‘HempFlax 2.0’ wil met duurzame hennep de wereld veroveren

GRONINGEN – Hennepverwerker HempFlax in Oude Pekela begint 25 jaar na de oprichting aan een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis. De marketing, productontwikkeling en organisatie zijn onder de loep genomen en krijgen een nieuwe impuls. ,,Noem het maar HempFlax 2.0”, zegt manager Eelkje Oldenburger (46) over de vernieuwde gedaante van het bedrijf.

De koers: groei.
Oldenburger: ,,Over vijf tot zeven jaar moet HempFlax wereldwijd bekend zijn als het bedrijf met de meeste deskundigheid op het gebied van grondstoffen uit hennep. Naast onze bestaande fabrieken in Pekela en Roemenië moeten we dan vestigingen hebben in de VS en Canada. En HempFlax wil proberen de bedrijvigheid hier terug te brengen.”

Cannabisondernemer
De Rotterdamse cannabisondernemer Ben Dronkers begon het bedrijf in 1994 in de in 1979 gesloten strokartonfabriek Free & Co. Als kenner van hennep wist hij dat de plant met zijn sterke vezel, rijkdom aan voedingsstoffen en absorberend vermogen veel meer toepassingsmogelijkheden heeft dan alleen als roesmiddel.

Oogst
HempFlax in Pekela telt ruim 30 medewerkers. De fabriek die het bedrijf in 2012 in Roemenië opende heeft 15 personeelsleden. De onderneming verwerkt in Pekela de oogst van zo’n 1500 hectare nabij gelegen landbouwgrond in Nederland en Duitsland, in Roemenië 900 hectare.

Strooisels
HempFlax maakt uit het gewas grondstoffen, halffabricaten en eindproducten voor een schier oneindige reeks toepassingen: strooisels en matjes voor dierenverblijven, onderdelen als hoedenplank en dashboard voor auto’s, voedingsmiddelen, heilzame olie, houtproducten, bouw- en isolatiematerialen, bodemverrijkers en teeltmatjes voor de tuinbouw.

‘Manusje-van-alles’
Haar beroep is verandermanager, zegt Oldenburger. Ze was overwegend werkzaam in de bankwereld. In november 2016 kwam ze naar HempFlax op verzoek van Mark Reinders, sinds 2015 de topman en sinds 2008 werkzaam bij het bedrijf. ,,Hij vroeg mij hem te ondersteunen. Ik kwam binnen als een soort manusje-van-alles.”

Vak apart
Veelzeggend is dat Reinders haar het verhaal laat doen over de veranderingen bij het bedrijf. Oldenburger: ,,Mark weet echt alles wat je over hennep moet weten om dit bedrijf te leiden. Zo’n specialist zal ik nooit worden. Ik kan werken aan een betere organisatie, maakt niet uit waar. Verandermanagement is een vak apart, echt.’’

‘Solutions from nature’
Ze laat haar visitekaartje zien. Het is uitgevoerd in de nieuwe, strakke huisstijl. De slogan ‘Nature wins!’ heeft plaats gemaakt voor ‘Solutions from nature’. Die strijdbare kreet dateerde nog uit de tijd dat Dronkers moest vechten om de hennep van zijn stigma te ontdoen, vertelt Oldenburger. De manager: ,,Maar we moeten af van die sfeer van ‘We gaan de barricades op’. We moeten uitdragen dat grondstoffen uit hennep de oplossing zijn voor veel problemen.”

Focus
Op het kaartje maken icoontjes ook de zes productgroepen herkenbaar die HempFlax tegenwoordig onderscheidt: bouwmaterialen, dierenverzorging, tuinbouw, voedingssupplementen, industriële toepassingen en teelt. Oldenburger: ,,Zes verschillende businesslines. We maken veel verschillende producten. Zo’n indeling maakt een betere focus mogelijk.”

Duurzaamheid
Wat de producten gemeen hebben? ,,Ze moeten voor een groot publiek een meerwaarde hebben ten opzichte van bestaande producten, de prijs-kwaliteitverhouding moet kloppen en ze moeten passen in de circulaire economie. Wij vermarkten duurzaamheid. Mensen kiezen daarvoor, als ze er niets extra voor hoeven te betalen.”

Vochtgehalte
Gertjan Bruins, verantwoordelijk voor drie van de businesslines, is aangeschoven om de verworvenheden van de HempFlax-producten te verduidelijken: ,,Wij werken bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van biosubstraat om paprika’s en tomaten op te kweken. Dat gebeurt nu op niet-recyclebaar steenwol. Uiteindelijk is het in ieders belang dat het niet meer wordt gebruikt. Glas- en steenwol wordt ook gebruikt voor isolatie van woningen. Dat verspreidt zo veel fijnstof dat je er in beschermende kleding mee moet werken. Als het voor isolatie wordt gebruikt, moet het worden afgedekt met folie. Bij ons product is dat niet nodig. Hennep neemt heel makkelijk vocht op en zet het dan weer af. Daardoor reguleert het heel goed het vochtgehalte.”

Speurtocht
Bij de speurtocht naar nieuwe toepassingen en producten zet HempFlax aanstaande woensdag een belangrijke stap. Dan opent het bedrijf in de oude directievilla de Hemp Design Factory. Daar gaat het bedrijf in samenwerking met onderzoekers en studenten (‘van alle niveaus’) onderzoek doen naar nieuwe toepassingsmogelijkheden van hennep. Partner in het project: de Hanzehogeschool Groningen.

Innovatielab
Het streven is om met het innovatielab bedrijven te lokken die uit de HempFlax-grondstoffen eindproducten maken. Oldenburger: ,,Het zou natuurlijk geweldig zijn als je hier een hele keten van grondstof tot en met het eindproduct hebt. Er is in dit gebied veel armoede en werkloosheid. Ik hoop dat in dit industriële erfgoed de bedrijvigheid terugkeert.”

Voorgevel
Aan de oude fabriekshallen zal binnenkort ook te zien zijn dat Oldenburger de verworvenheden van hennepproducten meer onder de mensen wil brengen. Daartoe wordt een nieuwe voorgevel opgetrokken uit een nieuw type HempFlax- bouwplaten.

Gebruikers
Ze wil ook naar de potentiële gebruikers toe. Ze laat een biermandje zien dat is gemaakt uit een recent ontwikkelde duurzame kunststof die voor 50 procent uit hennepvezel en voor de andere helft uit biopolymeren bestaat. Het bedrijf hoopt op een subsidie van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) voor een pilot-productielijn voor het spuitgieten van het materiaal.

Hema
Oldenburger: ,,Het zou mij prachtig lijken als bijvoorbeeld de Hema in zijn restaurants serviesgoed van dat materiaal gaat gebruiken. Dat veel mensen ermee in aanraking komen. We hebben nu contact met een lichtarchitect die het wil gaan gebruiken voor verlichting. Hoe meer toepassingen, hoe beter. Ik zie ook goede kansen in de voedingsindustrie. De trend is minder dierlijke, en meer plantaardige eiwitten. Daarvan zitten er heel veel in hennepproteïnenpoeder.”

Buitenland
Behalve meer producten en toepassingen moeten nieuwe vestigingen in het buitenland de continuïteit van het bedrijf versterken. HempFlax wil ook fabrieken in de VS en Canada. Oldenburger: ,,Je werkt met een landbouwgewas. Dat heeft natuurlijk risico’s voor de aanvoer. Je kunt door weersomstandigheden een slechte oogst hebben. Door in verschillende klimaatgebieden te werken, spreid je het risico. Bovendien is het goedkoper om daar je markten te bedienen. Transport kost veel geld.”

Ambities
De verandermanager heeft een uitgebreid cv. Ze is evenwel van plan HempFlax nog lang te dienen. ,,Ik wil meemaken dat we onze ambities waarmaken. Want echt, dat gaat lukken.”

Bron: dvhn.nl

Tags (categorieën en branches)cannabishempflaxoldenburgeroude pekela

Geef een reactie