Joram van Doorn SiteOnline

Als bedrijf niet investeren in online marketing? Dat is tegenwoordig ondenkbaar!

Het internet. Je kunt er als ondernemer niet meer zonder. ‘Online marketing’ zorgt tegenwoordig voor een steeds groter aandeel van de handel. ‘Het is dan ook ondenkbaar om als bedrijf niet te investeren in online marketing’, zegt Joram van Doorn als oprichter en directeur van het internetbedrijf Site Online. ‘Je moet aanwezig zijn, want anders mis je de boot.’

Wat doet Site Online precies?
‘We zijn specialist op het gebied van functioneel webdesign in combinatie met SEO-marketing. Simpel gezegd: we maken gebruiksvriendelijke websites en zorgen ervoor dat die hoog scoren in Google. We zorgen ervoor dat op een site de juiste teksten staan, zodat de website hoog scoort in zoekmachines op het moment dat wordt gezocht op relevante zoektermen. Je doet het goed als je een website zo opbouwt met relevante zoekwoorden in teksten, zodat je ‘gratis’ hoog in de ranking van Google komt. Het is ook erg belangrijk dat anderen je relevant vinden. Met andere woorden, krijg je relevante binnenkomende links naar je website?’

Wanneer besloot je om Site Online op te zetten en hoe heeft het bedrijf zich ontwikkeld?
‘Ik werkte vanaf 2006 bij een bedrijf dat was gespecialiseerd in zoekmachinemarketing. Het hele SEO-verhaal kwam toen een beetje in opkomst. Ik realiseerde me in 2008 dat er eigenlijk weinig bedrijven waren die zoekmachineoptimalisatie combineerden met webdesign. Ik ben samen met een compagnon in dat gat gesprongen en zo ontstond Site Online. We profiteerden meteen van handel uit ons eigen netwerk en daardoor liepen de zaken voorspoedig. We hadden na vier maanden al een extra programmeur nodig. Diederik, tevens mijn zwager, werkt hier nu nog steeds. In 2010 heb ik m’n compagnon uitgekocht omdat we een andere visie hadden op de toekomst. Ik wilde groeien en meer klanten bedienen. Al snel heb ik nog twee mensen aangenomen en op dit moment zitten we hier met acht fulltime-krachten, een parttimer en diverse freelancers. Onze focus ligt nu op MKB en MKB-plus in het Noorden, maar we hebben ook mooie klanten in Gelderland, het westen van het land en Overijssel. Nu werken we bijvoorbeeld voor Jumbo, FC Groningen en een landelijke ticketsite. Onze groei was gestaag, maar ook beheersbaar.’

Waardoor onderscheiden jullie je als Site Online?
‘Eigenlijk ben ik helemaal niet bezig met wat onze concurrenten doen. En je moet wel weten wat andere doen voordat je kunt zeggen op welke manier je jezelf onderscheidt. Ik vind het veel interessanter om te kijken waar ik zelf goed in ben en dat tot uiting te laten komen. En ik vind dat we – mede dankzij onze jarenlange ervaring – goed zijn in SEO en daarnaast ons bedrijf laten door ontwikkelen. Onze kennis is daardoor accuraat. We hebben een enorme voorsprong dankzij onze kennis en ervaring. Bovendien ben ik zelf heel blij met onze persoonlijke benadering en ons hoge servicegehalte. Dat slaat aan. Ik heb echt nog nooit aan koude acquisitie hoeven doen. Bijna al onze klanten komen hier via-via binnen. En ze blijven ook klant, maar dat komt natuurlijk omdat we gewoon kunnen aantonen dat we geld voor ze verdienen.’

Er zijn ontzettend veel concurrerende bedrijven. Raakt de markt niet verzadigd?
‘Er zijn zeker veel goede spelers op de markt. Maar we zien in de online marketing ook nog steeds veel nieuwe producten ontstaan. En op het gebied van SEO: het zoekgedrag van de consument is en blijft heel divers. Iedereen ‘zoekt’ anders. Bovendien heeft ook ieder bedrijf weer z’n eigen specialismes waarop je een goede strategie kunt maken. Er zijn zoveel variaties mogelijk, dat de markt denk ik niet verzadigd raakt.’

Hoe belangrijk is online marketing voor bedrijven?
‘Heel belangrijk. Het is ondenkbaar om niet online aanwezig te zijn. En dan gaat het niet eens alleen maar om harde conversie, maar ook om zichtbaarheid. Remarketingcampagnes zijn relatief nieuw. Voor ongeveer 500 euro heb je een bereik van zo’n 500.000 consumenten. Als je bijvoorbeeld naar een website van een bedrijf surft, dan kan het zomaar zijn dat je een banner van dat bedrijf terugziet op de site van De Telegraaf. Dat maakt indruk. Het lijkt alsof daar een enorm marketingbudget achter zit, maar dat valt dus wel mee. Ook al heb je geen conversie, het is wel enorm goed voor de zichtbaarheid. Zeker als je diezelfde banner meerdere keren tegenkomt. Beeld wordt sowieso steeds belangrijker. Ik denk echt dat we steeds meer filmpjes en animaties gaan zien. Wij spelen daar natuurlijk ook op in bij de sites die we maken.’

Wat zijn je ambities met Site Online?
‘Ik zou wel willen doorgroeien tot een bedrijf met twaalf mensen in dienst, maar ik hoef niet perse de grootste te zijn. Ik wil wel de beste zijn en blijven. Ik heb ook echt een hekel aan verliezen. Onze focus ligt echt op kwaliteit en het behalen van het beste rendement. Verder vind ik denken in mogelijkheden, persoonlijk contact en wederzijds respect erg belangrijk. Zolang ik op deze wijze kan blijven ondernemen ben ik een gelukkig mens.’

Geef een reactie