Maserati Quattroporte Sport GT S: Dr. Jekyll en mr. Hyde

De Maserati Quattroporte Sport GT S is er eentje met meerdere gezichten. Op het circuit jaagt hij je de stuipen op het lijf, maar net zo makkelijk ontpopt hij zich als een superlimo waarmee je je comfortabel en op de achterbank van A naar B kunt laten vervoeren. De vraag is alleen: wil je dat?

Nee, natuurlijk niet! In een Quattroporte wil je gewoon achter het stuur te zitten! En mocht je nog twijfelen waar je liever zit, dan hebben we nog wel wat indrukwekkende cijfertjes en weetjes voor je. We hebben hier namelijk niet te maken met een “gewone” Quattroporte – voor zover die al bestaat – maar met een Quattroporte Sport GT S uit 2009, de ultieme uitvoering van de Italiaanse sedan zeg maar.

Voordat we je met de superlatieven om de oren slaan, duiken we eerst even de geschiedenis in. Die begint in 1963 als Pietro Frua de eerste Quattroporte ontwerpt. Het idee was simpel, maar voor die tijd ook baanbrekend. De Quattroporte, Italiaans voor vierdeurs, moest een snelle reislimousine worden waarin staatshoofden en filmsterren zich comfortabel en luxe konden laten vervoeren. Maar de Italiaanse limo was meer dan alleen een fatsoenlijke dr. Jekyll. Een ferme duw op het gaspedaal was al genoeg om de genadeloze mr. Hyde tevoorschijn te toveren. De eerste Quattroporte was dan ook de snelste vierdeurs van dat moment.

Zorgzaam én bruut
Ook al zijn we inmiddels ruim vijftig jaar en vijf generaties verder, de Quattroporte heeft nog steeds een zorgzame én een brute kant. En dat zeker voor de Quattroporte Sport GT S uit 2009. Dat is dus niet de allernieuwste Quattroporte maar, zo mogen we wel stellen, wel de meest befaamde. Dat blijkt alleen uit de prijzenkast: deze vierdeurs heeft alleen al voor het ontwerp wereldwijd meer dan zestig prijzen gewonnen.

De Sport GT S werd geïntroduceerd als flink getunede versie van de ‘gewone’ Quattroporte. De 4,7-liter V8-motor is dan ook goed voor maar liefst 440 paardenkrachten waarmee je in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u knalt om uiteindelijk 285 km/u als topsnelheid aan te tikken. Het onderstel van de GT S sport is stijver en dat niet alleen, ook de rijhoogte is een tikje lager dan bij de reguliere Quattroportes. En dan hebben we het nog niet gehad over de scherpere neus, de 20″ Sport GT S-velgen, de grotere remmen en een supersonische versnellingsbak met flippers aan het stuur. De stoelen in de Sport GT S hebben, hoe kan het ook anders, lederen bekleding.

De Sport GT S is een zeldzaamheid op de Nederlandse snelwegen. In totaal zijn er in Nederland slechts vijftien stuks van verkocht. Nu is het rijden van een Maserati sowieso al leuk, het maakt het extra bijzonder dat we dat kunnen doen in een exemplaar waarvan er slechts een paar in ons land te vinden zijn.

Subliem geluid
We waren van tevoren al gewaarschuwd voor het sublieme geluid dat deze machine voortbrengt en inderdaad, de brul die de uitlaten laten horen is onovertroffen. Maar het kan altijd beter, zegt Peter die ondertussen een flinke dot tussengas geeft: we worden getrakteerd op een fenomenale roffel. En ook als Peter de sportknop indrukt, worden we beloond met die typerende V8-geluiden. De kleppen in de uitlaat gaan open en de uitlaatgassen knallen de pijpen uit.

Als we even later op de Veenslang – het lange, recht stuk van het TT-circuit – belanden, laat Peter de remmen voor wat ze zijn en gaat het gas in. De maximumsnelheid van 285 kilometer per uur halen we weliswaar niet, maar fysiek voelt het bijna alsof we elk moment kunnen opstijgen: we worden in onze stoelen geduwd en lijkt het nou zo of voel ik druk op mijn oren?

Alleen al het geluid maakt de Sport GT S een indrukwekkend apparaat, maar ook los van die sound rijdt hij zoals je zou verwachten en op sommige gebieden zelfs nog beter. Het schakelen, om maar eens een dikke plus te noemen, gaat vliegensvlug en de besturing is superdirect. Het Italiaanse monster weegt ruim 1900 kilo maar dat gewicht zit hem nauwelijks in de weg. ‘Het is en blijft natuurlijk een grote sedan, dus hij ligt wel iets minder strak in de bochten dan een sportwagen’, aldus Peter.

Unieke combinatie
Maar als je nou vraagt wat deze Quattroporte nou écht zo’n geweldige auto maakt? Dan is dat het feit dat hij beschikt over een unieke combinatie; het brute geweld, het Italiaanse design, de fantastische versnellingsbak en de doorontwikkelde techniek, zo vat Peter het samen. En dan is er ook nog dat dr. Jekyll en mr. Hyde-gevoel. Dat deze Italiaanse krachtpatser een huiveringwekkend karakter heeft wisten we al, maar de zachte trekjes ontdekken we wanneer fotograaf Jan ons vraagt het vanwege de foto’s wat rustiger aan te doen. Dan ontwaart zich een superdeluxe limo waarmee het ook prima cruisen is. Een druk op de sportknop (Peter: ‘zijn jullie er weer klaar voor?’) is vervolgens weer genoeg om het beest in de Quattroporte wakker te maken.

En inderdaad, deze Quattroporte is verre van nieuw, maar de vijfde generatie – en dan met name deze getunede versie – is hard op weg een icoon te worden. Maserati heeft inmiddels al lang en breed een nieuweling in de showrooms staan, maar door zijn wat lompere uiterlijk en het geluid dat getemperd wordt door de turbo’s, haalt hij het niet bij dit exemplaar. Het scheelt dan weer dat je een spiksplinternieuwe Quattroporte niet met je verstand koopt en die minpuntjes dus zo weer bent vergeten…
De Maserati Quattroporte Sport GT S werd gereden door Peter Grondel. Peter vormt samen met Eltjo Bieckmann de directie van de Advanced Driving School op het TT-circuit, de plek waar hij deze auto ook heeft gereden. Peter heeft zowel als coureur als instructeur al heel wat race-uren op zijn naam staan. Ook ondergetekende, Marieke Bos, kroop achter het stuur.

De huidige evenknie van de Sport GT S uit 2009 is de Quattroporte 3.8. v8 gts bi-turbo. Voor deze versie moet je ruim € 203.000 euro neerleggen, maar dan heb je ook wat: 531 pk en een acceleratie van 0 naar 100 4,7 seconden. De maximumsnelheid van dit monster is 307 kilometer per uur.

 

Geef een reactie