Anna Rinsma van Rinsma Modeplein in Gorredijk

Mode-imperium uit Fries dorp timmert landelijk aan de weg

Rinsma Modeplein in Gorredijk – bestaande uit Zij van Rinsma en de Heeren van Rinsma – trekt klanten uit heel Nederland en de naamsbekendheid reikt zelfs nog veel verder. Een knap staaltje marketing!

De naam Rinsma Modeplein zal bij velen wel een belletje doen rinkelen. Voor de enkeling die de naam Rinsma niets zegt: Rinsma Modeplein zag al in 1888 het levenslicht en is in de loop der tijd uitgegroeid tot een heus mode-imperium. Wat ooit begon met een dameskledingzaak is inmiddels een echt modeplein, bestaande uit Zij van Rinsma voor de dames en de Heeren van Rinsma voor de mannen. Binnenkort wordt het modeplein nog uitgebreid met een lingeriezaak. Met een vloeroppervlak van maar liefst 4000 vierkante meter is Rinsma een van de grootste modewinkels van het land.

Om dat te bereiken – én te behouden – is er meer nodig dan een indrukwekkende collectie, een persoonlijke benadering en vriendelijk personeel. Inderdaad: een knap staaltje marketing. De marketing-, communicatie- en E-commerceafdeling van het modehuis bestaat dan ook uit drie medewerkers en staat onder leiding van Anna Rinsma. Anna (28) is de dochter van de twee huidige directeuren – Gerk-Jan en Coby Rinsma – en is dus verantwoordelijk voor de marketing en E-commerce.

‘Een website is de etalage van nu’

Haar voorliefde voor communicatie en reclame zat er al vroeg in, blikt Anna terug. Toch leek het er jarenlang op dat ze een heel andere functie zou gaan bekleden. ‘Ik kan me nog herinneren dat ik het als kind heel leuk vond om reclamespotjes uit te tekenen. Dat hele creatieve, dat zat er dus al vroeg in. Toch heb ik lang gedacht dat ik leidinggevende zou worden, en aan de slag zou gaan als bedrijfsleidster. Ik begon hier dan ook als assistent storemanager, maar vond het meteen leuk om me ook bezig te houden met het organiseren van allerlei evenementen, zoals speciale shopavonden en modeshows. Zo is het balletje eigenlijk gaan rollen, en ben ik dus uiteindelijk op de marketingafdeling beland.’
En daar wordt nogal wat bedacht en geproduceerd. ‘We doen zo enorm veel, zowel online als offline. Online is er natuurlijk een prominente plek weggelegd voor de website van Rinsma. Een goedwerkende, inspirerende website is enorm belangrijk: het is de etalage van nu’, aldus Anna. Niet voor niets is niet alleen de complete collectie online te vinden, tegelijkertijd is de site ook een bron van inspiratie én informatie.
‘Online adverteren we met Google Adwords en banners, maar social media zijn minstens zo belangrijk. Op Instagram posten we vooral veel inspirerende beelden, en op Facebook gaat het meer om contentmatige items als ‘sokken maken de man’ of tips om de ideale broek te vinden.’

Buikgevoel

De ideeën voor alle verschillende marketinguitingen ontstaan vaak vanuit ‘een buikgevoel’, zo omschrijft Anna. ‘We kennen onze cijfers en houden de markt en de ontwikkelingen in onze doelgroepen in de gaten, maar reclame is niet zozeer wat je ziet, maar vooral wat je voelt. Vandaar dat we vooral proberen een gevoel over te brengen.’
En dat niet alleen. Voor de marketingafdeling is het elke keer opnieuw het doel om te inspireren en met leuke, nieuwe dingen te komen. ‘En dat kan dus echt van alles zijn’, voegt Anna toe. ‘Soms gaat het ook om ideeën die ontstaan bij het verkoopteam. Zo hebben we laatst een event gehad waarbij blanco sweaters met een print naar keuze konden worden bedrukt: als klant kon je je eigen quote bedenken. Hartstikke leuk natuurlijk, helemaal omdat het idee in de winkel is ontstaan.’
Shoplustige noorderlingen naar de winkel in Gorredijk weten te lokken is één ding, een succesvolle webshop in de lucht houden is een tweede. ‘Ook met de winkel willen we toe naar een landelijke dekking. Daarom maken we niet alleen in het Noorden, maar ook in de rest van het land reclame. We adverteren bijvoorbeeld in landelijke kranten en toonaangevende magazines en ook leuk: we kleden presentatoren en presentatrices van landelijke tv-programma’s.’ De trits van tv-programma’s waaraan Rinsma Modeplein een bijdrage levert, is dan ook ellenlang: van Boer Zoekt Vrouw, tot Editie NL tot The Voice of Holland en de Groeten van Max. ‘Het blijft elke keer weer bijzonder om dan de naam Rinsma Modeplein op de aftiteling voorbij te zien komen!’

Tags (categorieën en branches)Anna RinsmaGorredijkMode-imperiumRinsma

Geef een reactie