Volkswagen Passat GTE. Zakelijke rijders, de tijd dringt!

Veel luxe, 218 paardenkrachten, weinig verbruik en als je ‘m voor 1 januari 2017 leaset een bijtelling van slechts 15 procent. Alleen op papier maakt de Volkswagen Passat GTE al genoeg indruk om meteen maar de knoop door te hakken en daarmee duizenden euro’s voordeel op te strijken. Wij van Entrepreneur kunnen alvast verklappen: ook in de praktijk stelt deze Duitse hybride niet teleur.

We zijn nu eenmaal Hollanders, dus laten we gelijk maar even verder gaan over dat financiële plaatje. Want dat ziet er komende weken nog zeer rooskleurig uit. 2016 is namelijk het laatste jaar waarin je een Passat GTE met 15 procent bijtelling kunt bestellen. Na 1 januari volgend jaar is het namelijk gedaan met de pret, want vanaf dan geldt voor plug-in hybride auto’s een bijtelling van 22 procent. Kortom: als je nog dit jaar een meerjarig leasecontract weet af te sluiten,  heb je daar duizenden euro’s voordeel van.

Haastige spoed is zelden goed, maar in dit geval kan het voor de zakelijke rijders geen kwaad je eens achter de oren te krabben. Zeker omdat Volkswagen, met de bijtellingsmaatregelen in het achterhoofd, nu met de speciale GTE Connected Series op de proppen komt. Een super-de-luxe GTE die volhangt met allerlei extra (digitale) toeters en bellen. En die ook nog eens goedkoper is dan de gewone GTE.

Een stekkerauto als de GTE is niet alleen lief voor de portemonnee (voorlopig althans) maar -met een ‘officiële’ CO2-uitstoot van 37 gram per kilometer – ook voor het milieu. In de eerste plaats natuurlijk met dank aan de 115 pk sterke elektromotor, die ook in de Golf GTE zit. Die elektromotor werkt samen met de 1.4 TSI-benzinemotor, die goed is voor 156 pk. Zet je beide motoren op scherp, en dat doe je in de GTE-sportmodus, dan donder je met 218 pk over het asfalt.

In deze sportieve GTE-modus trek je nog vrij snel op: in 7,4 seconden spurt je van 0 naar 100 en in de Variant, die wij een ochtend mochten testen, doe je daar 7,6 seconden over. De topsnelheid is begrensd op 225 kilometer per uur. Helemaal anders wordt het uiteraard als je in de volledig elektrische modus rijdt. Met een helemaal volle batterij kun je dan maximaal vijftig kilometer volledig elektrisch rijden. Echt sjezen zit er niet in: ‘in het groen’ kun je niet harder dan 130 kilometer per uur.

Tester Sander de Leeuw en ondergetekende hebben deze grauwe ochtend in oktober een volledig verlaten circuit tot ons beschikking. Onze handen jeuken om de GTE meteen in de sportmodus te zetten maar onder het mom ‘save the best for last’ beginnen we rustig aan. In de volledig elektrische modus tuffen we fluisterstil over het circuit. Zo cruisend leggen we hooguit een halve ronde af, waarbij het op de Veenslang maar net lukt de 120 kilometer per uur aan te tikken.

We zijn er al snel klaar mee. Tijd voor het betere werk, vindt ook Sander. Tijd voor de pretknop. Het contrast kan bijna niet groter. Kuierden we nog geen vijf minuten geleden ontspannen en comfortabel over de baan, nu knallen we als een malle door de Stekkenwal. De stilte is verruild voor een oorstrelend motorgeroffel (‘uit de boxen, dat dan weer wel’, nuanceert Sander) en dat niet alleen. Het gaspedaal reageert veel alerter, de besturing is directer en ook het onderstel past zich lekker sportief aan, is het oordeel van de tester.

Toch is Sander het meest onder de indruk van de ‘briljant goeie’ versnellingsbak. ‘Je voelt echt nauwelijks dat je schakelt’, zegt hij over de DSG-bak. De ingebouwde dubbele koppeling in deze bak maakt het mogelijk om vrijwel ononderbroken van versnelling te wisselen. Sander geeft ter illustratie nog maar eens een extra stoot gas. ‘Je hoort en voelt eigenlijk niet eens dat hij naar de volgende versnelling gaat!’

De GTE krijgt van Sander het predicaat ‘redelijk sportief’. Dat het geen super sportieve Duitser is, is vooral de schuld van het accupakket waardoor de GTE met zijn 1635 kilo een kleine 300 kilo zwaarder is dan de gewone Passat. ‘En een paar honderd kilo poets je niet zomaar even weg’, merkt ook de tester. Vooral in de bochten zitten die extra kilootjes best in de weg, maar hinderlijk is het niet.

Bovendien, een GTE rij je niet omdat je wilt zegevieren op de Nürburgring. Waarom wel? Waarschijnlijk in de eerste plaats vanwege de aantrekkelijke bijtelling. En dan zijn die 218 pk, het comfort en zijn rijkunsten alleen maar mooi meegenomen.

 

 KADER KADER

Wij reden de Volkswagen Passat GTE Variant in de luxe uitvoering Connected Series Plus. Deze GTE staat voor een bedrag vanaf  € 48.000,- voor je deur.  De speciale en luxe Connected Series heeft als standaarduitrusting onder andere 16 inch lichtmetalen Aragon-velgen, parkeersensoren, veiligheidssystemen en digitale gadgets. De ‘Plus’ is nog ietsjes luxer met onder andere een panoramadak en verwarmbare voorstoelen.

De GTE werd gereden door ondergetekende Marieke Bos en tester Sander de Leeuw. De Leeuw is een ervaren coureur en werkt al jaren als instructeur voor de Advanced Driving School op het TT-circuit van Assen.

 

Tekst: Marieke Bos

Tags (categorieën en branches)Volkswagen Passat GTE

Geef een reactie