt hardop met de klant mee. En die manier van werken zit ons echt in het DNA.’
‘Nog steeds preferred supplier’
Er zijn in Nederland tientallen bedrijven die dezelfde producten kunnen leveren, zoals P&P dat doet. ‘Qua omvang behoren we tot de top-20 en dat is prima. Ik ben blij dat we gelieerd kunnen worden aan een aantal grote partijen. En ik denk ook dat het heel bijzonder is dat we na al die jaren nog voor diezelfde grote partijen mogen werken. Onze relatie met Vodafone en Ziggo stamt nog uit de tijd dat we werkten voor Essent Kabelcom. Via allerlei overnames is dat VodafoneZiggo geworden. Er zijn veel contactpersonen gekomen en gegaan, maar ze zijn nog steeds klant. Dat geldt ook voor Jumbo. We begonnen ooit voor Super de Boer en hebben uiteindelijk ook voor Laurus, Konmar en nu dus Jumbo gewerkt. Het toont wel aan dat persoonlijk contact dan loont. En natuurlijk zijn we ook wel zo slim om binnen al die bedrijven meerdere contactpersonen te hebben. Dan ben je niet afhankelijk van één of twee contactpersonen’
Al die grote bedrijven zijn voor Van der Weerd en z’n team een prachtig uithangbord. ‘Maar ik ben net zo blij met de kleine bedrijven waar we voor werken. Ook daar is het leuk om mee te denken over nieuwe producten en ze te attenderen op kwaliteit en duurzaamheid. Bovendien hebben we met die klanten ook vaak een langdurige relatie. Ik denk dat ons huidige klantenbestand voor 80 procent overeenkomt met het klantenbestand van 5 jaar geleden. En ik ga er vanuit dat dit over vijf jaar nog zo is.’
Eigen verantwoordelijkheid
Over tien jaar werkt Van der Weerd zelf ook nog bij P&P, zo voorspelt hij. Toen ik drie jaar geleden in het overnametraject terecht kwam, vond ik dat best wel vroeg. Ik had het nog niet in de planning, maar als ik er nu op terugkijk, ben ik blij dat ik de stap heb genomen. Het voelde altijd al als m’n eigen bedrijf en daar ben ik nu dan ook echt volledig verantwoordelijk voor. Die drang naar eigen verantwoordelijkheid heb ik altijd al gehad. Ik kan nu ook echt doen wat ik wil. Heb ik zin om een potentiële top-10 klant een mooi voorstel te doen, dan pak ik nog dezelfde dag de telefoon.’
Het ondernemen ligt Djimmer van der Weerd wel. Hij studeerde Commerciële Economie en werkte als student in een benzinepomp en in de horeca. ‘Vrijwel in al die baantjes kreeg ik vrij snel een bepaalde mate van verantwoordelijkheid. Soms creëerde ik dat zelf. Op m’n zestiende werkte ik op het land in de droogbloemen. Na een jaar wilde ik meer en vroeg ik de boer of ik op de tractor mocht rijden als ik zelf m’n rijbewijs zou halen. Uiteindelijk reed ik een jaar later alleen nog maar op de tractor. De boer zelf en ik waren de enigen die dat mochten.’
Toch is die drang naar absolute verantwoordelijkheid niet zó groot dat Van der Weerd als een alleenheerser aan de top van P&P staat. ‘Absoluut niet’, zo zegt hij zelfs. ‘Het is hier totaal geen hiërarchisch geheel. Ik geloof in gelijkwaardigheid en het feit dat iedereen hier z’n eigen verantwoordelijkheid neemt binnen de commerciële kaders die we hebben gesteld. De klant en de lange termijnrelatie staan voorop, maar het team moet eigen beslissingen maken.’
‘Ik werk zelf ook nog net zo hard mee. En ik vind het totaal niet moeilijk om een collega te corrigeren of toe te spreken, want ik ben altijd eerlijk. Nee, ik zie mezelf ook niet als een harde en strenge leider. Ik geloof ook wel dat m’n team precies weet wat ze moeten doen’, aldus Van der Weerd. Waar hij die wijsheid vandaan heeft? ‘Misschien vanuit m’n studie, maar ik zit niet dagenlang in allerlei managementcursussen. Ik praat veel met mensen en vind het fijn om te sparren met anderen in een gelijkwaardige functie of situatie. En ik kan heel goed relativeren.’
‘P&P is veel meer dan ik alleen’
‘Uiteindelijk is het bedrijf ook veel meer dan alleen Djimmer van der Weerd. We moet met z’n vijftienen de kernwaarden van dit bedrijf uitstralen. Het collectief is heel belangrijk. Ik ben uiteindelijk ook maar gewoon een passant, hoewel ik hier echt nog vele jaren hoop te werken.’
En in die jaren heeft Van der Weerd ook nog voldoende ambities. Zo blijft duurzaamheid ontzettend belangrijk. Een echte droomklant is er ook niet bij. ‘Daarmee doe ik onze andere klanten tekort. Ik wil niet dat m’n hele organisatie wordt opgeslokt door een klus waarbij je meer een uitvoerder bent. Geef mij maar nieuwe klanten die een doelstelling nastreven. Partijen als Amnesty International en Greenpeace kijken anders naar producten. Dat is veel mooier dan alleen maar orders verwerken voor een grote corporate partij.’
Van der Weerd wil juist zelf proactief blijven ontwerpen en meedenken. En dat moet leiden tot een rustige en gestage groei, waarbij de wens bestaat om het huidige team zolang mogelijk intact te houden. ‘En voor wat betreft de algemene leiding van het bedrijf: misschien is dat over vijf jaar wel op een andere manier ingevuld. Ik zie mezelf dan wel als een aanjager op commercieel gebied.’
‘Zoals nu heb ik samen met het team veel ‘eigen tijd’ geïnvesteerd in een nieuw product. Ik kan er nog niet zoveel over zeggen, maar voor heel veel klanten zou dat een gave manier zijn om hun naamsbekendheid te vergroten. We hebben op eigen initiatief voor zo’n 50 klanten een eigen ontwerp gemaakt. Ik kan niet wachten om dat straks op te sturen, klanten te verrassen en orders te schrijven. Daar word ik zó blij van.’
Realiteitszin
Thuis in het mooie Peize komt Van der Weerd vervolgens weer tot rust. ‘Ik tennis veel en probeer elke week in de sportschool te spinnen. Met twee kids die sporten, paardrijden en muziek maken blijft er alleen niet veel tijd over. Maar het is fantastisch om m’n dochters te zien opgroeien en ze zichzelf te zien ontwikkelen.’
Peize is daarvoor het perfecte dorp, zo vindt hij. ‘Het is hier heerlijk wonen. En die fijne thuishaven is belangrijk, omdat het werk veel tijd opslokt. Het is dan lekker thuiskomen in deze actieve gemeenschap. We hebben met DitisPeize.nl onze eigen dorpswebsite en ik mag daar graag op rondkijken. Want het is heerlijk kneuterig. Geloof me: dat zorgt wel voor een beetje realiteitszin in deze soms vluchtige wereld.’