Adcorporate bedrijfsoverdracht en advies

Fred van Dellen: ‘Het klinkt als een cliché, maar in deze baan komt écht alles samen’

 

 

Fred van Dellen begon ooit als beroepsmilitair, bestierde een horecabedrijf, werkte als verzekeringsman, had z’n eigen hypotheek- en assurantiekantoor, stapte in de accountancy en is nu actief als partner van Adcorporate bedrijfsoverdracht & -advies. ‘Alles komt nu samen’, zegt hij. ‘En dat maakt mij heel gelukkig.’

‘Of ik even snel door mijn carrière heen kan lopen? Dat is nog niet zo gemakkelijk. Eigenlijk heb ik er al best wel een heel bijzondere rit op zitten’, zegt Fred van Dellen in zijn kantoor in het markante pand langs de A28 bij Assen. ‘Maar laat ik het dan toch maar even proberen.’

Van Dellen stapte in 1983 in het leger en stopte ongeveer acht jaar later als beroepsmilitair. ‘Ik leefde het leven van een nomade, maar ik zat ook veel in het Noorden’, zegt hij. Van Dellen kwam vanuit het leger terecht bij een horecazaak van een goede vriend. Ik ben compagnon geworden en werd verantwoordelijk voor het personeel. Zo leerde ik weer een voor mij geheel nieuwe manier van aansturen. Het waren vijf mooie jaren, maar ik wist altijd al dat de horeca niet m’n ambitie was.’

Het verzekeringsvak trok Van Dellen wel. ‘Ik ben het vak gaan leren en kon bij Brugmans Assurantiën in Groningen aan de slag’, zegt hij. Van Dellen maakte carrière. Al snel kreeg hij het MKB in z’n portefeuille en vlak daarna kreeg hij een aanbod om bij AON in Groningen aan de slag te gaan als accountmanager. ‘Ik heb dat maar kort gedaan, want ik kon een bedrijf in Assen overnemen. En die kans kon ik echt niet laten lopen. Het ondernemersbloed kwam in mij naar boven. Het was een hypotheekkantoor en dat heb ik met een compagnon uitgebouw tot een mooi bedrijf, gespecialiseerd in hypotheken, (bedrijfsmatige) verzekeringen, belastingadvisering en het verzorgen van de administraties en aangiften voor ondernemers. Later werd nog een makelaar aan de groep toegevoegd.’

Het vennootschap werd in 2008 ontbonden. ‘Inderdaad, vlak voor de crisis’, zegt Van Dellen. Het hypotheek- en assurantiekantoor werd door mij verkocht aan De Witte Assurantiën. ‘Ze hadden in en rond Assen nog geen vestiging en de aandeelhouder wilde zich daar vestigen. Ze zagen de overname van mijn bedrijf echt als een versterking van hun activiteiten. Ik ben aangesteld als directeur en kreeg de opdracht het kantoor Assen verder op- en uit te bouwen. Een van de hoogtepunten was dat we dit mooie pand hier hebben neergezet.’

‘Na een jaar of zes kwamen we tot de ontdekking dat we uit elkaar aan het groeien waren. Ik heb best een eigen visie op assurantiën dienstverlening. Ik wilde juist waarde toevoegen in advisering en minder sturen op de verkoop van polissen’, zegt hij. Nog maar eens maakte Van Dellen de switch naar de Noord-Nederlandse Assurantiemakelaars als accountmanager overheden. ‘Na een half jaar werd ik gevraagd om directeur te worden, zegt hij. ‘Het werd mijn taak om de organisatie die voornamelijk actief was als makelaar in assurantiën voor lagere en hogere overheden om te turnen naar een moderne adviesorganisatie waarbij er minder afhankelijkheid zou zijn van aanbestedingen. We hebben met het team een plan geschreven waarbij de focus kwam te liggen op risicomanagement en risicobeheer en het bedenken en implementeren van beheersmaatregelen. Dat was onze ambitie. Een ambitieus plan en zeker geen eenvoudige opgave. We kregen de ruimte om te investeren in kennis en kunde. We moesten snel ervaring opbouwen, maar binnen de kortste keren stond er een topteam. Er stond een prachtig bedrijf en we maakten enorme stappen. Ik had graag aandeelhouder willen worden en aanvankelijk was dit ook de bedoeling. Helaas is dit niet gelukt en heb ik uiteindelijk om die reden besloten om te vertrekken.’

Marcel Gritter, die zes jaar geleden al was uitgestapt bij Sabanoord en die Van Dellen kende vanuit z’n netwerk, nodigde Fred uit te komen praten. ‘We hadden een goede zakelijke band en grapten al eens dat we iets samen moesten gaan doen. We zagen altijd al elkaars krachten. Gritter begon met een Assense vestiging van Adcorporate en bouwde snel iets moois op. Net toen ik een nieuwe uitdaging zocht, liet hij me weten de zaken maar moeilijk alleen aan te kunnen. Ik kon me inkopen en dat heb ik gedaan.’

Uiteindelijk werd Van Dellen dus toch weer zelfstandig. ‘Ik kan hier al mijn kennis en ervaring kwijt, die ik in mijn carrière bij al die bedrijven heb opgedaan.’ Adcorporate richt zich op advisering bij bedrijfsovernames. ‘We helpen bedrijven om te kopen of te verkopen. We maken waarderingen en begeleiden ondernemers bij de (familie) overdracht van het bedrijf. Een belangrijke plus van Adcorporate is dat we een licentie hebben van Bedrijventekoop.nl, de grootste aan- en verkoopsite van Nederland. Meer dan een miljoen geïnteresseerden bezoeken deze site jaarlijks’, aldus Van Dellen.

Van Dellen ziet zichzelf niet als financieel specialist – ‘dat is Marcel’ – maar ziet z’n kracht vooral in de onderhandeling en het verbinden van koper en verkoper. ‘Ik heb veel ervaring met ondernemers en ik kon altijd al snel pijnpunten blootleggen en met een oplossing komen. En dat is bij Adcorporate ook echt niet altijd de verkoop van het bedrijf, maar soms spelen er andere zaken waardoor men denkt dat verkoop de enige oplossing is. De meeste ondernemers zijn gestart vanuit een stuk vakmanschap en enthousiasme. Na jaren hard werken en groei lopen veel tegen het probleem aan dat ze zich met zaken moeten bezighouden die ze niet leuk vinden en waar ze niet voor gekozen hebben. Hierdoor raken ze soms in de knel en denken dat verkoop de enige oplossing is. Het komt voor dat Marcel en ik met zo’n ondernemer een traject in gaan waarbij we de strategie, missie en visie, de financiën en de operatien eens goed onder de loep nemen. Dat doen we dan met onze zuster onderneming Groots Bedrijfsadvies.’

Adcorporate en Groots Bedrijfsadvies onderscheiden zich doordat ze niet alleen adviseren, maar ook betrokken blijven bij het implementeren van de voorgestelde maatregelen. ‘We zetten een nieuwe koers uit, maar blijven ‘hands-on’ en betrokken. We durven ons te verbinden aan het plan en willen mee knokken voor het resultaat. Met onze ervaring, kennis en kunde, kunnen we dingen tot een goed einde brengen, ook als er nog wat obstakels in het proces zijn. Veranderen is moeilijk. Je mensen meekrijgen in een veranderproces, lijkt haast onmogelijk.’

Juist in dat laatste komt ook de kracht van Van Dellen naar boven. ‘Toen ik in het leger zat, was er nog dienstplicht. Het merendeel van de mensen kwamen verplicht en ongemotiveerd binnen, maar wij moesten en wilden ze laten presteren. Ook al waren het weer en het eten vaak slecht en de verveling te groot. Het is dan een uitdaging om je mensen te motiveren en de gestelde doelen te bereiken. Wees consequent, duidelijk en gedisciplineerd. Vertrouw je mensen en je krijgt vertrouwen terug. Het heeft me een heel flexibele leider gemaakt, die altijd op zoek is naar een oplossing. Soms door om te denken en door me te verplaatsen in de tegenpartij. Je kunt wel iemand onder druk zeten, maar dat is van beperkte houdbaarheid.’

Van Dellen is blij dat hij weer zelfstandig is. ‘Mijn werk geeft me uitdaging, ik heb zeggenschap, ik heb plezier en heb een goede balans tussen werk en gezin. Dat zijn voor mij belangrijke pijlers. Spijt van mijn switch heb ik dus zeker niet. Maar ik had het ook niet eerder willen doen. Het komt zoals het komt en ook bij mijn vorige uitdagingen haalde ik veel voldoening uit mijn werk.’

‘Marcel en ik bouwen aan een mooi bedrijf. We richten ons vooral op het creëren van waarde. Over 17 jaar moet dit een bedrijf zijn dat voldoende waarde heeft om het voor ons beiden mogelijk te maken om dingen naast het werk te kunnen doen. Het bedrijf moet zo georganiseerd zijn dat we misbaar zijn. Dan hebben we echt waarde gecreëerd. Want wat heb je te verkopen als je geen mensen om je heen hebt die zorgen voor borging van kennis en kunde in je organisatie? Wat is dan je goodwill?’

‘Dat is een gratis tip’, besluit Van Dellen.

Tags (categorieën en branches)adcorporatedellenfred

Geef een reactie