dimagini

Dimagini : Van schoenenwinkel naar ‘ultieme lifestylebeleving’

Dimagini in de Brugstraat in Groningen is meer dan een schoenenwinkel; het is een ‘lifestylebeleving’, zegt eindverantwoordelijke Michael van Gool. Klanten kunnen er niet alleen terecht voor schoenen en accessoires van toplabels, maar vinden er ook persoonlijk en vrijblijvend advies én kunnen tijdens het winkelen terecht voor een kopje koffie in het inpandige Doppio Espresso.

Dimagini is, zeker voor Groningen, uniek in zijn soort, steekt Van Gool maar gelijk van wal. Natuurlijk, zegt hij, schoenenwinkels zijn er genoeg, maar Dimagini is veel meer dan dat. ‘Ik noem Dimagini dan ook liever geen winkel, maar een lifestylebeleving.’

Waarin Dimagini zich vooral van vergelijkbare zaken onderscheidt, is de aandacht voor de klant. ‘De klant staat hier met stip op één. Ik vergelijk de sfeer die hier hangt weleens met die van een feestje of borrel van vrienden: gezellig, ongedwongen en warm.’ Verwacht dan ook vooral geen opdringerige ‘lifestyleadviseurs’. ‘We zitten er hier absoluut niet bovenop. Je wordt hier geholpen zoals je geholpen wilt worden.’

En dat betekent: deskundig, maar zeker niet dwingend. ‘De vraag: ‘kan ik je ergens mee helpen?’, zul je hier niet horen. We laten iedereen hier gewoon lekker zijn gang gaan. Een gezellig praatje? Jazeker. Maar niet opdringerig.’

Van Gool selecteert zijn ‘lifestyleadviseurs’ nauwkeurig. ‘Eerlijk? Het CV van iemand is niet eens het belangrijkste. Belangrijker dan de juiste ervaring vind ik het dat de mensen die hier werken enthousiast zijn, en oprecht. Ze moeten in staat zijn een gezellige sfeer te creëren.’

Terug naar die beleving, dat wat Dimagini volgens Van Gool ook zo bijzonder maakt. Hij wijst ter illustratie op een Vespa-scooter die in de winkel staat, en in de weekenden kan het zo maar gebeuren dat er een whiskeyproeverij voorbij komt. ‘We werken samen met een groot aantal retailers. Daardoor is het elke keer weer een verrassing wat de klanten hier aan zullen treffen.’ En dat kan dus van alles zijn, benadrukt hij nog maar eens. ‘Hippe accessoires voor in huis van Laif & Nuver, herenkleding van Cavallaro, topkwaliteit champagne; we doen het liefst elke keer iets nieuws. We verrassen de klanten graag.’

In de eerste plaats natuurlijk met de collectie, voegt hij toe. Exclusiviteit is daarbij het toverwoord. ‘Dat is onze specialisatie. We zijn gespecialiseerd in luxe schoenen: we verkopen uitsluitend schoenen van exclusieve, gerenommeerde labels uit binnen- en buitenland, zoals Michael Kors, Paul Green, Shabbies en Mason Garments. Je vindt bij ons – en in onze webshop – dus alleen maar schoenen die je bijna nergens anders ziet.’

De trends worden door Van Gool en zijn team dan ook goed in de gaten gehouden. ‘Trends voor deze winter? Voor dames zonder meer de overknee laarzen: die zijn bijna niet aan te slepen, zo populair zijn ze. En natuurlijk de broque shoes en sneakers. Sneakers zijn sowieso helemaal hot, ook voor mannen, al zie je ook veel chelsea boots.’

Voor zomer volgend jaar zijn de inkopen ook alweer gedaan. ‘De sneakertrend is een blijvertje, zowel voor mannen als voor vrouwen. Vooral witte sneakers zul je ook volgend jaar zomer heel veel gaan zien.’

De klanten worden door Dimagini graag in de watten gelegd. ‘De ene keer door ze een kopje koffie aan te bieden, soms ook door een persoonlijk, handgeschreven kaartje mee te geven. En in de weekenden serveren we regelmatig een prosecco met een lekker hapje erbij.’ Vaak gaan ze bijna Dimagini nog een stapje verder met speciale events. ‘Als het even kan, organiseren we elke maand wel een bijzonder event voor onze vaste klanten. Dat kan echt van alles zijn, van een speciale ‘ladies night’ tot een proeverij of een groots mode-event.’

Tags (categorieën en branches)dimagini

Geef een reactie