
Waar online en offline samenkomen in de geautomatiseerde marketingwereld
Op een zonnige zondagmiddag, op een terras in hartje Groningen, ontstond bij Niek Giavedoni (28) hét idee dat de rest van zijn carrière zou beïnvloeden: SpotOn. Het principe waarbij winkeliers en horecaondernemers in contact kunnen komen met hun offline bezoekers, met een beetje hulp van een wifi-netwerk en social media. Het bedrijf mocht dit jaar zijn driejarig bestaan vieren en inmiddels breidt SpotOn Wifi zich sneller uit dan een griepepidemie. Zo werd er onlangs een kantoor in Dubai geopend. Het doel? Binnen twee jaar in meer dan dertig landen vertegenwoordigd zijn.
Tekst: Sharon Bremer
Beeld: Marike van de Witte
‘SpotOn Wifi is een platform waarbij we ondernemers helpen inzichtelijk te krijgen wie hun offline bezoekers zijn’, legt Niek uit. ‘We hebben een manier ontwikkeld om op een eenvoudige manier gegevens van gasten te verzamelen door middel van het wifi-netwerk. We stellen een gastennetwerk open waarbij ze kunnen inloggen met hun eigen social media-account. Tijdens die procedure worden hun gegevens opgeslagen. Zo ontvangt de ondernemer gegevens over wie ze zijn, hoe vaak ze terugkomen en hoe lang ze blijven. Die gegevens komen in een speciaal “dashboard” terecht, waar de ondernemer toegang tot heeft. Daar kan hij alles terugvinden over de bezoekers. In dat dashboard zitten allerlei handige tools waardoor de ondernemer geen gebruik meer hoeft te maken van Mailchimp, Groupon of een app om z’n online reviews te managen. Denk bijvoorbeeld aan een felicitatiecoupon die de bezoeker automatisch op zijn verjaardag krijgt. Alles is gebouwd met als doel om de bezoeker vaker terug te laten komen.’
Voor en door ondernemers
Het product SpotOn is ontworpen om het de ondernemer zo makkelijk mogelijk te maken. Door de marketingtools achter het dashboard hoeft de ondernemer zelf bijna niks te doen. ‘De ondernemers in onze doelgroep hebben het al druk genoeg met de zaak, en zijn daarnaast geen echte marketeers’, legt Niek uit. ‘Ze hebben vaak geen tijd om met technische platformen bezig te zijn.’ Waar kunnen we SpotOn Wifi terugvinden? ‘We zijn begonnen met horeca, maar kwamen erachter dat het voor heel veel branches toepasbaar is. Denk bijvoorbeeld aan sportscholen, bioscopen, campings, hotels en tandartspraktijken.’
Automatiseren
Het principe van inloggen op een openbaar en gratis wifinetwerk bestaat al langer. Wat onderscheidt SpotOn van de rest? ‘Wat ons uniek maak is de kracht en de eenvoud van ons platform’, beantwoord Niek deze vraag. ‘Zo hebben ook de kleinere ondernemers zonder marketingkennis tóch een enorm krachtige marketingtool in handen met duidelijk aantoonbare ROI (return on investment, red.) welke normaal alleen voor de grotere bedrijven is weggelegd. Het verzamelen van gegevens gebeurt automatisch in het dashboard en de geautomatiseerde marketingtools worden ingezet om deze gegevens zo optimaal mogelijk te benutten. We hebben eigenlijk tot 95 procent van de processen geautomatiseerd voor de ondernemers.’
Plug and play
Naast het product SpotOn Wifi hebben Niek en zijn team ook iets bedacht voor de, in zijn woorden: ‘wildgroei aan online recensies’. Hij legt uit: ‘Het is een bijkomend product en heet SpotOn Stars. Wij helpen bedrijven een hogere ranking te krijgen op reviewsites en besparen ze zo veel tijd. We vragen mensen naar hun bezoek aan de fysieke zaak. De ondernemer kan kiezen om zijn tevreden bezoekers ook door te sturen naar een recensiesite. Op deze manier zorgen wij voor betere reviews en hogere rankings. En dit krijgt de ondernemer dan allemaal inzichtelijk.’ Dat klinkt best ingewikkeld allemaal. Niek: ‘Mensen denken dat het heel moeilijk is, maar het is letterlijk plug and play. Wij configureren SpotOn Wifi vooraf vanuit ons kantoor. Het enige wat de ondernemer hoeft te doen is de adapter en internetkabel in het kastje te stoppen. Binnen vijf minuten werkt het. Naast het kastje werkt SpotOn Wifi met een maandelijks abonnement, waardoor de ondernemer constant gebruik kan maken van de marketingmogelijkheden en tools.’
De online wereld
Sinds zijn veertiende werkt Niek al in de ICT-wereld. Hij begon met een populaire videostreamingwebsite en is dat negen jaar blijven doen. De website bestaat inmiddels niet meer, maar Niek zijn interesses voor de online wereld zijn des te meer gegroeid. ‘Ik bouwde websites en wist dat er veel gegevens verzameld konden worden op internet. Daar wordt veel mee gedaan, veel mee geadverteerd en veel geld mee verdiend. Toch was die mogelijkheid er niet voor bijvoorbeeld fysieke winkels, terwijl daar veel aankopen worden gedaan. We weten niets over het bezoekgedrag. Zo ben ik op het idee van SpotOn Wifi gekomen.’ Lachend: ‘Op een zondagmiddag terwijl ik op het terras zat.’ Samen met programmeur Siljan Rienstra en marketingstudent Kian Ghiri werkte Niek het hele principe van SpotOn Wifi uit. De eerste pilot werd gedraaid in 2015 in Groningen, bij burgerzaak Pappa Joe.
Eigenlijk vroeg een vriend van me, die toen bij Papa Joe werkte, of ik misschien nog ideeën had om meer klanten naar Pappa Joe te trekken. Toevallig had ik die dag net iets gelezen over het bestaan van “social wifi”, en zo heb ik samen met een vriend diezelfde week nog een proof of concept voor ze ontwikkeld. Ik ontdekte de wereld aan mogelijkheden, en van het een kwam het ander.
Imperium
Die pilot was een succes: in drie jaar tijd groeide SpotOn als kool. Onlangs werd een kantoor in Dubai geopend én werd de eerste klant in Suriname aangesloten. ‘Eén van onze investeerders heeft het kantoor in Dubai geopend’, legt Niek uit. ‘Vanuit daar wordt het Midden-Oosten bediend. Naast de zeven mensen die hier in Groningen op kantoor zitten, werken daar ook zes mensen. Zij spreken de taal en kennen de cultuur, we kunnen dat gebied makkelijker vanuit Dubai bedienen dan vanuit Groningen. De eerste klanten in Egypte en Dubai zijn inmiddels via dat kantoor aangesloten.’ En Suriname? ‘We werken met een reseller-programma. Ondernemers die de marketingtool in andere landen willen verkopen, kunnen zich, tegen een interessante commissie, bij ons aansluiten. Wij leveren het complete startpakket. Onze reseller in Suriname heeft een ICT-bedrijf en vond dit product er mooi bij aansluiten, als een soort cross selling.’ Toch blijft het hier niet bij als het aan Niek ligt. ‘Mijn doel is om binnen twee jaar in dertig landen gevestigd te zijn. We winnen eerst een groot marktaandeel in Europa, vervolgens gaan we naar Azië en Amerika’, besluit de jonge ondernemer met een glimlach.