Viktor van der Wijk verruilt KLM voor StormMC

Viktor van der Wijk heeft een op het eerste gezicht misschien wat ongebruikelijke carrièrestap gemaakt. Was hij tot voor kort nog vice-president digital marketing bij KLM, sinds 1 december is hij de nieuwe CEO van het Groningse bureau voor digitale marketing StormMC.

Maar voor wie enigszins is ingevoerd in de wereld van de digitale marketing is deze stap toch ook weer niet zo verrassend. Want weliswaar is StormMC (zeventig medewerkers) in Groningen gevestigd, het bedrijf speelt volledig mee in de top van de eredivisie van de wereld van digitale marketing en heeft klanten in heel Nederland, waaronder Exact, Univé en Suit Supply. Dankzij de internetrevolutie is het al lang niet meer zo bijzonder dat ook Noord-Nederlandse bedrijven in hun branche volledig meedraaien in de landelijke top, en StormMC is daar een uitstekend voorbeeld van.

‘Ik heb altijd met erg veel plezier voor KLM gewerkt, anders zou ik het daar ook nooit zestien jaar hebben volgehouden. Ik heb mij daar volledig kunnen ontwikkelen en ontplooien. Maar afgelopen zomer heb ik mijn baan toch opgezegd, want ik had het gevoel dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging’, vertelt Van der Wijk.

Voorliefde digitale marketing

Viktor van der Wijk werd geboren in Eindhoven en studeerde bedrijfseconomie in Maastricht. In 1999 kon hij aan de slag als trainee bij KLM. ‘Daar heb ik uiteenlopende commerciële functies gehad en heb ik veel van de wereld gezien. We hebben ook een paar jaar in Parijs gewoond, waar ons eerste kindje werd geboren. Maar ik keerde weer terug naar Nederland, waar ik de laatste 4,5 jaar ‘vice-president digital marketing’ was. In deze laatste functie heb ik mijn voorliefde voor digitale marketing ontwikkeld. Het mooie daarvan is onder andere dat je zeer veel kunt meten, en dus ook kunt weten over het effect van je online reclamecampagnes’, vertelt Van der Wijk.

De afgelopen jaren heeft de digitale marketing zich, ook in Nederland, explosief ontwikkeld. En als er érgens een bedrijf is dat daar veel ervaring mee heeft op gedaan, is het wel een bedrijf als KLM: steeds meer reizen worden immers per internet verkocht, en adverteren via internet is dan van levensbelang.

‘Ik heb een grote belangstelling gekregen voor e-commerce en ik heb ook een enorm geloof in de toekomst van dat werkgebied. De komende jaren gaat daar nog zeer veel in veranderen. En ik vind het fantastisch dat ik daar via StormMC aan mee kan werken.’

Viktor kende de oprichters en eigenaren van StormMC, Sander Prinsen en Haico Pols, al uit het verleden. Storm ontwikkelde namelijk ook campagnes voor KLM, en de manier van ondernemen van Prinsen en Pols sprak Viktor aan. Bovendien draait StormMC al jaren mee in de top van Nederland als het gaat om Display en Search Engine Marketing.

‘Ja: en wat mij ook aanspreekt is dat StormMC met haar zeventig medewerkers relatief klein is in vergelijking tot een bedrijf als KLM met 32.000 personeelsleden. Dat betekent dat je wat meer mogelijkheden hebt om flexibel te reageren op veranderende marktomstandigheden, je hebt alle gelegenheid om te ondernemen. Want één ding weet ik zeker: er zijn enorme kansen in deze markt, er gaat nog heel veel gebeuren de komende jaren!’

Volgens Van der Wijk weten heel veel ondernemingen inmiddels wel dat investeren in de digitalisering van de bedrijfsvoering goed is, maar ze weten niet precies waar en hoe dit te doen . ‘En dat is dan de rol die een bedrijf als StormMC wil hebben: meedenken over een te volgen digitale strategie inclusief de uitvoering ervan. Ik zie dat ook als de toekomst voor een bedrijf als het onze: bijdragen aan de sterker wordende behoefte van bedrijven om succesvol te zijn met hun digitale strategie. Was het vroeger nog zo dat je met een bedrijf als het onze goed moest zijn in kanaalspecifieke campagnes, tegenwoordig is dat echt niet meer genoeg: je moet echt een meedenkende, uitvoerende partner zijn.’

Managementstijl

In zijn vorige functie gaf Van der Wijk rechtstreeks leiding aan een afdeling met vijftig medewerkers, en daarnaast nog aan 200 mensen buiten het hoofdkantoor die zich bezig hielden met content management en klantenservice via social media. ‘Ik heb daar geleerd om een effectief leider te zijn van een groot, internationaal team in een wereld waar verandering de enige constante is.’

Hoe zou hij zijn eigen manier van leiding geven willen omschrijven, en denkt hij die stijl ook in Groningen toe te kunnen passen?

‘Ik zou het misschien willen omschrijven als een ‘kwetsbare bottom-up stijl’. Je moet namelijk niet in de valkuil stappen dat jij denkt dat je weet wat het beste is. De historische top-down stijl is dood: wie die stijl er op na wil houden, zal geen wedstrijd meer winnen. Integendeel: ik denk dat het goed is dat je als leidinggevende de lijnen uitzet. Maar hoe jong en onervaren je medewerkers ook zijn: vaak kun je ook weer iets van hen leren. Het gaat er om dat je een al te dominante rol los moet laten, en dat je jezelf kwetsbaar op durft te stellen.’

‘Wat je in mijn positie moet doen, is dat je de kaders aangeeft, en vervolgens zorgt voor de juiste mensen en middelen. En dat is al een zeer lastig karwei. Want wat je echt nodig hebt, dat zijn de juiste mensen! En dat is in onze wereld een enorme uitdaging, want je zit samen met veel bedrijven wel in een beperkte talentenvijver te vissen. Maar gelukkig wordt de vijver waarin we met z’n allen vissen wel steeds groter.’

‘Verder denk ik dat je in mijn functie makkelijk benaderbaar moet zijn, dat zorgt voor een platte organisatie met korte lijntjes. Wat mij een uitdaging lijkt is om binnen het bedrijf nog meer mensen met de juiste instelling en kunde aan te trekken die ervoor zorgen dat bedrijven over bepaalde scheidslijnen (silo’s) heen denken.’

Digitale marketing over vijf jaar

Niemand kan in de toekomst kijken, en een glazen bol zien we ook niet staan in het kantoor van StormMC in het Zuiderpark in Groningen. Maar toch de vraag aan Van der Wijk of hij enig idee heeft hoe de wereld van de digitale marketing er over vijf jaar uit zal zien.

‘Natuurlijk weet ik dat niet. Maar wat ik wel zeker weet, is dat de bedrijven die dan bestaan, hun bestaansrecht te danken zullen hebben aan het feit dat ze goed zijn  in ‘digital’. Dat hebben ze dan centraal gesteld in hun bedrijfsvoering: digitale marketing is dan een conditio sine qua non: als je daar niet goed in wordt, dan besta je gewoon niet tegen die tijd.’

‘Er kan ongelooflijk veel veranderen de komende jaren. Want wie had vijf jaar geleden gehoord van ‘Uber’, of van Air BnB, bedrijven die hele industrieën op hun kop hebben gezet? De ‘make-or brake’-periodes van bedrijven worden wel heel erg kort. En ik denk dat er steeds meer nieuwe branches extreem zullen digitaliseren. Zoals de financiële sector bijvoorbeeld, die tot nu toe behoorlijk behoudend is geweest. De nieuwe digitale technologieën, met sociale media en mobiel voorop, maken dat allemaal mogelijk. En ik kan mij er nu al op verheugen dat wij er bij zullen zijn om bedrijven een handje te helpen bij die ontwikkelingen!’, aldus Viktor van der Wijk.

 

Tekst: Hans de Preter

Fotografie: Jan Buwalda

 

 

Geef een reactie