Sven van Rooijen: ‘Ik ben niet alleen maar directeur’ ‘Er komt een moment dat ik een keus moet maken tussen leidinggeven en techniek’

‘Ik wil plezier hebben in mijn werk, maar mijn klanten moeten ook met plezier achter hun computer zitten. Pas dan is alles goed voor elkaar’, zegt Sven van Rooijen. Hij is directeur-eigenaar van B.A.I. IT Solutions in Wolvega. Met elf werknemers zit hij in het monumentale stationsgebouw van de Friese plaats. Vanuit daar bedienen ze het midden- en kleinbedrijf en de Enterprise markt met IT-oplossingen.

B.A.I. is niet de enige speler als het gaat om klantspecifieke IT-oplossingen. ‘Maar ik denk dat wij in onze markt wel onderscheidend zijn’, zegt Van Rooijen meteen. ‘De oorzaak ligt in onze oorsprong. We zijn ooit ontstaan vanuit de Enterprise en richten ons nu voornamelijk op het MKB. De ervaringen die we in de Enterprise hebben opgedaan, komen ons goed van pas.’

‘IT is natuurlijk een breed begrip’, vervolgt Van Rooijen. ‘Wij ontzorgen onze klanten op het gebied van IT: van werken in de cloud tot videobellen. We zijn daarbij goed in klantspecifieke oplossingen. We duiken echt in de werkprocessen bij een bedrijf, van bijvoorbeeld sales tot inkoop en order. Uiteindelijk zoeken we dan een oplossing die het beste bij een bedrijf past.’

Van Rooijen startte zijn bedrijf op 21-jarige leeftijd. Dat hij ooit in de IT terecht zou komen, was al vroeg duidelijk. ‘M’n ouweheer zat ook in de IT. Die sleutelde ooit nog aan de eerste generatie IBM-computers en werd later mijn coach. Wij hadden ook al snel zo’n pc thuis staan. Ik vond het machtig interessant om die dingen uit elkaar te halen en te kijken hoe alles aan elkaar vast zat. Ik wist dan ook al snel dat ik er mijn werk van wilde maken.’

Van Rooijen maakte snel carrière en kwam uiteindelijk na zijn studie terecht bij Stork. ‘Al snel mocht ik een IT-omgeving bouwen voor een groep van zo’n 1000 werknemers en had ik als beheerder de taak om dit platform te beheren. Dat ging eigenlijk heel erg goed. Ze gaven
zelfs aan dat wanneer ik zelfstandig ondernemer zou worden, ze graag mijn klant wilden blijven. Ik heb die kans gegrepen en Stork is nog steeds een van onze grote klanten.’

B.A.I. heeft nu nog steeds voordeel van het werken in de Enterprise sector. ‘We werken net een slag professioneler dan veel andere spelers die zich op het MKB richten’, zegt Van Rooijen. ‘Onze vergaderingen, ook met klanten, zijn snel en strak en we zorgen voor een actielijst en monitoren de opvolging ervan. Maar toch zijn we concurrerend qua prijs. Ik denk ook dat we nog klein genoeg zijn om dynamisch en flexibel te opereren. Een ander USP is ook echt onze ‘skilled service desk’. In 85 procent van de storingen kunnen we die aan de telefoon meteen oplossen. En anders schakelen we meteen een ervaren consultant in.’

Het ondernemen bevalt Van Rooijen goed. ‘Het was en is ook wel echt een extra uitdaging. Maar ik vind het vooral ook leuk om nu het leidinggeven en mijn passie voor techniek te kunnen combineren. En natuurlijk komt er aan de menselijke kant ook van alles bij kijken. Zo krijg je ook te maken met privesituaties en conflicten op de werkvloer. Ik ben echter niet alleen maar directeur. Hoewel ik er wel over nadenk hoe ik dat in de toekomst ga doen. We groeien heel mooi met ongeveer 1 fte per jaar en dan komt er een moment dat ik een keus moet maken tussen leidinggeven en de techniek.’

Als leidinggevende bestempelt Van Rooijen zich als informeel, snel en adrem. ‘Ik stuur heel erg op output, maar geef wel veel vrijheid. Als iemand thuis wil en kan werken, dan is dat prima. We hebben systemen waarbij ik de productiviteit per werknemer kan bijhouden. Ik kan op elk moment bijsturen, hoewel dat bijna nooit gebeurt.’ Van Rooijen vindt het heel belangrijk dat z’n personeel plezier in het werk heeft en hongerig blijft om bijvoorbeeld bij te leren. ‘Dat is ook alleen maar goed voor mijn bedrijf.’

Van Rooijen baseert zich bij het leidinggeven op zijn eigen ervaringen en de kennis die hij heeft opgedaan bij managementtrainingen. ‘We zijn nu ook bezig met ISO-certificeringen en dat zorgt ervoor dat je duidelijke structuren moet neerzetten. Dat helpt me, zeker omdat ik zelf ook nog graag in de techniek werkzaam ben en niet alleen wil sturen.’

Daarnaast ziet de directeur zichzelf wel als een peoplemanager. ‘Ik zie denk ik ook snel als iemand niet goed in z’n vel zit of niet goed functioneert. Dat probeer ik meteen op te lossen. En of ik ook zwakke kanten heb? Ja. Ik ben direct en kan niet altijd tegen kritiek. Ik kan dan ook wel ongenuanceerd uit de hoek komen. Maar dat weten ze hier allemaal. Ik vertel het zelfs meteen aan nieuwe personeelsleden.’

Van Rooijen rugbyt in z’n vrije tijd. ‘Ik sta op de eerste rij en vang dan de harde klappen op in een scrum. Ik moet met een aantal van mijn medespelers de ruimte maken voor andere spelers zodat we kunnen scoren. Dit gaat natuurlijk wel met het nodige geweld. Ik denk dat het harde in mij daar ook wel een beetje vandaan komt. Aan de andere kant: in rugby is het respect voor je medespelers en voor de tegenstander enorm groot. En respect vind ik ook belangrijk in mijn bedrijf, zowel intern als met klanten.’

B.A.I. wil blijven groeien, maar dat kan wel consequenties hebben. Nu al heeft Van Rooijen voor twee dagen in de week een salesmanager over de vloer. ‘Hij heeft weinig tot geen affiniteit met IT, hierdoor zijn we een erg goed duo bij klanten. Tevens kan ik ook goed met hem sparren. Hij is een soort filter en zorgt voor een goede balans.’

En juist het behouden van balans is waar Van Rooijen naar zoekt. ‘Ik wil zelf ook plezier in mijn werk hebben en dat plezier haal ik nu uit de combinatie van leidinggeven en werkzaam zijn in de dagelijkse praktijk. Als we groter worden, moet ik een keuze maken: of zelf mijn bedrijf runnen of een directeur aannemen. Ik ben daar nog niet uit. Die keuze heeft natuurlijk ook een enorme impact.’

Over zijn ambitie is Van Rooijen in ieder geval duidelijk: ‘Ik wil plezier hebben in mijn werk en ervoor zorgen dat mijn klanten ook met plezier achter hun computer zitten, want dan is alles goed voor elkaar.’

Tags (categorieën en branches)ITmanagementstijlSven van rooijen

Geef een reactie