BMW i8: Futuristische stekkersportauto

Vergeet de tijd dat alleen geitenwollensokken het gaspedaal van een hybride bedienden. BWM laat met de sportieve hybride i8 zien dat het ook anders kan. En hoe! Deze stekkersportauto is niet alleen zuinig en dus groen, maar ook nog eens futuristisch en razendsnel!

Of je hem nou mooi vindt of niet, met de i8 zijn alle ogen op je gericht. Onderweg van Groningen naar het TT-circuit in Assen krijgt de i8 de ene na de andere begerige blik. En lijkt het nou alleen maar zo of hebben we echt een paar groupies in ons kielzog? Tijdens een korte stop bij een benzinestation langs de A28 – nee, de tank is heus nog lang niet leeg – zijn de bewonderende blikken, opgestoken duimen en complimenten niet meer op één hand te tellen. Met de i8 steel je de show, zoveel is wel duidelijk.

Niet veel later, op het parkeerterrein van het circuit in Assen, is het van hetzelfde laken een pak. Je zou denken dat ze daar wel wat gewend zijn, maar in mum van tijd krioelt het ook hier van de nieuwsgierige en enthousiaste autoliefhebbers. Smartphones worden uit de zakken gevist en de i8 wordt van alle kanten op de gevoelige plaat vastgelegd.

De i8 is onmiskenbaar een sportwagen. Met dank aan de korte overhang, de aflopende daklijn, de scherpe lijnen en de lage, brede neus en natuurlijk de indrukwekkende vleugeldeuren. Maar laten we eerlijk zijn: hoe imposant ook, die dingen zitten er natuurlijk alleen maar voor de show. Sportwagen of niet, officieel is de i8 een 2+2 en dus zou je zonder problemen met een kwartet het asfalt op kunnen. Eén blik op de achterbank zegt genoeg: zelfs voor een kleine dreumes doet de ruimte claustrofobisch aan. En ergens komt dat ook wel weer goed uit, want de bagageruimte is met zijn 154 liter net groot genoeg voor een boodschappentas. De achterbank kan dus mooi dienst doen als extra bergruimte.

Sportwagen van de toekomst

BMW presenteert de i8 als de ‘sportwagen van de toekomst’. Daarmee doelen de Duitsers niet alleen op het futuristische en aerodynamische uiterlijk maar ook op de technieken. Zoals gezegd is de i8 een hybride en wordt hij dus aangedreven door een benzinemotor én een elektromotor. De achterwielen worden aangedreven door een Twin-Turbo benzinemotor, goed voor 234 pk en een koppel van 320 Nm. Aardig, maar niet genoeg voor het predicaat sportwagen. Gelukkig zijn daar ook nog de twee elektromotoren die de voorwielen aandrijven. Samen leveren ze 133 pk en een koppel van 250 Nm.

Het gezamenlijk vermogen van de BMW i8 maar liefst 362 pk en 570 Nm koppel en dat zijn wel cijfertjes om blij van te worden. Helemaal als je het verbruik tot je laat doordingen. Volgens BMW bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 1 op 48. Lief voor je portemonnee dus. Maar voordat je daar de vruchten van plukt, moet je wel even geduld hebben. Aan deze back to the future-sportwagen hangt namelijk een behoorlijk prijskaartje van zo’n 140.000 euro. Maar daarvoor heb je dan wel een indrukwekkend gevaarte op je oprit staan. En ook nog eentje die sneller is dan menig elfje.

In slechts 4,4 tellen knal je namelijk van 0 naar 100 kilometer per uur. De maximumsnelheid ligt op 250 kilometer per uur. En dat bij een enorm laag verbruik van slechts 2,1 l liter per 100 kilometer en een CO2-emissie van 49 g/km. Helemaal elektrisch rijden kan ook. Theoretisch (én met een volle accu) zou je zelfs 37 kilometer puur elektrisch kunnen afleggen. Je zou dan – wederom theoretisch – een maximum snelheid van 120 kilometer per uur moeten halen.

Terug naar de vleugeldeuren, die er niet alleen voor de show zitten, maar ook het in- en uitstappen behoorlijk lastig maken. Lenigheid is een must, oefening een vereiste. Maar waar een wil is, is een weg en niet veel later heeft Peter zich achter het stuur gemanoeuvreerd en heeft ondergetekende zich op de bijrijderstoel laten ploffen. Circuit here we come!

Snel en groen

Je zou verwachten dat we meteen als een brullende katapult richting het Asser asfalt schieten, maar nee. We zijn nog op het parkeerterrein en vanwege de drukte doet Peter het kalm en daarmee dus elektrisch aan. Het moet een gek gezicht zijn: zo’n indrukwekkende, futuristische machine die vrijwel geruisloos naar de baan tuft.

Als we luttele minuten later eindelijk op het circuit zijn, is het funtime. De ‘comfortstand’ laten we voor wat het is en maakt plaats voor de sportstand. De teller kleurt van groen naar rood, de motor begint te grommen en de vering past zich – hoe sportief  – aan onze wensen aan. En dan het geluid! Ok, het is hartstikke nep, maar wat geeft het? Binnenin de auto zitten een paar speakers die ons vrolijk maken en de buitenwereld kan meegenieten via een speakertje dat ergens bij de uitlaat verstopt zit.

Op de Veenslang knippert het head up-display onophoudelijk. Het circuit is blijkbaar een 80-kilometerweg, maar who cares? Om dat te benadrukken gooit Peter er nog een schepje vermogen bij op en tikken we de 200 kilometer per uur aan. Hybride of niet: qua prestaties doet de i8 niet onder aan die van een ‘gewone’ sportwagen. Peter wijst op het stugge onderstel, de directe besturing en natuurlijk het acceleratievermogen. Wat dat laatste betreft heeft de i8 zelfs een streepje voor. ‘De elektromotor levert meteen maximale trekkracht terwijl een verbrandingsmotor eerst nog voldoende toeren moet maken’, klinkt de uitleg. De i8 weegt een dikke 1500 kilo en dat is wel te merken, zegt Peter die de i8 zwaar vindt aanvoelen.

Futuristisch, snel en toch groen en zuinig. Wat ons betreft heeft BMW geen woord teveel gezegd met een omschrijving als ‘sportwagen van de toekomst’. En tja, dat prijskaartje nemen we daarom maar even voor lief. Lukt het je niet om in één keer een kleine anderhalve ton op tafel te leggen? De i8 is met zijn 7 procent bijtelling ook hartstikke leasevriendelijk.

De BMW i8 werd gereden door Peter Grondel, mede-directeur van de Advanced Driving School op het Asser tt-circuit. Hij heeft zowel als coureur als instructeur al heel wat race-uren op zijn naam staan. De i8 is verkrijgbaar vanaf 138.000 euro.

Tekst: Marieke Bos

Fotografie: Jan Buwalda

 

 

 

 

Tags (categorieën en branches)BMW i8hybridestekkersportauto

Geef een reactie