
Jeroen Dolfing, bedrijfsleider bij de Rietschans
Het is gezellig druk in een van Groningens nieuwste restaurants aan de rand van het Paterswoldsemeer. ‘De Rietschans’ aan de Meerweg is er letterlijk uit de as herrezen, want na een grote brand in augustus 2014 is de vermaarde horecavoorziening helemaal opnieuw opgebouwd. In september vorig jaar was de officiële opening, en sindsdien hebben veel van de vroegere, maar ook nieuwe, gasten de weg er naar toe gevonden. Bedrijfsleider is Jeroen Dolfing (31), die eindverantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken in de Rietschans.
Hoe gaat het met De Rietschans sinds de heropening?
‘Geweldig! Wel is het zo dat het kort na de heropening in september vorig jaar echt ontzettend druk was, maar dat was ook omdat het toen nog wekenlang mooi weer was. Daarna werd het even wat rustiger vanwege de winter. Maar sinds dit voorjaar zit de vaart er weer goed in. Niet alleen dankzij dagelijkse bezoekers of weekendgasten voor de terrassen, maar ook dankzij evenementen, bruiloften, vergaderingen of herdenkingen.’
Wat doe je precies bij De Rietschans ?
‘De naam van mijn functie, ‘bedrijfsleider’, zegt al wat ik doe: zorgen dat de dagelijkse gang van zaken goed loopt. Samen met het Managementteam (MT) van de Martini Hotel Group hebben we doelstellingen opgesteld op het gebied van service, kwaliteit en winstgevendheid. Ik ben verantwoordelijk voor de realisatie van deze doelstellingen in De Rietschans.
Waar ik me ook graag mee bezighoud, is het optimalieren van verschillende werkprocessen. We zijn een gloednieuw bedrijf, met mooie nieuwe voorzieningen en ik vind het een uitdaging deze zo efficiënt mogelijk in te zetten.
Zo’n nieuwe zaak brengt veel nieuwe processen met zich mee die je vaak niet voor kunt bereiden. Daarom is het soms best pionieren. Dat vind ik ook een bijzonder mooi aspect aan mijn werk. Daarnaast kunnen we bij drukte alle handjes goed gebruiken en dan werk ik zelf natuurlijk ook mee op de vloer.’
Hoe ben je in je functie terecht gekomen?
‘Mijn hele leven ben ik al actief in de horeca, ik vind het een geweldige branche. Mijn vooropleiding was HBO MER Vrijetijdsmanagement Ik heb veel ervaring opgedaan bij Van der Valk, en in juni vorig jaar ben ik aan de slag gegaan bij de Martini Hotel Group. Daar werkten we toen aan de voorbereiding van de opening in september. En sinds de opening ben ik dus full-time in dit bedrijf aan de slag. ’
Waarom denk je dat mensen veel potentieel in jou zien?
‘Toen in bij de Martini Hotel Group in dienst kwam, werd ik eerst operational manager. Maar binnen drie maanden volgde al mijn aanstelling tot bedrijfsleider. Dit heeft volgens mij voornamelijk te maken met mijn positieve instelling, ik ben stressbestendig en denk in oplossingen in plaats van problemen. Daarnaast denk ik dat ik een peoples manager ben. Zo zorg ik dat mijn collega’s in de keuken optimaal presteren, want dat is het hart van je bedrijf. Als het in de keuken goed klopt, volgt de rest vanzelf!’
Wat zijn je ambities voor de toekomst?
‘Ik ben hier gekomen omdat ik uitdaging zoek. Dit is echt een unieke voorziening voor het Noorden. Mijn ambitie is eerst om de procesvoering in dit bedrijf zo goed mogelijk op te zetten. Maar uiteindelijk zou ik zelf ook wel een eigen bedrijf willen beginnen. Of dat er van komt, dat weet je natuurlijk niet maar het is wel mijn grote droom.
Ik ben in elk geval hartstikke tevreden in de horeca. Het leuke van deze sector vind ik de flexibiliteit en de omgang met medewerkers en gasten. Iedereen is anders, en elke dag is anders. Wat ik ook wel mooi vind, is de onregelmatigheid van het werk. Sommige mensen houden daar niet van, maar ik vind het juist mooi wanneer elke dag anders verloopt en je nooit weet wat er op je pad komt.’