
Commerciële Club Leeuwarden: ‘Persoonlijk netwerken wordt weer belangrijker’
Wat voorzitter Bote Galema betreft kan de vlag we uit bij de Commerciële Club Leeuwarden (CCL). Nadat de club jarenlang – net als veel vergelijkbare clubs – het aantal leden zag kelderen, is er weer een flinke stijgende lijn waarneembaar. ‘Mensen hebben de waarde van het persoonlijk netwerken weer ontdekt.’
Fotografie: Simon van der Woude
Tekst: Marieke Bos
De CCL in Leeuwarden is niet zomaar een businessclub. De CCL werd al opgericht in 1947 en is daarmee een van de oudste netwerkclubs van Friesland. ‘We gaan al zo lang mee dat we recentelijk onze 500ste bestuursvergadering hebben gehad’, zegt voorzitter Bote Galema.
De CCL onderscheidt zich van vergelijkbare clubs door de focus op de Friese hoofdstad. ‘De naam CCL zegt het natuurlijk al: we zijn de netwerkclub voor ondernemers en mkb-ers uit Leeuwarden.’ Al wordt ‘Leeuwarden’ wel een steeds ruimer begrip. ‘De gemeente dijt steeds verder uit, waardoor we nu bijvoorbeeld ook leden uit de omgeving van Grou en Stiens mogen verwelkomen.’
De ledenteller staat op dit moment op zo’n driehonderd leden, zegt Galema content. Toegegeven, ooit waren dat er veel meer, maar na een aanvankelijke terugloop in voorgaande jaren, kan Galema niet anders dan blij zijn met de huidige ontwikkeling waarbij het aantal leden weer toeneemt. ‘En nog steeds loopt de teller op. Er komen nu ook al weer aanmeldingen binnen van leden die zich komende maanden willen aansluiten.’
En dat brengt ons meteen op de vraag wie er nou zoal lid zijn van de CCL. ‘Ons ledenbestand is enorm gevarieerd’, vat de voorzitter samen. ‘Onder onze leden bevinden zich onder andere advocaten en notarissen, maar ook een makelaar, accountmanager, accountant en mensen uit de Automotive, uitzendbranche en horeca. Noem een branche en het is wel binnen de CCL vertegenwoordigd.’
Nee, een echte ballotagecommissie heeft de CCL niet, zegt Galema. Er zijn dan ook geen strenge regels voor mensen die toe willen treden tot de Leeuwardense netwerkclub. ‘De enige voorwaarde is dat je bij de club moet passen. Het moet wel kloppen. Maar op de een of andere manier is dat tot nu toe altijd goed gegaan. Mensen die hier niet op hun plek zouden zijn, melden zich blijkbaar ook niet aan of blijven niet lid.’
Galema omschrijft de CCL als een ‘leuke, gezellige en vooral actieve netwerkclub’. Over dat laatste zegt hij: ‘Ons streven is om minimaal twee keer per maand een event of bijeenkomst te organiseren. Nee, vaste dagen of momenten dat we samenkomen, hebben we niet. Juist niet, want dat maakt het allemaal alleen maar afwisselender.’
De voorzitter noemt als voorbeeld een paar activiteiten die de afgelopen maanden voorbij kwamen. ‘We zijn naar het Fries Museum geweest, hebben een bedrijfsbezoek aan Hotel Van der Valk gebracht en er was een hockey clinic. Ook een bezoek aan de Tweede Kamer en een netwerkborrel tijdens de Bedrijven Contact Dagen Noord stond op het programma.’ Daarnaast worden er met regelmaat sprekers uitgenodigd, en dat zijn dan meteen niet de minste namen. Zo kwam onder andere Mark Rutte al eens opdraven en ook Mariëtte Hamer, voorzitter van de SER, verscheen al eens ten tonele.
De bijeenkomsten worden volgens Galema doorgaans druk bezocht. ‘Het komt de laatste tijd zelfs steeds vaker voor dat we ‘nee’ moeten verkopen omdat de bijeenkomsten vol zitten’, zegt hij. Een goed teken, want een paar jaar geleden was dat nog wel eens anders.
‘We hebben inderdaad te maken gehad met een teruglopend ledenaantal. Dat is sowieso een tendens, waar veel andere businessclubs en verenigingen mee te maken hebben’, weet Galema. ‘Ik vermoed dat persoonlijk netwerken een tijdje wat meer uit de gratie is geweest door de opkomst van social media als Facebook en LinkedIn. Ergens ook wel begrijpelijk: tien, vijftien jaar geleden was je echt aangewezen op businessclubs als je mensen wilde ontmoeten of de verhalen wilde horen. Een deel van dat sociale gebeuren speelt zich nu online af. Toch is er een kentering waarneembaar: mensen hebben de waarde van het persoonlijk netwerken weer ontdekt.’
Dat het ledenaantal de laatste paar jaar weer zo aantrekt, is volgens Galema voor een groot deel ook te danken aan het enthousiasme van het bestuur. ‘We hebben een heel actief en betrokken bestuur dat elke keer weer met nieuwe ideeën en activiteiten op de proppen komt. En ja, blijkbaar slaat dat aan.’
Tegelijkertijd is het ook zonder twijfel de sfeer binnen de CCL die ondernemers in Leeuwarden doet besluiten zich aan te melden als lid. ‘Onze bijeenkomsten zijn eigenlijk keer op keer een succes. Inhoudelijk zijn ze interessant, maar minstens zo belangrijk is dat er ook een ontspannen, bijna vriendschappelijke sfeer hangt. En wanneer dat dan ook nog leidt tot nieuwe handel is dat natuurlijk helemaal mooi.’