SchoenenZaken timmert aan de weg met ambachtelijk gekleurde schoenen

Sinds het verdwijnen van de Schoenenfabriek was een goede herenschoenenzaak duidelijk een gemis in Groningen. Schoenliefhebbers hoefden niet lang te treuren: drie oud-werknemers van de Schoenenfabriek staken de koppen bij elkaar en openden in augustus ‘SchoenenZaken’ in de Zwanestraat. ‘Groningen kon wel een goede herenschoenenzaak gebruiken’, zegt Joël Timmerman.

Het verhaal van SchoenenZaken begint met een faillissement. In mei dit jaar moest de Schoenenfabriek aan het Akerkhof noodgedwongen de deuren sluiten. De zaak liep goed, maar achter de schermen ging het anders. Na het bankroet duurde het niet lang voordat de drie werknemers Joël Timmerman, Thies Nicolai en Paul Vetter de koppen bij elkaar staken. ‘Gaan we iets z’n drieën doen of gaat ieder z’n eigen weg?’, was de vraag. Timmerman: ‘De klik en het vertrouwen tussen ons was er. Dus de keuze was snel gemaakt.’

Er volgde een marktonderzoek met de vraag of er in het Noorden behoefte was aan een goede herenschoenen in het midden- en hoogsegment. Die ruimte was er. En dus startte het trio een zoektocht naar een nieuw pand in de Groninger binnenstad. Gelukkig voor Timmerman, Vetter en Nicolai ging er net een mooi pand in de Zwanestraat in de verhuur. ‘Het is een gewilde straat met een mooi aanbod van verschillende speciaalzaken. Dat dit pand, met een mooie grote kelder voor de voorraad, vrijstond daar hadden we geluk mee. Bovendien zitten we tussen allerlei leuke winkels die zich richten op nichemarkten. Neem bijvoorbeeld de Smooth Brothers. Wie had tien jaar geleden kunnen bedenken dat je smoothies gaat verkopen? Nu is het mogelijk. Daarnaast zit de Zwanestraat sinds de verkiezing tot leukste winkelstraat van Nederland echt in de lift.’ Ook de naam was snel gevonden, vertelt Timmerman. ‘We zien de winkel als basis, maar daar daarnaast staan we veel op beurzen en gaan we naar bedrijven. De winkel is een broedplek voor allerlei ‘zaken’ rond schoenen.’

‘Hiervoor komen mensen speciaal naar Groningen’

De oude klantenkring van de Schoenenfabriek gaf ook een duwtje in de rug. Want een goede schoenenwinkel werd node gemist door de vaste klantenkring, vertelt Timmerman. ‘Je weet dat er een doelgroep is die je al aan je kunt binden. Maar het is ook een niche waar je je op richt. In de schoenenbranche is het eigenlijk not done om je alleen op herenschoenen te richten. Vrouwen kopen namelijk verreweg de meeste schoenen. Veel winkels doen herenschoenen er een beetje bij, dus hier lag zeker een kans’, aldus de ondernemer. Het is volgens hem bovendien een trend in de retail om je op nichemarkten te richten. ‘We bieden iets unieks aan waarvoor mensen van heinde en verre naar Groningen komen.’

SchoenenZaken verkoopt schoenen uit het midden- en hoog segment. ‘We richten ons op de consument die er wat meer voor wil betalen. Onze schoenen gaan in de verkoop vanaf 150 euro. Niet iedereen heeft dat voor schoenen over.’ Ook dat is geen probleem. ‘Wie gewoon een kijkje bij ons wil nemen of een praatje wil maken, is ook van harte welkom!’.

Wie bij SchoenenZaken naar binnen loopt, kan kiezen uit een breed assortiment van topmerken. ‘Dan moet je denken aan merken als Greve, Rehab, Mascolori en Jeffery West’, aldus Timmerman. De echte trekpleister van SchoenenZaken is de service waarbij je je schoenen handmatig kunt laten kleuren. Daarvoor is Paul Vetter opgeleid tot kleurspecialist bij Greve in Waalwijk. Je kunt bij het merk Parrolo uit zes modellen een maat kiezen. De schoenen worden vervolgens achterin de zaak gekleurd. ‘Paul was altijd al de ambachtsman’, vertelt Timmerman. ‘En dit werd vroeger ook door vakmensen gedaan. Nu gebeurt het niet meer omdat schoenen snel geproduceerd moeten worden. Wij willen graag het ambacht terugbrengen en laten zien. In de sneakerwereld is het trouwens ook al normaal dat je kleuren uit kunt kiezen. Wij zijn binnen dit segment uniek in Nederland. Dat is nog niet eens zo heel bekend, maar we merken nu al dat er mensen speciaal voor naar Groningen komen.’

Het kleuren past bij de beleving die SchoenenZaken wil bieden. Bij die ervaring is een bezoek aan de winkel onontkoombaar. ‘Dat is ook precies de reden waarom we niet aan internetverkoop doen. De beleving en de service zijn onze kwaliteit. Daar krijgen we veel goede reacties op. Online is het toch vaak een prijsverhaal dat de klanten lokt. We hebben er heel bewust voor gekozen om ons daar niet op te richten. Ik denk ook dat het aansluit bij hoe de man winkelt. Die gaat gewoon doelgericht de stad in om een paar schoenen te kopen. We willen dan ook laagdrempelig zijn in de beleving. Ik vind het persoonlijk heel vervelend als er bij binnenkomst een verkoper in mijn nek staat te hijgen. Dat zul je bij ons dus ook niet aantreffen. Mensen kunnen onze collectie bekijken of een praatje maken. Je hoeft helemaal niets te kopen.’

De ambitie is om binnen vijf jaar tot de top van Nederlandse schoenenzaken te horen. ‘De beste schoenenwinkels vind je nu nog in Maastricht, Amsterdam en Den Haag. Als het aan ons ligt, wordt Groningen ook in dat rijtje genoemd’, zegt Timmerman. ‘Tot nu toe zijn we meer dan tevreden. De combinatie tussen klanten, oud-klanten en toeristen werkt goed en qua publiciteit hebben we ook niet te klagen. We hopen dat de klantenkring groter wordt.’

Tags (categorieën en branches)Groningenschoenenzakenzwanestraat

Geef een reactie