
Frouke van Laar van PlasBossinade: ‘Echte successen geven de meeste voldoening’
Frouke van Laar (38), marketing- en communicatieadviseur bij PlasBossinade advocaten en notarissen in Groningen en voormalig tophockeyster, heeft een enorme drive om te winnen. Durf, enthousiasme, de juiste paden bewandelen en soms temporiseren zijn daarbij essentieel, zo vertelt Van Laar.
Wat houdt je functie in?
‘Als marketing- en communicatieadviseur bij PlasBossinade ben ik verantwoordelijk voor zowel de strategie als uitvoering van marketing en communicatie. Toen ik vier jaar geleden startte bij deze organisatie lag de focus van de functie sterk op uitvoering. Het was de wens van PlasBossinade, met het aannemen van mij, strategie als serieus marketingonderdeel in de bedrijfsvoering op te nemen. Inmiddels houd ik mij bezig met onder andere online strategie, business development, sponsoring en aanbestedingen en in uitvoering met blogs, SEO en events. Geen dag is hetzelfde.’
Kun je iets vertellen over je marketing- en communicatiestrategie?
‘Als persoon wil ik het beste uit mezelf en de organisatie halen. Ik heb vanuit mijn topsportachtergrond een enorme drive om te willen winnen. In onze organisatie is die drive van de mensen niet anders. Mijn collega’s zijn slimme, hoogopgeleide mensen met een passie voor hun vak. Ze zijn eigenwijs, laten zich niet gemakkelijk overtuigen en zijn het liefst alleen met hun vak bezig.’
‘Toen ik hier begon moest ik alle zeilen bijzetten om mijn collega’s te overtuigen van het belang van marketing. Dat lukt alleen door snel resultaat te boeken. Durf, enthousiasme, de juiste paden bewandelen en soms temporiseren zijn essentieel. Dit geldt ook naar buiten toe. De wereld verandert zo snel; noordelijke collega-kantoren laten zichzelf meer en meer zien, online wordt steeds belangrijker, veel rechtenstudenten willen naar het Westen. Je moet als juridische dienstverlener minimaal meebewegen en liever koploper durven zijn door dingen uit te proberen. In 2016 was PlasBossinade op mijn initiatief het eerste kantoor waar je met advocaten en notarissen live kon chatten zonder dat je ervoor hoefde te betalen. De chatfunctie levert niet direct extra werk op, maar is wel een laagdrempelige en unieke manier voor de klant om ons te benaderen.
Naast durven en doen stel ik mezelf bij alles wat ik voor PlasBossinade doe continu de vraag: ‘Wat levert dit op voor de klant?’. Zo blijf ik het dichtst bij mijn strategie.’
Je bent gedreven bezig met je vak. Wat maakt je enthousiast voor dit werk? Wat is je ambitie?
‘In een organisatie als deze ben ik specialist op mijn vakgebied. Ik ben degene die verstand heeft van marketing en communicatie. Dat geeft mij een goed gevoel waarbij ik wel mijn verantwoordelijkheid neem en mezelf steeds moet ontwikkelen. Kanttekening daarbij is dat mensen altijd van mij verwachten dat ik met het creatiefste idee kom.’
‘Soms is het intern moeilijk sparren en moet ik dat elders in mijn netwerk doen. Maar ik vind het echt geweldig om snel resultaten te kunnen boeken die PlasBossinade versterken. Nu is het tijd om me te richten op de verdere ontwikkeling van online en business development. En waar ik over vijf of tien jaren zit? Wellicht ben ik ondernemer, werk ik in de B2C markt of geef ik leiding aan een marketingteam (bij PlasBossinade).’
Is de juridische dienstverlening de laatste jaren veranderd door de digitale revolutie, en zo ja: wat betekent dat voor jouw werkzaamheden?
‘Door internet is men ook op juridisch gebied veel beter op de hoogte dan vroeger. Standaardcontracten downloaden voor een prikkie is eenvoudig. Daar zit gelukkig niet de markt van een full service en gespecialiseerd kantoor als PlasBossinade. Wij moeten ons onderscheiden in kwaliteit en kennis. Door internet kunnen we dat sneller en makkelijker. In mijn werk zie ik wel een duidelijke verschuiving naar online. De website is de belangrijkste tool en vormt de kern van de strategie. Een online strategie kan niet ontbreken, maar dat geldt niet alleen voor PlasBossinade.’
Wat geeft je in je werk de grootste ‘kick’, de meeste voldoening?
‘Echte successen geven de meeste voldoening. De eerste keer dat PlasBossinade het juridisch congres voor het Noorden organiseerde was voor mij zo’n ‘feelgood beleving’. Het event an sich was voor mij geen uitdaging. Ik wist van tevoren dat het een succes zou worden, maar mijn collega’s niet. En juist die enorme boost die de organisatie kreeg doordat het event een succes werd door de gezamenlijke inzet gaf mij het goede gevoel dat ik nodig heb in mijn werk, maar ook in de sport. De beste willen zijn, het liefst met elkaar.’