Frits Strating: ‘Het zeilvirus laat je nooit meer los’

Na jaren van uiteenlopende projecten gooide Frits Strating het over een heel andere boeg. Hij besloot van zijn hobby zijn werk te maken door zijn schip Lemsteraken Sensatie in te zetten voor evenementen voor organisaties. ‘Ik ben altijd al een zeiler geweest en geniet altijd weer van de gasten. Je krijgt steeds andere mensen aan boord.’ 

‘Als kind ging ik al met mijn ouders naar Langweer in Friesland waar ik dan hele zomers bezig was met zeilen’, vertelt Strating. ‘Later heb ik wedstrijden gezeild. Als je eenmaal het zeilvirus hebt, kom je er nooit meer vanaf.’ Het wereldje van Lemsteraken is nogal klein. ‘Je wordt bijvoorbeeld in de havens altijd in hetzelfde hoekje gelegd en daarmee ken je iedereen die zo’n schip heeft. Een keer werd ik gebeld of ik, toen nog met ons oude schip, wilde zeilen met een paar gasten. Ik vond het zo leuk dat ik besloot er wat mee te gaan doen.’ Bijna acht jaar geleden begon hij van zijn passie zijn werk te maken. Hij liet een nieuwe Lemsteraak bouwen en startte Lemsteraken Sensatie.

Aardige carrière 
Strating had op dat moment een al een aardige carrière achter de rug. Via de reclamewereld was hij in de IT-sector gerold. Na jarenlang een eigen bedrijf te hebben geleid, werkte Strating lange tijd als interim-manager. ‘Toen ik de vijftig naderde, vroeg ik me wel af of ik zo door wilde gaan.’ Een nieuwe beroepskeuze kwam eigenlijk vanzelf aanwaaien, vertelt Strating. ‘Het begon toen ik dus werd gevraagd of ik wat gasten mee wilde nemen voor een klant van me. Toen ontstond al snel het plan om een boot te laten bouwen. Ik had alleen weinig verstand van scheepsbouw.’

Strating koos ervoor om Martijn van Schaik een nieuwe Lemsteraak te laten ontwerpen die dan gebouwd zou worden door Chris Beuker Lemsteraken. ‘Met Chris heb ik toen een goede deal gesloten: ik zou hem helpen bij het opzetten van een makelaarskantoor voor klassieke schepen en in ruil daarvoor zou hij de bouw van ons schip begeleiden. Zo gezegd, zo gedaan. Het hele jaar ben ik daarom makelaar in klassieke schepen en in de zomer organiseer ik zeilevenementen.’

Positieve chemie
De Lemsteraak die Beuker voor Strating heeft gebouwd, ligt in de haven van Lelystad. Zodra het voorjaar wordt, merkt Strating dat de kriebels om te gaan varen toenemen. ‘Niet alleen bij mezelf, maar ook bij mijn klanten. Het hele jaar loopt de acquisitie en de organisatie van de zeilevenementen door. In het voorjaar beginnen we dan weer met het varen. Vaak tot eind oktober organiseren wij evenementen voor onze klanten. Door het zakelijke met het sportieve te combineren, ontstaat een positieve chemie tussen de gasten. Dat maakt een zeilarrangement bij De Lemsteraken Sensatie uitermate geschikt voor relatiemarketing. Met de mooiste locaties als uitvalsbasis organiseren we onze evenementen. Dat kan met één Lemsteraak met twaalf gasten aan boord tot aan grootschalige evenementen met twintig schepen en 240 gasten.’

Meer dan boottochtje
Bijkomend voordeel is dat de Lemsteraak van Strating behoorlijk snel is. ‘Het schip is ontwikkeld met een modern onderwaterschip met behoud van een klassieke uitstraling’ zegt hij. ‘Dit schip is ontworpen in een zogenoemde “vissermanuitvoering”. Daardoor heeft dit schip een grote kuip met voldoende ruimte voor de gasten.’ Volgens Strating is het uitvaren met de Lemsteraak voor bedrijven meer dan een leuk boottochtje. ‘Je ziet dat veel bedrijven veel energie en geld steken in acquisitie, maar dat de bestaande klanten vergeten worden. Het gaat erom dat je klanten investeren in hun contacten. Wij noemen dit relatiemanagement. Een evenement op het water is daar uitermate geschikt voor. Vaak willen de gasten van mijn klanten op hun beurt ook een relatiedag voor hun klanten. Dat werkt als een olievlek. Het mes snijdt dan aan twee kanten.’

Teamgevoel
Strating heeft de afgelopen jaren al heel wat zeiltochten mogen organiseren voor de meest uiteenlopende soorten klanten. ‘Veelal organisaties met een groot klantenbestand’, vertelt hij. ‘Maar ook middelgrote tot grote mkb-bedrijven behoren tot onze kring.’ Zo verschillend als de bedrijven zijn, zo uiteenlopend zijn ook de wensen. Waar het ene bedrijf graag de Lemsteraak benut als vergaderzaal, ziet de ander een mogelijkheid om te netwerken met relaties. ‘Alles is mogelijk’, zegt Strating. ‘Een luxe diner aan boord, meerdaagse tochten met slapen op de wal. Alles wat de klant wil. Juist door met een groep het water op te gaan, ontstaat er goede energie. Mensen moeten samenwerken om het schip op koers te houden. Bij een onderlinge wedstrijd worden mensen fanatiek en dat leidt tot een teamgevoel. Een betere investering in je relaties bestaat er niet.’

Geef een reactie