Businessclubleden De Oosterpoort en Stadsschouwburg touren langs culinaire hotspots

Geen walking dinner, maar een soort busstop-dinner. Leden van de businessclub van de Stadsschouwburg en De Oosterpoort én van de businessclub Eurosonic Noorderslag maakten eind mei, in de zinderende hitte, een bijzondere én smakelijke tour door de stad. Als afsluiting van het seizoen, maar ook een beetje als opwarmertje voor het nieuwe culturele jaar.

Tekst: Marieke Bos
Fotografie: Marike van de Witte

De seizoensafsluiting van de club ziet er elk jaar weer anders uit. ‘We proberen elk jaar weer met wat nieuws te komen’, zegt Roelien Venema, office- en accountmanager bij De Oosterpoort. De ene keer is dat een diner in restaurant Tromp in De Oosterpoort, en de andere keer een diner op het podium van het cultuurcentrum. Dit jaar was het dus een bustocht langs verschillende culturele of juist culinaire hotspots in de stad.

Na een drankje en welkomstwoord door Jolanda Stoppels in De Oosterpoort, werd de groep van ruim zeventig man, bestaande uit onder andere Henk Smid van Yspeert, Geert Koster van Quintus Five en Jur Lommerts van Jansen & Heuning, verdeeld over twee oldtimers.

Vanaf dat moment was het opletten geblazen voor de leden van de clubs. Ze kregen bij het instappen in de bus, net als bij een schoolreisje, namelijk een tasje mee met daarin onder andere een puzzel. ‘Het is de gewoonte dat de clubleden aan het einde van het seizoen te horen krijgen wat ze het komende seizoen zoal kunnen verwachten’, vertelt Jolanda Stoppels, die de club alweer twaalf jaar geleden oprichtte. ‘Een lijstje met daarop een overzicht van alle optredens artiesten en namen van voorstellingen is ook weer zo saai’, vult Venema haar aan. ‘Dus we hebben er dit jaar een puzzel van gemaakt.’

Onderweg in de bus, en later ook op de verschillende stops, zaten allerlei hints verstopt. Zo hingen in de bus talloze cd’s: een verwijzing naar het nummer ‘cd van jou, cd van mij’ van Acda & De Munnik, omdat Thomas Acda volgend seizoen voor een concert afreist naar De Oosterpoort. Nog zo’n puzzelstukje: een medewerker van De Oosterpoort was verkleed als Sneeuwwitje. Inderdaad, een verwijzing naar de nieuwste voorstelling van Bert Visser: Sneuwitje.

En zo togen onder andere Paul Heikens van New Publishers, Ruth Pruim en Arianne Klok van Yspeert, Henk Hensen van Hensen Bedden en Ronald Korremans van Pronk belettering druk puzzelend naar de eerste stop; drankenhandel Lijfering, de leverancier van de wijnen en dranken die in beide cultuurinstellingen geschonken worden. Na een drankje, en een uitgebreide rondleiding stapte het gezelschap opnieuw in de bus. Dit keer naar eetcafé Schuitendiep voor een verrassend hoofdgerecht.

Tijd om na te borrelen was er niet, want in de Machinefabriek van het NNT stond zakelijk directeur Harmen van der Hoek het gezelschap alweer op te wachten. Om de aanwezigen niet veel later te trakteren op een bijzondere verrassing. Want wat bleek; het gezelschap was de hele trip al stiekem gefilmd, en een selectie van die beelden werd in de Machinefabriek vertoond. Niet zonder reden natuurlijk; het was een knipoog, én een stukje reclame, voor de nieuwste voorstelling Brave New World van het NNT.

Het toetje van de avond was weer in De Oosterpoort. Letterlijk en figuurlijk, want de clubleden werden hier getrakteerd op een buffet van allerlei zoete lekkernijen.

 

Geef een reactie