Audi A6

Vooral onderhuidse facelift voor Audi A6

Je moet wel héél goed kijken om te zien dat de Audi A6 een facelift heeft gehad. Zo heel veel is er aan het uiterlijk namelijk niet veranderd. Onderhuids is er des te meer gesleuteld. Met als resultaat dat je met de A6 nu ook van 20 procent bijtelling kan genieten.

Er komen twee versies in aanmerking voor de populaire 20 procent-categorie: de A6 met de 150 pk sterke 2.0 TDI Ultra en dezelfde 2.0 TDI, maar dan met 190 pk. Beide TDI’s zijn gekoppeld aan een S tronic versnellingsbak. Ook hebben ze allebei een CO2-uitstoot van 110g/km en dat is net genoeg voor het felbegeerde 20 procent-predicaat. En dat is niet het enige wat mooi meegenomen is: het verbruik is namelijk ook opvallend laag, namelijk 4,2 liter diesel per honderd kilometer. Dubbelop lief voor je portemonnee dus.

Zuinig en snel
Als 190 pk je bij lange na niet genoeg is, is er ook nog de 3.0 TDI BiT quattro. Deze allersterkste dieselmotor, met tiptronic schakelbak, uit het 8-koppige dieselgamma heeft maar liefst 320 pk onder de motorkap liggen. De rapste benzineversie is de S6 4.0 TFSI quattro met 450 pk. De 3.0 TFSI quattro is goed voor 333 pk. De ‘instapper’ onder de benzinemodellen is de 1.8 TFSI met 190 pk. En voor wie zich afvraagt waar de A6 hybrid is gebleven: die versie is gesneuveld.

Zuinig rijden is hot en dus richtten de ontwerpers zich bij het ontwikkelen van de nieuwe A6 vooral op de motoren: die moesten zuiniger, maar ook sneller. En dat is ruimschoots gelukt. Het lijkt erop dat de Duitsers met het uiterlijk nog wel tevreden waren. Van een metamorfose is in ieder geval geen sprake; de veranderingen zijn zo minimaal dat je twee keer moet kijken om de verschillen te zien. Letterlijk het meest in het oog springend is waarschijnlijk de nieuwe neus: de grille heeft een boost gehad en ook de koplampen zijn onderhanden genomen. Wat betreft die lampen: je kunt de duisternis nu ook optioneel met LED’s verlichten. Allerlei handige foefjes zorgen er voor dat je hiermee ook grootlicht kunt rijden zonder je tegenliggers te verblinden. Verder is er ook aan de luchtinlaten en de bumpers wat gesleuteld.

Geen watje
Wij – dat wil zeggen tester Eltjo Bieckmann en ondergetekende – mogen ons vermaken met de 190 paardenkrachten van de 2.0 TDI Ultra, de topversie onder de 20 procentjes. Onderweg van Century in Groningen naar Assen krijg ik al een aardige eerste indruk: een raket is het duidelijk niet (dat hadden we ook niet verwacht), maar de A6 toont zich ook zeker geen watje. Dat wordt even later op het circuit bevestigd door Eltjo. Na een snelle eerste indruk (‘mooie lijnen, prachtige auto, maar waarom die enorm geblindeerde ramen?!’), klikken we onze gordels vast voor een paar rondes over het circuit.

Het weer zit niet mee vandaag: het regent pijpenstelen en het is koud, enorm koud. Met als gevolg dat de baan spekglad is. Echt racen zit er dus niet in, maar elk nadeel heeft ook weer zijn voordeel: de veiligheidssystemen in de A6 bewijzen dat ze hun vak goed verstaan.  Zoals gezegd: een doetje is het niet. Hij trekt vlot op en houdt ook daarna de vaart er goed in. Het vermogen van 190 pk houdt niet over maar is meer dan genoeg voor dagelijks gebruik, vindt Eltjo. En als je echt zou willen, valt er ook echt wel wat te scheuren: de maximum snelheid is 232 kilometer per uur. Over snelheid gesproken: in 8,4 seconden moet je – volgens het boekje dan – op 100 kilometer per uur kunnen zitten. Het gewicht van deze limo bedraagt 1700 kilo en dat is dankzij het veelvuldig gebruik van aluminium een stuk minder dan zijn oudere broer. Toch zit zijn gewicht de A6 nog best in de weg, vindt Eltjo. ‘Je merkt wel dat je een zware auto rijdt.’

Maar dat is dan ook meteen het enige puntje van kritiek. Voor de rest scoort de nieuwe A6 dikke plussen. En dan vooral ook voor de portemonnee.

We reden deze keer met een Audi A6 2.0 TDI Ultra met 190 pk en een 7-traps S-tronic versnellingsbak. De versie met deze motor is verkrijgbaar vanaf € 51.490. De prijs voor de nieuwe A6 begint bij € 46.490. Je hebt daarvoor een handgeschakelde 2.0 TDI Ultra met 150 pk op je oprit staan. De prijzen lopen op tot € 72.870 voor de 3.0 TDI BiT quattro. De A6 werd gereden door Eltjo Bieckmann, mede-directeur van de Advanced Driving School op het Asser TT-circuit. Hij heeft zowel als coureur als instructeur al heel wat race-uren op zijn naam staan.

Tekst: Marieke Bos
Fotografie: Jan Buwalda

 

 

Tags (categorieën en branches)Audi A6autotest

Geef een reactie