Viktor van der Wijk – Storm Digital: ‘Groningen bij meest pionierende en leidende ICT-steden van Nederland’

‘Groningen en Amsterdam zijn de meest pionierende en leidende steden in Nederland als het gaat om ICT-ontwikkelingen en online-ondernemerschap. Dat is geen politiek correct praatje om aan te geven dat Groningen lekker belangrijk zou zijn, nee: de stad heeft zich op landelijk gebied écht een positie verworven. Door ICT opleidingen in het Noorden misschien nog te verbeteren en meer af te stemmen op de wensen op de arbeidsmarkt, kan die positie mogelijk verder worden versterkt.’

Viktor is actief in het hart van de internetindustrie in Noord-Nederland, althans, in Groningen. Hij is sinds anderhalf jaar directeur van het bedrijf Storm Digital. Dat is een online onderneming gespecialiseerd in digital marketing. Storm Digital behoort tot de grootste online bedrijven van Noord-Nederland en telt inmiddels meer dan 60 medewerkers in Groningen, en 10 in Amsterdam.

Een van de bijzonderheden van Storm Digital is dat het bedrijf vanuit haar kantoor in het Zuiderpark actief is in heel Nederland, en de grootste en bekendste bedrijven en organisaties van Nederland tot haar opdrachtgevers en klanten mag rekenen, waaronder KLM, Uber, Volkswagen, WNF, uitSupply, of Videoland. Voor deze klanten zorgt Storm Digital voor maximale zichtbaarheid op internet. Door slimme bannering en door uitgekiende campagnes via Facebook of Google. Digital marketing- en dataconsultants van Storm Digital werken aan strategieën om bij de consument op passende momenten producten of diensten van opdrachtgevers onder de aandacht te brengen. In wezen doen ze dat vanuit Groningen net zo als de consultants van Facebook of Google.

Picnic
In mei nog werd bekend dat het stormachtig groeiende nieuwe Nederlandse bedrijf Picnic Storm Digital heeft verkozen als partner voor de digitale marketing. Storm helpt dat zeer innovatieve bedrijf om de fundamenten van haar digital advertisement inspanningen verder te verstevigen. Picnic is een initiatief van vier Nederlandse ondernemers, die hebben gewerkt aan een nieuwe distributiemethode. De volledige online supermarkt biedt consumenten gratis bezorging en de laagste prijs voor de boodschappen.

Ook dit voorbeeld toont nog weer eens aan dat digitale bedrijven niet meer per se in de Randstad gevestigd hoeven te zijn: vanuit het Noorden kunnen landelijk bekende bedrijven uitstekend worden geholpen.

Online ondernemers
‘De internetindustrie hier heeft zich echt uitstekend ontwikkeld. Ik zie dat ook wanneer ik collega bedrijven tref, die zijn aangesloten bij de organisatie Noordelijke Online Ondernemers (NOO). De bedrijven die daarbij zijn aangesloten, zijn uitermate ondernemend. Zo stampten ze in heel korte tijd een campagne uit de grond om Tesla te bewegen naar Noord-Nederland te komen, onder het motto: ‘Top Dutch’. Daaruit blijkt ook de sterke band die die bedrijven voelen met de eigen regio, en dat zie je echt niet overal in Nederland’, betoogt Van der Wijk.

Storm Digital werd in 2006 opgericht als onderdeel van de Storm Marketing Group. Van der Wijk is er sinds eind 2015 CEO. De oprichters van dit bedrijf, Sander Prinsen en Haico Pols, vroegen hem naar Groningen te komen, mede op grond van zijn ruime ervaring met digitale marketing bij zijn vorige werkgever KLM Digitale Marketing, waar hij vicepresident was. Van der Wijk behaalde in Maastricht zijn Bachelor of Science in de studie International Business.

In 2006 kwam hij in dienst bij KLM, aanvankelijk als senior network manager Asia & Middle East, waarna hij in 2009 werd benoemd tot director strategic planning en in 2011 tot director digital marketing. Van mei 2015 tot oktober 2015 was hij daar ‘vp digital marketing’, maar in december van dat jaar ging hij dus in dienst bij het aanzienlijk kleinere bedrijf Storm Digital, waar hij als ceo werd.

In 2015 zei Haico Pols, over de aanstelling van Viktor van der Wijk: ‘De afgelopen tijd zien we in de markt kansen ontstaan die groter zijn dan ooit. Het belang van digital binnen organisaties neemt sterk toe, terwijl de ontwikkelingen alleen nog maar sneller gaan en het landschap complexer wordt. Bedrijven stellen steeds hogere eisen aan hun bureaus. Het is niet meer genoeg om je alléén te onderscheiden op de executie van campagnes. Met Viktor hebben we een ervaren leider aangenomen met een ‘digitaal’ hart, een heldere visie op de marktontwikkelingen, alsmede praktische en pragmatische kennis van zaken. We zijn er van overtuigd dat we, samen met Viktor en ons ambitieuze team, klaar zijn om de volgende grote sprong te maken. We gaan Storm verder ontwikkelen tot het beste digital marketingbureau!’

Nu, anderhalf jaar later, zegt Viktor van der Wijk: ‘Ik heb geen enkele spijt dat ik de overstap heb gemaakt van een grote organisatie als KLM naar een kleinere organisatie als Storm Digital in Groningen. Ik geniet van het gevoel van vrijheid dat ik heb gekregen dankzij deze functie. Ik ben nog veel in Amsterdam, waar wij inmiddels ook een bedrijf hebben met tien medewerkers. Ik woon nog in Houten. Dus ik rijd veel rond in de driehoek Amsterdam, Groningen, Houten.’

‘Ik bepaal mijn eigen richting, en dat is een heel fijn gevoel. Ik ben weliswaar eindverantwoordelijk in dit bedrijf, maar we geven maximale bewegingsvrijheid aan onze 75 medewerkers. Die zijn allemaal ambitieus en jong. De gemiddelde leeftijd hier is 28 jaar. Ze willen er allemaal het beste van maken: voor zichzelf en voor het bedrijf. Het is prachtig om dat te zien, en om daar leiding aan te geven’, vertelt Van der Wijk.
Storm Digital omschrijft zichzelf sinds kort als een ‘growth marketing agency’ Bij growth marketing agency komt het er op neer dat Storm wil helpen bij het realiseren van groei bij opdrachtgevers. ‘Groeien door haarscherp inzicht te hebben in elke fase van je gebruiker. En dit extreem goed doorvoeren, met de inzet van alle relevante digital marketing aspecten. Daar staan wij voor! En daarom blijven wij onszelf keihard uitdagen om ook volgend jaar weer in de top van digital marketing bureaus te verschijnen!’, aldus Stom Digital, dat in april 2017 werd verkozen tot de Top van de digital marketingbureaus in Nederland, de ‘Emerce100’.

Pijlsnel veranderende wereld
Als ceo heeft Van der Wijk ook de rol van rots in de branding. Want de digitale wereld is tumultueuzer dan ooit. ‘De wereld verandert zó snel. En het is in onze sector een kwestie van leven of dood dat je dat allemaal goed bijhoudt. Wij zijn als bedrijf momenteel zelf ook in transitie, een ontwikkeling die ons gelukkig geen windeieren legt. Het gaat erom dat je zorgt dat je de nieuwste digitale marketing technologie inzet, waardoor je content kunt maken en personaliseren: dáar gaat het om. Advertising combineren met datamanagement: dát is de weg voorwaarts.’
Deze nieuwe kennis heeft er dus toe geleid dat ze top-bedrijven als Uber en de retailter Picnic tot hun klanten mogen rekenen. ‘Eigenlijk zijn wij met dezelfde technologie bezig als bedrijven als Facebook en Google: die mastodonten krijgen steeds meer concurrentie van vergelijkbare bedrijven. Want denk maar niet dat Facebook of Google het eeuwige leven hebben. Er gáan nieuwe Facebooks en Googles komen! Misschien weet u het al niet meer maar in 2007 bijvoorbeeld was Facebook nog maar heel klein. En in datzelfde jaar bestond Uber nog niet, en ook nog niet een bedrijf als Airbnb. Het is natuurlijk evident dat er over een paar jaar nieuwe mastodonten bestaan, zoals Snapchat bijvoorbeeld. Of een bedrijf waar we nu nog niet van gehoord hebben.’

‘Onze uitdaging is om te zien welke technologieën groot gaan worden, en hoe we bedrijven verder kunnen helpen met die nieuwste technologie. Een bedrijf als Picnic bijvoorbeeld: daarvan is nu al te zien dat dat enorm groot gaat worden.’

Les
Viktor van der Wijk staat nu anderhalf jaar aan het roer bij Storm Digital. Welke belangrijke les heeft hij zelf in deze periode geleerd?
‘Dat je je als bedrijf alleen maar succesvol kunt ontwikkelen als je een omgeving creëert waarin werknemers maximale vrijheid hebben, en maximale verantwoordelijkheid. Je moet transparant zijn, jezelf ook kwetsbaar durven opstellen. Duidelijk zijn. Het is misschien een dooddoener, maar dit is het enige in een wereld waarin de enige constante verandering is. In zo’n wereld kun je alleen overleven door te leunen op een organisatie waarin iedereen verantwoordelijk is. Dat heb ik zelf allemaal moeten leren, en ik ben er ook een paar keer mee op m’n bek gegaan. Maar nu weet ik het!’

Over vijf jaar?
‘Hoe de technologische wereld er over vijf jaar uitziet? Dat te voorspellen is onmogelijk! Nogmaals: het is enorm indrukwekkend hoe snel technologie zich ontwikkelt, en een jaar vooruit kijken is eigenlijk al heel erg lang. De enige trend die we nu op dit moment zien is dat er steeds meer mogelijkheden zijn om te personificeren, dus dat je steeds doelgerichter kunt adverteren en zorgt voor zichtbaarheid van je opdrachtgevers.’
‘In elk geval is ons bedrijf onafhankelijk maar klein. Dat betekent voor onze organisatie dat je klein, plat en flexibel moet zijn. Dat betekent voor ons ook dat je maximaal kunt experimenteren, en kunt onderzoeken: wat brengt een nieuwe technologie ons? We zijn om te overleven genoodzaakt om in elk geval steeds uiterst scherp te blijven zeilen. Maar: dat is nu juist het uitdagende.’

Tags (categorieën en branches)GroningenICTstorm digitalViktor van der Wijk

Geef een reactie