
FoodDrop: Groningse variant op Thuisbezorgd.nl groeit honderden procenten per jaar
Zin in eten, maar niet in koken? Tot voor kort kon je dan, als je ook nog eens geen tijd had om boodschappen te doen, een pizza thuis laten bezorgen, een taco of juist een Turks broodje. Maar echt gezond en lekker voelt dat achteraf dan niet. Sinds kort hebben inwoners van Groningen een alternatief: het bedrijf FoodDrop bezorgt gezonde, voedzame én culinair verantwoorde maaltijden aan huis. Die maaltijden maakt FoodDrop niet zelf, maar betrekt het bij de beste restaurants van Groningen en brengt deze vervolgens via fietskoeriers overal in de stad.
Tekst: Hans de Preter
‘Ja, het lijkt een schot in de roos! We zijn twee jaar geleden, in mei 2016, gestart met producten van tien restaurants, maar inmiddels zijn er al zeventig restaurants bij ons aangesloten voor wie we hun producten bezorgen. Ook het aantal fietsbezorgers is gegroeid, van vijf tot bijna honderd. En de omzet is in één jaar tijd met vierhonderd tot vijfhonderd procent gegroeid!’, vertelt Jantine Doornbos.
Haar bedrijf FoodDrop is daarmee één van de meest succesvolle startups van de afgelopen jaren in Groningen. De formule doet misschien denken aan die van HelloFresh (ingrediënten voor ‘betere maaltijden’ die mensen wel zelf moeten bereiden), maar is toch wat verschillend. Volgens Jantine ligt een vergelijking met marktplaatsen als Thuisbezorgd meer voor de hand. Thuisbezorgd biedt een portaal aan waarop restaurants hun maaltijden kunnen presenteren, en deze dan na bestelling zelf bezorgen. FoodDrop biedt een portaal aan en bezorgt daarnaast ook; het restaurant hoeft dus alleen maar te koken. Zo heeft het restaurant dus geen extra materialen, personeelsleden en klantenservice nodig.
Jantine Doornbos (26) is de geestelijke moeder van het bedrijf, dat ze zelf eerder omschrijft als een tech-bedrijf dan als een bezorgdienst, want bij FoodDrop draait alles om data. En dat is niet toevallig, want Doornbos weet alles van programmeren: ze studeert Informatiekunde aan de RUG.
‘Ik had voordat ik met FoodDrop begon al ervaring met e-commerce en een webshop. Ook had ik een blog over Groningen. Eigenlijk ben ik al vanaf m’n 18e ondernemend, zoals met het organiseren van feesten’, aldus Jantine.
Tijdens drukke werkzaamheden voor haar webwinkels in combinatie met studeren lukte het niet altijd om zelf te koken. Dus dan liet ze thuis iets bezorgen. ‘Maar na een tijdje kwamen alle pizza’s en taco’s ‘m’n neus uit!’, zo zegt ze. Ze onderzocht of er niet ergens kwaliteitsvoedsel te bestellen was, maar dat bleek niet het geval. En zo kwam ze op het idee om daar zelf een platform voor te maken. Voor 2,50 euro brengen koeriers nu maaltijden van de beste restaurants bij mensen thuis.
‘Omdat we zelf geen maaltijden maken, zijn we geen horecabedrijf. Ik zou ons bedrijf dan ook willen omschrijven als een logistieke startup. De passie zit weliswaar in eten, maar het draait om big data, waardoor wij pijlsnel kunnen zien hoe we de bestellingen het snelst thuis bezorgd krijgen.’
In haar systeem is ‘tracking’ heel belangrijk: de klant moet altijd weten waar de bestelling precies is. ‘Onze doelstelling is om mensen minder te belasten en gelukkiger te maken. Ze hoeven niet naar de supermarkt of te koken, maar kunnen toch heerlijk eten’, aldus Jantine.
Nu ze FoodDrop op de rit heeft staan, gaat ze niet achterover leunen. Daarvoor is ze veel te ondernemend, en bovendien borrelt het alweer in haar hoofd. Zo wil ze met de dienstverlening van FoodDrop ook graag een koppeling maken met de Jumbo, zodat klanten van Jumbo binnen een uur alles thuis bezorgd krijgen wat ze willen uit de winkel.
Ook wil ze binnenkort ingrediënten laten bezorgen zodat mensen zelf kunnen koken. En ze zit al weer na te denken om andere partijen te laten profiteren van haar logistieke netwerk.
Uitdagingen genoeg dus voor FoodDrop. Wanneer wordt ze met haar bedrijf actief in andere steden?
‘Voorlopig nog niet! Ons bedrijf is dus een tech-bedrijf dat werkt met big data. We focussen eerst op het perfectioneren van de techniek. En als ik het gevoel heb dat het systeem ‘af’ is, dan kunnen we die technologie ook uitrollen naar andere steden. Maar zover is het nog lang niet: we hebben nog erg veel ideeën, zoals over het verder inzetten van onze bezorgers op de ‘laatste mijl’, en die ideeën willen we nu eerst rustig testen en ontwikkelen in Groningen.’