Winfryd de Haan

Winfryd de Haan: ‘Ik ben altijd al een ondernemer geweest’

De Haan Advocaten & Notarissen heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot het grootste full-service kantoor in deze sector in Noord-Nederland. Het kantoor, waar 160 mensen werken, heeft vestigingen in Groningen, Leeuwarden, Stiens, Assen, Zwolle, Almere en ook in Hamburg. Ook op nationaal niveau hoort De Haan bij de top, en staat het op de tweede plaats in de lijst van grootste regionale kantoren van Nederland.

Indrukwekkende gegevens. Maar voor fulltime bestuurder en oprichter van het bedrijf mr. Winfryd de Haan geen reden om ontspannen achterover te leunen en voldaan te genieten van het fabuleuze uitzicht over Groningen, vanaf de hoogste verdieping in het hoofdkantoor in het Europapark in Groningen. Integendeel: de tijden zijn veranderd voor de advocatuur en het notariaat, in vergelijking tot een jaar of vijf geleden. Vanaf 2010 heeft de markt voor advocatuur en notariaat de wind tegen en heeft de beroepsgroep het moeilijker. Met name in het notariaat is door de automatisering een prijzenslag ontstaan en is in vijf jaar tijd 40 procent van het aantal werknemers verdwenen.

De bedrijven die het wél goed doen zijn bedrijven die alert en scherp kunnen reageren op gewijzigde marktomstandigheden. Bedrijven dus met echte ondernemers aan het roer. En dat mr. Winfryd de Haan een ondernemer pur sang is, dat heeft hij de afgelopen decennia wel laten zien, door het bedrijf helemaal vanuit het niets op te bouwen. Winfryd de Haan is strafrechtadvocaat sinds 1980. Dat jaar richtte De Haan het kantoor op. Daarnaast is hij voorzitter van de businessclub (duizend leden) van FC Groningen en voorzitter van de Groninger Ondernemersprijs.

‘Ik ben altijd al een ondernemer geweest, het is iets dat kennelijk in mij zit. Maar de eerste 25 jaar van mijn loopbaan stond de advocatuur voorop. Ik wilde mijzelf eerst als advocaat ontwikkelen. De eerste tien jaar werkte ik als sociaal advocaat, en vervolgens heb ik me op de commerciële advocatuur gericht. Al werkende is het kantoor meegegroeid, zonder dat ik dat vanaf het begin heb nagestreefd. Maar uiteindelijk werd het bedrijf zó groot dat we hebben besloten dat ik zou worden vrijgesteld van werkzaamheden als advocaat. Sindsdien kan ik mij volledig richten op het leiding geven aan ons kantoor’, vertelt De Haan.

Als je de managementstijl van mr. De Haan zou willen omschrijven, dan kom je snel terecht bij het werkwoord ‘ondernemen’. ‘Ik denk nu, veel meer nog dan vroeger, als een ondernemer. Niet alleen omdat dat kennelijk bij mij past, maar omdat dat in de huidige tijd noodzakelijk is voor de toekomst van een bedrijf. We staan ook bekend als een ondernemend en innovatief kantoor, en mensen willen daar graag bij horen. Zo werden wij in het jaar 2011 benaderd door het gerenommeerde notariskantoor AGW uit Leeuwarden, een bedrijf dat 120 jaar oud is. Zij hadden voor zichzelf vastgesteld dat je het alleen kunt redden als je ondernemend bent, en scherp aan de wind kunt zeilen. Daarom zochten ze een ondernemende en innovatieve partner. Dat heeft ertoe geleid dat we het bedrijf hebben overgenomen, en daardoor is het notariaat een succesvol onderdeel van ons bedrijf geworden’, aldus mr. De Haan. ‘Ook de samenwerking met mededirectielid Hans Silvius maakt het mogelijk dat we meer dan gemiddeld presteren.’

Dat De Haan Advocaten&Notarissen zich uitstekend weet te redden dankzij een ondernemende instelling is een mooie constatering. Maar hoe gaat dat dan in de praktijk?

‘Een van de grote veranderingen de laatste jaren is de komst van de automatisering. Dat heeft geleid tot een prijzenslag. Veel werkzaamheden zijn gestandaardiseerd. Voor ons bedrijf leidde dat tot de conclusie dat je op verschillend niveau werk moet kunnen aanbieden. Zo bieden ook wij eenvoudig gestandaardiseerd werk aan tegen een lagere prijs. Ook wijzen wij mensen erop dat ze veel werk zelf kunnen doen, zoals het opstellen van een samenlevingscontract. Daarbij zien we voor onszelf dan nog wel een rol om dat te begeleiden. En dan is er nog een derde niveau van werkzaamheden voor ons, namelijk adviseringswerkzaamheden en het voeren van processen. Dat is uiteraard wel zeer specialistisch werk.’

Winfryd de Haan

‘Zowel voor de advocatuur als het notariaat geldt: er moeten keuzes worden gemaakt in het management: waar wil ik me op focussen? Welke kant wil ik op met mijn kantoor? Maar wat je ook kiest: je moet je organisatie er op aanpassen. Wat uiteindelijk zal gebeuren: juridische dienstverlening zal gewoon een onderneming worden. Dat is de tendens van de laatste paar jaar. We hebben heel lang kunnen teren op oude roem! Je zult steeds weer moeten vernieuwen. Nieuwe producten moeten ontwikkelen.’

‘Wat je steeds meer gaat zien: bij grote kantoren is een transitie aan de gang. Wie wordt de ondernemer binnen het bedrijf die sturing kan geven? Is dat de advocaat of notaris? Of is het soms verstandiger om mensen van buitenaf aan te trekken om het bedrijf te leiden? Een advocatenkantoor moet tegenwoordig net als elk ander bedrijf ergens voor staan. En als dat je lukt, komen mensen op je af. En de mensen die hier werken, selecteren wij er ook op dat ze allemaal iets extra’s hebben. “Wat kun jij doen om dit bedrijf verder te helpen?”, is dan een standaardvraag. Want als bedrijf zijn we niet klaar, en zijn we nooit klaar, want de omstandigheden veranderen voortdurend.’

Maar inmiddels heeft uw bedrijf een grote omvang bereikt. Bestaat dan niet het gevaar dat dat leidt tot bureaucratisering, wat ten koste kan gaan van flexibiliteit?

‘Dat hebben we onderkend en ondervangen. Veel van onze werkzaamheden liggen namelijk vast, door te werken met protocollen en gestandaardiseerde processen. Wij zijn ook een van de weinige kantoren die ISO-gecertificeerd zijn. Daardoor is er een onderscheid gekomen tussen werkprocessen, serviceverlening en innovatieve activiteiten. En daarmee hebben we ruimte gecreëerd voor onze medewerkers om innovatief te zijn. Enige bureaucratie hoeft niet verkeerd te zijn: als het maar gebaseerd is op serviceverlening.’

Waardoor blijft u zelf scherp en gemotiveerd in dit vak, in uw positie?

‘Wat mij scherp houdt is dat ik het al met al een geweldig vak vind! Sinds ik ondernemer ben, kan ik andere talenten inzetten. Ik vind dat ik geweldig werk heb, ik geniet daar iedere dag van. Mijn motto is: ‘elk jaar moet anders zijn’. En tot nu toe is dat nog steeds uitstekend gelukt.’

En zo zal ook dit jaar, 2015, ongetwijfeld anders zijn dan voorgaande jaren, want De Haan komt met een nieuwe dienstverlening, speciaal toegesneden op het MKB. Want in het verleden werden de kosten van advocaten telkens hoger, en uiteindelijk leek een commerciële advocaat uitsluitend nog weggelegd voor de grootste bedrijven en instellingen. Maar dat moet nu echt anders, vindt Winfryd de Haan.

‘We hebben een nieuw initiatief ontwikkeld om voor de ZZP-er en kleine MKB-er, bedrijven tot tien personeelsleden, een juridisch abonnement in de markt te zetten. Dat gaat heten: ‘De Haan Desk’, onder het motto: ‘De Haan maakt kwaliteit bereikbaar’. Bij die desk komen twintig advocaten en kandidaten te werken. Kleine ondernemers kunnen dan voor een zeer beperkt bedrag per maand een abonnement nemen, en als ze juridisch advies nodig hebben dan staan wij altijd voor hen klaar. En als je lid wordt van De Haan Desk kun je bijvoorbeeld ook goede contracten downloaden. Ik verwacht veel van deze nieuwe dienstverlening, waarbij we heel erg hebben gedacht vanuit de kleine ondernemer.’

Deze nieuwe dienstverlening is ook op een andere manier een voorbeeld van de manier van werken van De Haan. Want het lijkt erop dat de advocatuur in Nederland wat gedomineerd wordt door de grote Amsterdamse kantoren, gevestigd op de Zuidas in Amsterdam. Dat zijn grote internationale kantoren, vaak Engels of Amerikaans, waar ze gepeperde rekeningen presenteren. ‘Dat zijn bedrijven met een Angelsaksisch model van werken. Wij zijn van het Hollandse model. Het Angelsaksische model is gericht op instant satisfaction en winstmaximalisatie voor dat advocatenkantoor. Maar de kantoren die de Hollandse school volgen hebben een langetermijnvisie. Bij het Angelsaksische model staat het eigen kantoor voorop. Maar bij ons staat de klant voorop.’

Tekst: Hans de Preter
Fotografie: Jan Buwalda

 

 

Geef een reactie