Geertje Hoekstra: ‘Bij DVC zijn we wel van de ludieke acties’

Dokkumer Vlaggen Centrale (DVC) is, zoals de naam al doet vermoeden, specialist in vlaggen. Sinds 80 jaar is het grootste deel van de vlaggen die we dagelijks in heel Nederland zien wapperen gemaakt door dit Friese bedrijf. Tegenwoordig kun je er niet alleen terecht voor vlaggen, maar ook voor aankleding van events, kantoren en het stylen van je eigen huis. En daar hoort een nieuwe marketingstrategie bij.

Geertje Hoekstra is verantwoordelijk voor de internetmarketing van Dokkumer Vlaggen Centrale. Zij vertelt dat de website eerst een klein deel was van de werkzaamheden van de marketingafdeling van DVC. ‘Maar nu is het natuurlijk een groot onderdeel van het bedrijf. Ik durf zelfs te zeggen van levensbelang’, zegt Hoekstra. Dat betekent dat ze momenteel ongeveer net zoveel aandacht besteden aan de online als aan de offline campagnes. ‘Daarbij willen we laten zien wie we zijn en waar we voor staan.’

Service
Volgens Hoekstra staat service bij DVC hoog in het vaandel. Dit ligt voor de hand, maar Hoekstra legt uit hoe ver ze gaan in het ‘ontzorgen van de klant’. Zo kan DVC de vlaggenmasten die ze leveren voor de klant plaatsen en de vlag erin hangen. Ook kunnen ze ervoor zorgen dat een versleten vlag vervangen wordt of dat de mast schoongemaakt wordt. Handig voor mensen die hier zelf niet toe in staat zijn. Hoekstra vertelt nuchter: ‘Het wordt gewoon geregeld.’

Je kunt op de website als klant zelf je vlag of doek ontwerpen en bestellen, maar je kunt het ook laten ontwerpen door een specialist. Je geeft aan wat je erop wil hebben en DVC verzorgt een design. ‘Alles om de klant het gevoel te geven dat we met ze meedenken. Als het online niet lukt helpen we ze gewoon offline verder.’ En dit trekt allerlei soorten klanten aan: ‘Grote bedrijven als Jumbo Supermarkten en Heineken, maar ook de bakker om de hoek of een particulier. Iedereen kan hier terecht voor een vlag.’

Mediakanalen
En welke kanalen gebruikt DVC om klanten te bereiken? ‘Je kunt beter vragen welke niet!’ DVC gebruikt online media zoals e-mail, Facebook en Instagram, maar ook radio, tv-commercials en folders. ‘Alle berichten die we hierop zetten proberen we aan te passen zodat het qua toon en inhoud past bij de doelgroep. In de loop van de tijd hebben we een groot klantenbestand opgebouwd en als we die mailen, proberen we wel iets te sturen dat ze interessant vinden.’

Het bedrijf is ook niet bang voor een beetje guerrilla-marketing. Hierbij is het doel met een klein budget een groot resultaat te bereiken. ‘Bij DVC zijn we wel van de ludieke acties.’ Zo hebben ze in 2012 in de aanloop naar een mogelijke Elfstedentocht boven de Bonkervaart een spandoek gespannen met de tekst: Set it troch? (Zet het door?) ‘Men wist al vrij snel dat wij dat hadden geleverd. Het heeft zelfs het landelijke nieuws gehaald.’

Boodschap
Dit past bij de boodschap die DVC wil uitdragen: voor elk moment een passende vlag. Daarom proberen ze in te haken op bepaalde momenten zoals de Elfstedentocht, maar ook carnaval en in december de intocht van Sinterklaas. De landelijke intocht is dit jaar namelijk in Dokkum. ‘We hopen dat we hier een mooie bijdrage aan kunnen leveren. We hebben wel vaker de intocht aangekleed in andere steden. Dan gaat het echt om honderden meters doek.’

Concurrentie
Volgens Hoekstra zit de DVC ‘in een zeer concurrerende markt.’ In de vlaggenhandel zijn online bijvoorbeeld veel prijsvechters actief. Daarom zet DVC in op de kwaliteit die zij bieden met een Plus-collectie: ‘Wat je bij ons koopt, koop je niet bij een prijsvechter.’ Om toch te concurreren met deze goedkope aanbieders biedt DVC ook een lijn met goedkopere producten aan, bijvoorbeeld voor een eenmalig event.

Een andere manier waarop ze hun concurrentie willen overstijgen, is door zich te richten op duurzaamheid en innovatie. Zo hebben ze nu een primeur met de eerste ‘groene vlaggen’ van Nederland, gemaakt van petflessen. ‘Duurzaamheid is een heel belangrijk speerpunt voor ons. We vinden het belangrijk dat we duurzame producten leveren’, aldus Hoekstra. Hiermee wil DVC klanten tegemoetkomen, die willen dat hun materialen maatschappelijk verantwoord zijn. Dit was bij vlaggen nog nergens het geval. Dit duurzame ‘groene’ doek is overigens wel in alle kleuren te bedrukken.

De toekomst
Hoekstra: ‘Mijn eigen ambitie voor de toekomst is dat ik wil focussen op de klanten die zelfstandig online iets bestellen.’ Nu is het zo dat tussen 3 en 4 procent van de bezoekers op de website ook daadwerkelijk iets bestelt. ‘Ik wil klanten het gevoel geven dat ze op onze site op de juiste plek zijn.’

Geef een reactie