van der lijn wereldmode

Bernard Baron: gedreven ondernemer in een ‘platte organisatie’

Voor topmerken in zowel de dames- als de herenmode is het voor inwoners van het Noorden beslist niet noodzakelijk om naar steden als Groningen, Leeuwarden of Assen te gaan. Integendeel: ook in kleinere dorpen kan men tegenwoordig uitstekend terecht voor merken uit het midden of hogere segment. Of misschien wel: júist in kleinere dorpen, waar de winkels prima bereikbaar zijn en men vaak nog gratis kan parkeren.

Zoals bij Van der Lijn Wereldmode, dat gevestigd is in hartje Surhuisterveen, op nog geen half uurtje rijden van Groningen of van Leeuwarden. Deze kledingzaak heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een trekpleister voor modeliefhebbers uit het hele Noorden. In het bedrijf worden de klanten hartelijk onthaald, en staat de koffie klaar. Het bedrijf in Surhuisterveen heeft merken als Airfield, Basler, Claudia Sträter, Jacob Cohen, Parajumpers en vele andere. Dames en heren kunnen er terecht voor alle stijlen: modieus, klassiek, traditioneel of opvallend.
‘Er komen bij ons mensen uit het hele Noorden en zelfs uit andere delen van het land. Misschien vanwege de kwaliteitsmerken. Maar ik weet zeker dat ons concept ook erg aanspreekt: winkelen moet gezellig zijn. Wij doen hier ons uiterste best om ervoor te zorgen dat winkelen een uitje wordt. We willen onze klanten een leuke middag, ochtend of avond bezorgen. En kennelijk doen we dat goed’, vertelt eigenaar Bernard Baron (42).

Hij nam het bedrijf dertien jaar geleden, op zijn 29e, over van zijn vader, nadat deze de zaak twaalf jaar daarvoor had overgenomen. ‘Van der Lijn’ is een in wijde omstreken van Surhuisterveen zeer bekende naam. Maar dat komt ook omdat het een zaak is met een lange geschiedenis in de regio: in oorsprong dateert het van 1928.
Dat het bedrijf zich ook nog in deze tijd, met een felle concurrentie met internet, staande weet te houden, is een bijzondere prestatie. ‘Nou: dat valt wel mee hoor. Want ons uitgangspunt is dat wij het winkelen tot een avontuur willen maken. Beleving staat voorop. Wij willen onze klanten een gezellige dag bezorgen, en dat is iets dat internet absoluut niet kan bieden. Daarom staan gastvrijheid en het zorgen voor gezelligheid bij ons op nummer 1. Maar samen met de exclusievere merken, natuurlijk, dat wel’, betoogt Baron.

Toen Baron op de middelbare school zat, had hij geen idee dat hij ondernemer zou worden en het bedrijf van zijn vader zou overnemen. Hij volgde wel een opleiding voor detailhandel en consumentenstudies in Leeuwarden. Vervolgens ging hij twee jaar aan de slag bij Hout Brox in Noord-Brabant. ‘Na die periode stelde mijn vader voor om eens goed met elkaar te praten’, vertelt Baron. Dat werd inderdaad een bijzonder gesprek, want hij besloot om met zijn vader samen te gaan werken. Uiteindelijk zou hij de zaak zelf helemaal overnemen.

Kennelijk had Bernard Baron het wel in de vingers, want hij bedacht en bedenkt voortdurend activiteiten die er aan bijdragen dat klanten van het bezoek aan de winkel een avontuurlijk gevoel krijgen. ‘Mensen die bij ons zijn geweest moeten als ze de deur uitgaan het gevoel hebben: ‘Ik heb een leuke middag gehad en de volgende keer wil ik er weer heen!’. Als onze klanten dat gevoel niet hebben, dan hebben wij iets niet goed gedaan. En daar hoort bijvoorbeeld ook oprechte interesse in de klant bij’, aldus Baron.

Hij werkt met zeer veel plezier in het familiebedrijf. ‘Een van de leuke kanten van het ondernemerschap vind ik ook het zelf in de winkel staan. Dat is trouwens ook een van de redenen waarom onze activiteiten beperkt blijven tot Surhuisterveen. Mijn vader zei altijd al: ‘filialen zijn hinderpalen!’. Dat heb ik goed onthouden. Ik denk dat je als ondernemer met meerdere filialen voortdurend onderweg bent. Je bent overal en nergens. Maar voor mij ligt dat anders: ik vind het juist het mooi om contacten te onderhouden met vaste of nieuwe klanten. En om voortdurend activiteiten te verzinnen waar mensen op af komen. Mijn ambitie is ook niet om ten koste van alles groter te worden of uitsluitend om geld te verdienen. Nee: onze passie is om een mooi bedrijf te ontwikkelen. Continuïteit is veel en veel belangrijker. Dit is een lange termijn verhaal: over 50 jaar moet onze winkel nog bestaan. Zo simpel is het!’
Zijn manier van leiding geven hangt ook ten zeerste samen met de manier waarop hij naar het bedrijf kijkt. Er werken inmiddels zeventien mensen. ‘Het is een plat verhaal hier, qua organisatie. Wij hebben geen rangen en standen. Mijn vrouw Margriet en ik draaien precies zo mee als onze medewerkers. We beginnen de dag ’s morgens ook altijd met gezamenlijk een kwartier koffie drinken. Dan bespreken we wat er gebeurt en welke acties we eventueel hebben. Daarna gaan we aan de slag.’

Baron en zijn vrouw zorgen er voor dat altijd wel een van hun tweeën in de zaak aanwezig is, dat wil de klant ook graag, zegt de ondernemer. ‘En ik hou er ook helemaal niet van om targets op te leggen aan onze medewerkers. Dat gaat ten koste van de sfeer. Wij vormen met z’n allen een team. En een team is een team. Als we allemaal sterspeler zouden zijn die een dingetje zouden kunnen waar we goed in zijn, zouden we geen team zijn. De een is hier goed in, de andere daar. Maar samen staan we sterk en dat is denk ik ook een belangrijke verklaring voor ons succes!’

Geef een reactie