Renault Talisman Sedan: Het geluk lacht ons toe

Renault heeft een nieuwe zakelijke middenklasser uit de hoge hoed getoverd: de Talisman. De Talisman is de opvolger van de Laguna, die nou niet bepaald een kaskraker was. Dit keer lijkt het geluk de Fransen meer toe te lachen, en dat heeft de Talisman niet alleen aan zijn naam te danken…

We slaan je meteen maar met een leuk weetje om de oren. De Talisman heeft namelijk eigenlijk een Nederlands signature. Niemand minder dan de Hollandse tekenmeester Laurens van den Acker was tenslotte degene die tekende voor het ontwerp. Geen slechte keuze van de Fransen: het leverde de Talisman tijdens het Internationaal Automobiel Festival in Parijs de felbegeerde titel ‘Auto van het jaar 2016’ op.

En, eerlijk is eerlijk, wij – dat wil zeggen, ondergetekende en tester Sander de Leeuw –  snappen dat best.  Meteen al bij de eerste kennismaking met deze nieuwste Sedan, bij Renault Terwolde in Groningen, zijn we onder de indruk. De statige en chique middenklasser die daar op ons staat te wachten, geeft meteen een warm welkom. Want zodra ik – lees: de kaartsleutel – in de buurt van de auto kom, klappen als welkom de buitenspiegels uit en gaan de lampen branden. Niet dat het daarbij blijft hoor, want als je de deur opent, word je als bestuurder nog eens extra verwelkomd door lichtjes en geluidjes én schuift je stoel automatisch naar achteren. Oh ja, met diezelfde sleutel op zak gaat de achterklep open door even je voet onder de bumper te steken. Handig!

Ook op weg naar het TT-circuit in Assen houdt het niet op. Als bestuurder word ik getrakteerd op een aangename rugmassage. Hard, zacht, onderrug, schouderbladen: met een paar drukken op het grote touchscreen in het dashboard is het allemaal makkelijk in te stellen. Dat het wel een beetje afleidt van het verkeer vergeten we maar snel: gespannen de weg op is ook niet alles.

Om nog even bij het interieur te blijven, wat het meeste opvalt is de enorme zee aan ruimte. En dat is niet zo gek; de Talisman behoort tot een van de ruimste modellen in zijn segment, vooral met dank aan de bagageruimte van – in het geval van de sedan – maar liefst 608 liter. Klap je de achterbanken neer dan heb je 1022 liter voorhanden.

Voor onder de kap is er keus uit twee benzine- en drie dieselmotoren, allemaal met een cilinderinhoud van 1,6 liter. Het gaat om TCe-benzinemotoren met 150 en 200 pk en dCi-diesels met 110, 130 en 160 pk. Wij hadden deze dag de dieseluitvoering met 130 pk te pakken. Nou niet bepaald een racemonster, dus dat we deze keer wegens drukte op het circuit moeten uitwijken naar de Junior Track is geen ramp. Het heeft zelfs een voordeel: hier hebben we de mogelijkheid om een noodstop op een natwegdek te ensceneren.

‘Gordel vast’? vraagt tester Sander nog voor de zekerheid. Niet veel later stuiven we met grote snelheid op het natte asfalt af en volgt er een noodstop. Het is niet dat we finaal van de baan afglijden, maar we eindigen ook niet met de neus naar voren. ‘Ondanks alle veiligheidssystemen heeft hij de neiging om iets met zijn achterkant uit te breken’, is de conclusie van Sander, die enigszins moeite moet doen de auto onder controle te houden.

We noemden het al: met 130 pk heb je niet echt een racemonster in handen. ‘Maar’, zo nuanceert Sander, je hebt echt wel genoeg vermogen en koppel om sportief weg te kunnen rijden. Zeker in de sportstand, zo ondervinden we even later. Het accelereren,  het sturen, het geluid van de motor en zelfs het instrumentenpaneel (dat nu rood kleurt); het is allemaal net even wat sportiever. Wie juist wat comfortabeler – zoals het een Franse auto betaamt –  van A naar B wil , kan kiezen voor de stand ‘comfort’. Klein puntje van kritiek: zelfs in die stand is de Talisman tijdens het accelereren nou niet bepaald de stilste. De pluspunten voeren echter de boventoon. Het sturen gaat fijn en direct, en de remmen zijn in orde. Opvallend: zelfs als je niet vreselijk hard remt, gaan de alarmlichten al knipperen.

Conclusie? De Talisman kan Renault inderdaad wel eens geluk gaan brengen. Sportiviteit, comfort, zeeën van ruimte, de Talisman heeft het allemaal.

KADER:

De Renault Talisman werd gereden door ondergetekende Marieke Bos en tester Sander de Leeuw. De leeuw werkt al jaren als instructeur voor de  Advanced Driving School op het TT-circuit van Assen. Ook is hij een ervaren coureur. We reden de Renault Talisman sedan, verkrijgbaar vanaf €32.590,-. De uitvoering die wij reden, 1,6 liter dieselmotor met 130 pk en 320 Nm, heb je vanaf €37.090,- op je oprit staan. De topsnelheid is 205 kilometer per uur; in 11,9 seconden knal je van 0 naar 100.

Tekst: Marieke Bos

Geef een reactie