Laura van Zon: ‘Marketing ook voor overheidsinstellingen steeds belangrijker’

De afgelopen jaren heeft ze zich vooral bezig gehouden met communicatie en persvoorlichting. Maar in haar dagelijks werk bij de gemeente Haren is ze ook steeds actiever op het gebied van marketing. En eigenlijk is dat ook wel een logische ontwikkeling en goed verklaarbaar, zo zegt Laura van Zon (34), communicatieadviseur bij de gemeente Haren.

‘Als je kijkt naar wat de maatschappij tegenwoordig van overheidsinstellingen vraagt, dan is dat steeds meer. Dan is het ook steeds belangrijker om duidelijk te maken wat je allemaal doet, om jezelf te promoten en om jezelf als gemeente te profileren. En om aan de maatschappij uit te leggen wat je precies doet, en wat volgens de gemeente belangrijk is.’

Laura van Zon is woordvoerder van de gemeente Haren waar ze zich bezighoudt met alle aspecten van communicatie. Ze geeft persberichten en nieuwsberichten uit, en denkt na en adviseert over de marketingstrategie. Ze studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, en behaalde later nog haar Nima A diploma. De communicatieafdeling waar ze werkt bestaat uit twee mensen, die alles aanpakken: van advies tot uitvoering.

‘Wie zijn we? Wat doen we?, Voor wie zijn wij hier? Het antwoord op deze vragen wil je als gemeente graag geven. En daar komt ook marketing aan te pas. In die zin vormt marketing dan ook een steeds groter deel van wat wij doen op onze afdeling. Daarbij zoeken we ook steun bij partners. Ik denk dat wat wij doen ook geldt voor andere gemeenten. Marketing of city marketing en gebiedspromotie worden steeds belangrijker’, zo vertelt Van Zon.

‘Wij staan volgens het weekblad Elsevier als gemeente Haren al jaren in de top vijf van beste gemeenten van Nederland. Ik denk dat we dat nog wat meer zouden kunnen benadrukken. Niet om onszelf op de borst te slaan, maar wel met het uiteindelijke doel om daarvan te profiteren, zodat we hier meer bedrijven naar toe kunnen halen om te investeren. Of recreanten en consumenten die hier hun inkopen kunnen doen. Overigens moet je met ‘vermarkten’ wel voorzichtig zijn, want we zijn wel een overheidsinstelling en het gaat natuurlijk om gemeenschapsgeld.’

‘Wij willen Haren meer vermarkten en op de kaart zetten als gemeente waar je kunt werken, wonen en recreëren. De afgelopen jaren zijn de kansen om dat te doen onvoldoende benut. Maar in goede samenwerking met wethouder Mariska Sloot (communicatie) is er nu een beleid waarbij er vanuit gegaan wordt dat de gemeente Haren het verdient om op de kaart te komen. We kunnen daar samen heel goed over ‘sparren’. Want het gaat goed met Haren, het loopt hier prima. Maar het kan allemaal net een beetje beter hier en daar, en met wat extra aandacht kunnen we Haren nog beter op de kaart zetten als levendige gemeente, met een aantrekkelijk winkelcentrum.’

Geopark De Hondsrug en Bedrijventerrein Nesciopark

Volgens Laura van Zon heeft Haren een aantal zaken die zeer aantrekkelijk zijn, en die het verdienen om wat meer onder de aandacht te worden gebracht. Zoals het ‘Geopark de Hondsrug’, volgens haar echt een mooie kans voor het toerisme. Een ander voorbeeld van een activiteit waar marketing bij komt kijken betreft de verkoop van kavels op bedrijventerrein Nesciopark. ‘Dit terrein wordt gerealiseerd achter het nieuwe transferium en als gemeente doen we zelf de kavelverkoop. Dat is heel wat anders dan communicatie, maar ook erg leuk, en interessant. En het is natuurlijk een grote uitdaging om ook dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.’

‘Wat ik het allerleukste vind aan mijn functie? Om het goede gevoel dat ik voor Haren heb onder woorden te brengen en voor het voetlicht te brengen. En om zoveel mogelijk in beeld uit te drukken waar Haren voor staat en wat wij hebben te bieden voor inwoners, recreanten, toeristen en ondernemers’, aldus een enthousiaste Van Zon. ‘Om te vertellen dat wij ‘de groene parel van het Noorden’ zijn, heb je geen ellenlange verhalen nodig, maar juist beeld. Het is een uitdaging om in de communicatie en marketing alle mooie punten met elkaar te verbinden en onder de aandacht te krijgen.’

Tekst: Hans de Preter

Fotografie: Jan Buwalda

 

Geef een reactie