Caroline van Houten: ‘We hebben een heel positieve boodschap’

Als communicatie- en marketingprofessional kun je in veel branches terecht. Neem bijvoorbeeld Caroline van Houten: ze werkte al in de reclamebranche, de IT-wereld en de beveiligingssector en brengt haar kennis en kunde sinds kort in de praktijk bij recyclingbedrijf Virol in Scheemda. ‘Het is weer een hele andere wereld, maar wel een hele leuke’, zo geeft ze aan. ‘Virol staat voor duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid; een boodschap die ik met veel plezier via alle mogelijke kanalen uitdraag.’

 Wat is Virol precies voor bedrijf?

‘Heel in het kort zijn we een innovatief afvalverwerkingsbedrijf dat afval inkoopt, verwerkt en vervolgens weer verkoopt als grondstoffen: van plastic tot papier en van metaal tot biomassa, voor ons heeft alles waarde. Daarmee geven we vorm aan de circulaire economie, waarin alles hergebruikt wordt. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is dan ook erg belangrijk voor het bedrijf. Niet voor niets waren we het eerste Noord-Nederlandse bedrijf met een certificering van de MVO Prestatieladder. We proberen altijd de juiste balans te vinden tussen de drie P’s: People, Planet en Profit.’

Wat is daarin precies jouw rol als marketing- en communicatieadviseur?

‘Ik ben verantwoordelijk voor alle marketing- en communicatieactiviteiten, zowel intern als extern. Van het onderhouden van het intranet tot het opzetten van campagnes en van het bijhouden van sociale media tot een stukje educatie over duurzaamheid en hergebruik. Ik heb hier dus een hele brede functie en dat is nu ook juist wat me zo aanspreekt in dit werk. Mijn agenda staat altijd vol met uiteenlopende zaken en vaak komt er dan ook nog van alles tussendoor. Ik vind dat heerlijk, dat je ’s ochtends niet weet hoe je dag er precies uit zal gaan zien.’

Je werkt nu een dikke maand bij Virol. Hoe ben je in deze functie terechtgekomen?

‘Ik zag de vacature en heb daar direct op gereageerd. Ik zag in Virol een heel veelzijdig bedrijf met volop mogelijkheden. De brede functieomschrijving sprak me ook erg aan. Ik wist direct: ‘hier zal ik me niet snel gaan vervelen’ en dat is voor mij erg belangrijk. Daarnaast vind ik het erg leuk om weer in een geheel nieuwe branche werkzaam te zijn. Na mijn studie ben ik eerst aan de slag gegaan bij een reclamebureau in Groningen waar ik vooral veel voor garagebedrijven gewerkt heb. Daarna ben ik bij een IT-bedrijf in Groningen gaan werken als office-/marketingmanager en voordat ik kort geleden bij Virol terechtkwam was ik werkzaam bij een beveiligingsbedrijf. Zo heb ik in mijn nog bescheiden carrière inmiddels al veel heel verschillende bedrijven van binnen mogen meemaken. Dat is natuurlijk niet alleen hartstikke leuk, het is ook erg goed voor je ontwikkeling als professional.’

Hoe zorg je dat mensen een goed gevoel krijgen bij het thema ‘afvalverwerking’? Dat lijkt niet gemakkelijk…

‘Dat zou je misschien denken, maar het tegenovergestelde is waar. We hebben als Virol namelijk juist een hele positieve boodschap: één van hergebruik en duurzaamheid. Onze slogan is niet voor niets ‘Alles heeft waarde’. Een groot deel van mijn marketingwerk bestaat er dan ook uit mensen en (potentiële) klanten daarvan bewust te maken. Als ze weten hoe wij omgaan met hun afvalstromen en hoe dat bijdraagt aan een duurzamere wereld dragen ze hun afval met een goed gevoel aan ons over. Nu zou je kunnen denken dat het slechts een marketingverhaal is, maar Virol heeft door de jaren heen zijn maatschappelijke betrokkenheid op veel meer manieren getoond. Zo krijgen we ook regelmatig schoolklassen over de vloer die we op een leuke manier het nut van afvalscheiding en recycling proberen bij te brengen. Het leuke is dat zoiets ook erg doorwerkt op bijvoorbeeld de ouders. Als kinderen thuiskomen na een dagje bij ons te hebben rondgelopen, proberen ze vaak ook direct hun ouders te overtuigen van het nut van afvalscheiding.’

Tekst: Jelte Stol

Fotografie: Jan Buwalda

 

Tags (categorieën en branches)Caroline van HoutenrecyclingScheemdaVirol

Geef een reactie