De nieuwe MINI Countryman: Picknicken en kamperen met je MINI

Begin maar met sparen, want de nieuwe MINI Countryman is een hebbeding van formaat! Letterlijk ook, want de Countryman – de SUV onder de MINI’s – is flink gegroeid. En dat geldt ook voor de lijst met al dan niet optionele leukigheidjes, zoals een uitklapbare picknickbank. En hadden we al gezegd dat ook al het motorengamma groter is dan ooit? Met onder andere, het kon ook bijna niet anders, nu ook een hybride Countryman.

Over de nieuwe Countryman is zoveel te zeggen en te schrijven, dat we nauwelijks weten waar te beginnen. Bij de ‘spec’s’ dan maar, waarbij het meteen opvalt dat de nieuwbakken SUV flink uit de kluiten gewassen is. Want als we zeggen dat de Countryman groter is geworden, dan bedoelen we ook echt groter. Het grootste verschil met de vorige Countryman zit ‘em vooral in de lengte: de nieuweling is namelijk maar liefst 20 centimeter langer. Qua breedte gaat het om 3 centimeter en de wielbasis is 7,5 verlengd. Allemaal leuk en aardig zul je denken, maar feit is dat die extra ruimte vooral de passagiers ten goede komt. Vooral de bestuurder en de passagier voorin profiteren volop. Ook niet onbelangrijk is natuurlijk dat de bagageruimte een groeispurt heeft ondergaan. Met de achterbank neergeklapt heb je maar liefst 1309 liter tot je beschikking en dat is 220 liter meer dan voorheen.

Die extra grotere bagageruimte komt goed van pas, want de nieuwe Countryman lijkt vooral de echte avonturiers op het lijf geschreven. En dat is niet alleen omdat MINI met de benaming SUV op de proppen komt. Het zijn vooral de opvallende gadgets waarbij de Airtop – een tent – zonder meer de meest opvallende is. Een tent? Ja echt. MINI en het bedrijf Autohome hebben de handen ineen geslagen met als resultaat de Airtop, een tent die op het dak van de Countryman kan worden gezet.

Avonturiers
Daarmee houdt het niet op. Want er is ook nog de optionele picknickbank, die vanonder de bagagevloer tevoorschijn is te toveren. Als je dan toch bezig bent, is het optionele opbergpakket ook wel handig. Dat pakket bevat een verstelbare bagagevloer, spanbanden én haakjes om die spanbanden mee te bevestigen. Stel je voor dat je nou net midden in de nacht in de weer moet dan is een LED-bagagelampje natuurlijk onmisbaar. En de optionele 12V-aansluiting in de kofferbak komt zelfs de grootste avonturiers vast van pas.

Omdat het oog natuurlijk ook wat wil is ook het interieur van de Countryman onderhanden genomen. Het is nog steeds herkenbaar MINI wat de klok slaat, letterlijk dan. Middenin het dashboard zit namelijk een opvallende klok, met daarin een bedieningspaneel voor onder andere MINI Connected.

De ontwerpers hebben verder hun oog laten vallen op het instrumentenpaneel, bovenop de stuurkolom. Het display is vergroot waardoor de informatie nu nog beter af te lezen is. Bovendien: in de nachtstand verschijnen de cijfers en letters voortaan in het wit in plaats van oranje. Dit nieuwe kleurenschema geldt ook voor de Head-Up-Display als het donker is.

Nederlands tintje
Tja, en dan moet je natuurlijk ook nog vooruit. Als het gaat over de motoren is er volop keuze: er zijn zowel drie benzine- als drie dieselmotoren beschikbaar. De MINI Cooper Countryman, MINI Cooper S Countryman, MINI Cooper D Countryman en MINI Cooper SD Countryman hebben standaard de van MINI bekende voorwielaandrijving, terwijl ALL4 vierwielaandrijving optioneel is.

Als het om pk’s gaat is de MINI Countryman Cooper S het absolute summum. De Twin Power Turbo 2.0-liter 4-cilinder benzinemotor die onder de motorkap ligt, is goed voor maar liefst 192 pk. De snelste diesel is de SD, met 190 pk. Helemaal nieuw is dat er sinds kort ook een plug-in hybride Countryman op de markt is die luistert naar de naam Mini Cooper S E Countryman All4. Deze S E is voorzien van een driecilinder benzinemotor met een vermogen van 136 pk én een elektromotor met 88 pk. Het gecombineerd vermogen komt neer op 224 pk en een koppel van 385 Nm. Belangrijk om te weten: puur elektrisch rijden is mogelijk tot een snelheid van 125 km/u waarbij je maximaal een afstand van 40 kilometer kunt afleggen. Leuk: in 6,8 seconden zit je op een snelheid van 100 kilometer per uur.

Het is anno 2017 bijna vanzelfsprekend dat een auto barstensvol veiligheidsgadgets zit. En dat geldt natuurlijk ook voor de Countryman. Zo waarschuwt Forward Collision Warning de bestuurder als het snelheidsverschil tussen de MINI en het verkeer te groot is of als de voorligger te dichtbij komt. Het systeem zet in zo’n geval de remmen alvast op scherp, zodat ze nog sneller kunnen ingrijpen en zo de remafstand verkleinen. Het City Collision Mitigation systeem anticipeert op plotselinge snelheidsveranderingen van het stadsverkeer en past de snelheid daarop aan. Dus zelfs als de bestuurder even niet bij de les is, is de MINI dat wel.

Ook optioneel, maar daarom niet minder handig is de Parking Assistant. Dit slimme systeem checkt of een parkeerplek groot genoeg is en parkeert de MINI vervolgens feilloos in de kleinste plekjes. Het enige wat de bestuurder nog hoeft te doen, is een beetje gas geven en remmen.

Tot slot nog een leuk weetje: MINI mag dan wel een Brits merk zijn, de Countryman heeft wel degelijk een Nederlands tintje. DE SUV wordt namelijk, evenals de MINI driedeurs en MINI Cabrio, geproduceerd in het Limburgse Born.

Tags (categorieën en branches)hybridemini countryman

Geef een reactie