
De nieuwe Porsche Panamera: ‘Dit is het ultieme speelgoed!’
Ja hoor, zul je zien, net die dag dat wij de nieuwe Porsche Panamera mogen testen, ligt er op het TT circuit in Assen een centimeters dik pak sneeuw en vriest het dat het kraakt. Balen? Welnee, we hebben juist een topochtend! ‘Dit is het ultieme speelgoed!’
In Groningen, waar ondergetekende de Panamera die woensdagochtend in januari ophaalt bij het Porsche Centrum, is het weliswaar grauw, grijs en hartstikke koud, maar sneeuw? Nee hoor, geen vlokje te zien. Maar hoe anders ziet de wereld er nog geen 30 kilometer verderop uit… Het TT-circuit is deze ochtend veranderd in een winterwonderland! Het hele circuit is bedekt onder een wit tapijt, waarin het asfalt, de grindbakken en de bochten niet meer van elkaar te onderscheiden zijn.
Ik vraag me nog even af of we nu gedwongen zijn het circuit voor deze testrit te verruilen voor de openbare weg, maar dat lijkt nergens voor nodig. Sterker nog, Eltjo ziet het helemaal zitten om met deze fonkelnieuwe Panamera het verse sneeuwdek om te ploegen. ‘Er zitten winterbanden om hoor’, hoor ik mezelf nog zeggen, maar Eltjo lijkt het niet eens te horen. ‘Zullen we gaan?’, grijnst hij.
Maar eerst: waar rijden we mee? De nieuwste Panamera dus, die sinds eind vorig jaar stoer en mooi staat te zijn in de Nederlandse Porsche-showrooms. Voor de oppervlakkige kijker of de leek is er ogenschijnlijk misschien niet eens zo heel veel veranderd, maar schijn bedriegt. Zowel aan het uiterlijk als onderhuids hebben de Duitsers flink zitten sleutelen met als resultaat een compleet nieuwe en nóg sportievere Panamera.
Om maar eens met het uiterlijk te beginnen… De Panamera was natuurlijk al een enorme joekel, maar nu is het helemaal een echte baas. Hij is in alle opzichten groter dan zijn voorganger: breder, langer, hoger en ook de wielbasis is verbreed. Dan is er ook nog de nieuwe voorbumper, en ook de lampen aan de voorzijde zijn iets bijgeschaafd. Nog meer in het oog springend is de nieuwe kont, waar de typische Panamera-achterlichten plaats hebben gemaakt voor 911-achtige lampen. Vanaf de zijkant gezien valt vooral één ding op: de Panamera 2.0 is meer in proportie dan zijn voorganger.
Binnenin de Panamera is het verschil nog groter dan aan de buitenkant. Bij het instappen eerder die dag viel het meteen op: waar zijn alle knoppen?! Weg dus. Althans, grotendeels: bijna alle knoppen zijn vervangen door drukgevoelige panelen met als klapper het 12,3 inch grote touchscreen in de middenconsole, waar je zo ongeveer al het denkbare mee kunt bedienen en instellen. Een snufje nostalgie vinden we ook: een analoge toerenteller, een hommage aan de Porsche 365 A uit 1955.
Minstens zo belangrijk zijn de onderhuidse wijzigingen. Die hebben volgens de Duitsers geleid tot een ‘limo die geschikt is voor het circuit’. Dit met dank aan een hele trits innovatieve systemen waaronder – en dat is nieuw voor de Panamera – de optionele achterasbesturing, die we al kennen uit de 928 Spyder en de 911 Turbo. Sportiviteit ten top!
Superlatieven schieten tekort als we het hebben over de nieuwe Panamera, want deze nieuweling is niet alleen een stuk groter, sportiever en innovatiever, maar vooral ook sneller! De topper is de Turbo met een 4.0 liter V8 bi-turbo met een vermogen van 550 pk en een maximaal koppel van 770 Nm. Vergeleken met zijn voorganger is de winst 30 pk en 70 Nm. De Panamera 4S diesel heeft een V8 met een vermogen van 422 pk en een koppel van 850 Nm. Daarmee is dit volgens Porsche de snelste diesel ter wereld: de topsnelheid bedraagt 285 km/u en in 4,5 seconden knal je van 0 naar 100. En dan is er ook nog de Panamera 4S, waar wij ons deze ochtend mee mogen vermaken. Deze benzineslurper heeft 440 pk (dat was eerder 420 pk) en een maximaal koppel van 550 Nm. Daarmee sprint je in 4,4 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid is 289 km/u.
‘Zullen we maar gaan?’, zegt Eltjo opnieuw. We staan op het parkeerterrein van het circuit, dat net als de rest van het terrein verstopt ligt onder een dikke laag sneeuw. In plaats van dat we linea recta naar het circuit rijden, gaan we eerst nog even zijwaarts los op deze hectare aan hagelwit tapijt. ‘Hoe lang hebben we?’, grijnst hij .
Eindelijk maar toch belanden we op het circuit waar we meer driftend dan normaal rijdend de 4,5 kilometer aan asfalt afleggen. ‘Dit is he-le-maal geweldig!’, hoor ik naast me. ‘Dit is nou precies waarom je zo’n auto koopt. Niet omdat ‘ie zo veilig is of zo ruim, maar omdat het gewoon fantastisch speelgoed is, zeker in dit soort omstandigheden!’. Een ijsrijtraining, zoals die ook wel door Porsche georganiseerd wordt, is wat Eltjo betreft een aanrader voor iedereen die van snelheid en sensatie houdt. ‘Echt, dit is zo gaaf! Geniaal gewoon! Dit zou iedereen een keer moeten meemaken.’
Eigenlijk zijn we nog lang niet uitgespeeld als we het circuit aan het einde van de ochtend nog even verruilen voor een testrit over de A28. Ontpopte de Panamera zich zojuist nog als een ultieme sportwagen, nu toont de rappe Duitsers zich een comfortabele en superieure reislimousine waar niets, maar dan ook helemaal niets op aan te merken is: 440 pk, een fantastisch motorgeluid, comfort, luxe en een geweldig acceleratievermogen. Het ontbreekt alleen aan één ding: sneeuw. Maar daar weten we wel wat op. ‘Zullen we weer terug?’.
De Porsche Panamera 4S werd gereden door redacteur Marieke Bos en Eltjo Bieckmann, die samen met Peter Grondel de directie vormt van de Advanced Driving School op het TT Circuit in Assen.
De 4S werd beschikbaar gesteld door het Porsche Centrum Groningen. De vanafprijs van de 4S is 133.800 euro.
Tekst: Marieke Bos