
Paul de Bue Automotive: ‘Ze hoeven zelf alleen nog maar te rijden!’
Paul de Bue is sinds afgelopen zomer actief op het ondernemerspad. Met zijn kersverse bedrijf Paul de Bue Automotive adviseert en begeleidt hij particulieren, ondernemers en bedrijven bij de aan- of juist verkoop van hun droomauto. ‘Ze hoeven zelf alleen nog maar te rijden!’
Een nieuwe auto uitzoeken, het klinkt misschien leuk en gemakkelijk maar Paul de Bue weet als geen ander wat een intensief en ook tijdrovend karwei het kan zijn. Vandaar dat hij met zijn ‘Paul de Bue Automotive’ deze klus graag uit handen neemt. Ontzorgen is daarbij het toverwoord. ‘Het speuren naar de ideale wagen, eventueel de import, de onderhandelingen, de keuringen, het transport en in een later stadium het onderhoud: ik neem het allemaal uit handen. Het enige wat de klant hoeft te doen, is rijden. En genieten’, aldus de ondernemer.
Paul de Bue is geen onbekende naam in de autowereld. Hoewel de meeste mensen zijn naam zullen linken aan het Porsche Centrum Groningen, waar hij in totaal 9 jaar heeft gewerkt, begon hij zijn carrière in de autobranche al begin jaren negentig, met de import van auto’s in het voormalige Oost-Duitsland. Daarna ging hij, eveneens in Duitsland, aan de slag bij onder andere Volkswagen en Audi. In 2002 kwam hij naar Nederland om te gaan werken bij PON en later bij Century Autogroep. In 2008 begon De Bue vervolgens als directeur bij Porsche in Groningen.
Het moge duidelijk zijn: De Bue weet precies hoe in deze branche de hazen lopen. ‘Ik heb natuurlijk jarenlange ervaring, zowel aan de voorkant – in de showroom dus – als aan de achterkant. Dat maakt dat ik weet hoe ik tegen de meest gunstige tarieven een auto kan aankopen, of juist verkopen. Ik ken de werkwijze, en weet hoe het werkt. Daarbij komt ook: ik spreek vloeiend Duits, dus last van een taalbarrière heb ik niet.’
De zoektocht naar de perfecte auto begint voor De Bue met een uitgebreide intake. ‘Tijdens zo’n gesprek, die overigens meestal plaatsvindt bij de klant thuis, inventariseer ik nauwkeurig wat iemand zoekt. Welk merk? En splinternieuw of juist gebruikt? Welk bouwjaar? Welke opties zijn een must? Dat soort vragen komen uitgebreid aan bod’, aldus De Bue. ‘Ik fungeer daarbij als een soort klankbord en vraagbaak. Iedereen kan zelf wel gaan zoeken op internet, maar op heel specifieke vragen vind je daar echt geen antwoord.’
Als De Bue vervolgens met zijn zoektocht start, houdt hij de klant intensief op de hoogte van de vorderingen en de stappen die hij neemt. ‘Op die manier doorloop je wel samen het hele proces en blijft de klant dus wel nauw betrokken bij de aankoop.’
Volgens die werkwijze heeft De Bue bijvoorbeeld onlangs in Duitsland een jong gebruikte Porsche 911 gekocht. ‘Deze klant had heel specifieke wensen. Hij wilde sowieso een Turbo S Exclusive Series – en die zijn al vrij zeldzaam – maar dan ook nog eentje in hele specifieke kleurstellingen en met opvallende stiksels.’ De intensieve zoektocht die volgde, bracht De Bue zelfs 1000 kilometer verderop, in de Porsche Fabriek in Zuffenhausen, en uiteindelijk lukt het hem de gedroomde 911 te vinden.
De Bue werkt sinds kort vanuit het kantoor van Longhoods in Kolham, waar hij bijna letterlijk tussen de Porsches en andere klassiekers zit. En dat is niet het enige voordeel, aldus de ondernemer. ‘Er werken hier alleen maar ervaren monteurs. Mocht een klant ervoor kiezen ook het onderhoud aan mij uit te besteden dan zijn ze ervan verzekerd dat dat wordt uitgevoerd door een gespecialiseerde kracht.’