De nieuwe Bmw 5 serie

Autonoom rijden stap dichterbij met nieuwe ‘Fünfer’

Zo ongeveer eens in de zeven jaar is het tijd voor beschuit met muisjes en introduceert BMW weer een nieuwe 5 serie. De concurrentie is moordend in het segment van de zakelijke limo’s en dus hangt de nieuwste Fünfer vooral bomvol technische gadgets. Sterker nog: met deze nieuweling doen de Duitsers een eerste stap richting autonoom rijden.

Het is alweer de zevende generatie van de 5 serie. De eerste 5 serie ooit rolde in 1972 van de band en sindsdien zijn er – hou je vast – maar liefst 7,6 miljoen exemplaren in elkaar geschroefd. Je kunt je dus wel voorstellen dat de Duitsers álles uit de kast hebben getrokken om met een 5 serie op de proppen te komen die in alle opzichten zijn voorgangers én concurrenten overtreft.

Want we zeiden het al: de concurrentie is groot in dit segment van zakelijke, luxe middenklassers. Om de strijd aan te gaan met de grootste concurrenten – de Mercedes E-klasse en de Audi A6 – hebben de Duitsers vooral ingezet op digitale en technische snufjes. Daarbij is de spiksplinternieuwe sedan ook nog eens sneller, lichter én zuiniger dan zijn voorganger.

De grootste veranderingen zitten dus vooral onderhuids. Qua uiterlijk is de nieuwe 5 serie vooral een soort kruising tussen het vorige model en de huidige 7 serie. Eerder een evolutie, dan een revolutie dus. Zoals je zult verwachten is de nieuwe Fünfer wel aan alle kanten ietsepietsie opgerekt: met zijn 4,9 meter is ‘ie net geen vijf meter lang en de breedte en hoogte van de nieuwe 5 bedragen respectievelijk 1,9 en 1,5 meter. De bagageruimte is gegroeid naar 530 liter. Ondanks de ruimere afmetingen, is de nieuwste BMW telg wel tot 100 kilo lichter dan zijn voorganger: 1615 kilo.

Autonoom rijden

Reuze indrukwekkend zijn al deze weetjes nog niet. Anders wordt het wanneer het over alle technische en innovatieve toeters en bellen gaat. De lijst van gadgets is ellenlang, maar meest in het oog springend is wel de ‘driving assistent plus’. De naam doet het al wat vermoeden: dit optionele systeem maakt het mogelijk om in eentonige situaties autonoom te rijden. Kortom: in de file en tijdens lange ritten op de snelweg of op provinciale wegen neemt de BMW de rijderskwaliteiten van je over.

Nog zo’n innovatief snufje dan: de remote 3D view. Met deze gadget kun je op afstand via je mobiele telefoon de omgeving van je BMW inspecteren. Een noviteit die er ook uitspringt, is het nieuwe head up display. Het nieuwe display is maar liefst 70 procent groter dan de vorige en geeft de wereld aan informatie. Niet alleen over snelheden dus, maar ook over navigatie, muziek, telefoongegevens, verkeersborden en ga zo maar door.

In 4,8 seconden van 0 naar 100

En dan natuurlijk nog de motoren: er is keuze uit twee diesel- en twee benzinemotoren, in combinatie met achterwielaandrijving of de intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive. De topper is de BMW 540i, die is uitgerust met een 340 pk sterke drieliter zescilinder-in-lijn benzinemotor met een maximumkoppel van 450 Nm. De nieuwe tweeliter viercilinder-in-lijn benzinemotor in de BMW 530i levert een maximumkoppel van 350 Nm en een maximaal vermogen van 252 pk.

De snelste diesel is de BMW 530d. De zescilinder-in-lijn dieselmotor levert een vermogen van 265 pk en een maximumkoppel van 620 Nm. De ‘instapper’ is de 520d, met een vermogen van 190 pk en een koppel van 400 Nm. Deze diesel knalt in 7,6 seconden van 0 naar 100. Ter vergelijking: de rappe 540i heeft er 4,8 seconden voor nodig.

Dat de 520d, waar wij van Entrepreneur ons een ochtend mogen vermaken, niet bepaald een raket is, behoeft dus ook geen uitleg. Een echte circuitwagen is het dan ook niet, zo ontdekken we al na een paar rondes over het TT-circuit van Assen. Erg? ‘Helemaal niet. Van een luxe sedan als de 5 serie mag je ook niet verwachten dat hij zich gedraagt als een racewagen’, vindt tester Eltjo, die wel opmerkt dat de wagen opvallend direct en fijn stuurt, zeker tijdens het snelle bochtenwerk.

Na een paar rondes over het asfalt van het circuit wijken we uit naar de natuurlijke habitat van deze Duitser: de snelweg. ‘Hier is de 5 serie veel en veel beter op zijn plek’, aldus Eltjo. Zijn scepsis van zojuist op het circuit lijkt als sneeuw voor de zon verdwenen. ‘Zo op de snelweg is het echt een geweldige reisauto, en tegelijkertijd een fantastische zakelijke limo waarin je heel wat kilometers kunt maken’, zegt hij.

Toegegeven, supersportief is deze BMW 5 niet, en ook niet megasnel, maar moét dat?, vragen we ons hardop af. Wat ons betreft niet, zeker niet omdat het gemis aan pk’s en sportiviteit aan alle kanten gecompenseerd wordt door comfort, luxe én gemak. Want vergeet vooral dat autonoom rijden niet…

Kader kader kader

De nieuwste BMW 5, beschikbaar gesteld door BMW Vriesendijk in Assen, werd gereden door Eltjo Bieckmann en ondergetekende Marieke Bos. Eltjo is directeur van de Advanced Driving School op het TT circuit van Assen en heeft zowel als instructeur als coureur al heel wat uren op zijn naam staan.
De 5 serie is verkrijgbaar vanaf ruim 57.000 euro. Voor dat bedrag heb je de 520d voor je deur staan.

Tags (categorieën en branches)5serieautonoom rijdenBMWnieuw

Geef een reactie