Fenny Bakker

Fenny Bakker: Hoognodige vrouwelijke touch in de tandartspraktijk

Ze zorgt binnen Mondzorg Emmen voor de hoognodige vrouwelijke touch. Volgens de gebroeders Zieck, eigenaren van vijf tandartspraktijken, hebben ze met Fenny Bakker zelfs een vleugje glamour binnengehaald. Iets wat niet alleen in de modewereld van pas komt, maar dus ook in de mondzorg. Zo blijkt.

Maar liefst 22 jaar was Fenny Bakker actief in de modewereld. Samen met haar toenmalige partner bestierde ze jarenlang een aantal modewinkels in de omgeving van Emmen. ‘We hadden in de gouden tijd bijvoorbeeld een winkel van Benetton. We konden tijdenlang meeliften op de enorme hype van die winkelformule. We hadden het goed voor elkaar’, zegt Fenny Bakker. ‘Ik was altijd heel fanatiek’, zegt ze zelf. ‘Onder andere op het gebied van inkoop, waarbij ik altijd scherp heb onderhandeld en zo efficiënt mogelijk heb geprobeerd in te kopen.’ Het fanatisme uitte zich ook in een ontzettend klantvriendelijke houding. ‘Ik maakte er een sport van om te onthouden wat iemand in de loop van de jaren bij ons kocht. Ik wist dan precies welke outfit bij iemand past. En als iemand vond dat ik een leuk jasje aan had en het was het enige jasje in haar maat, dan verkocht ik die. Ik was altijd ontzettend betrokken en wilde een perfecte band met mijn klanten.’

Nu werkt Bakker in de tandartsenwereld. Een bijzondere carrièreswitch. ‘Ik had vroeger nooit gedacht dat ik nu dit werk zou doen’, zegt ze. Maar het roer ging na een jarenlange carrière in de mode om. Ook op relationeel vlak. ‘Ik had er al een sabbatical jaar op zitten en besloot op een gegeven moment om voor mezelf en mijn kinderen te kiezen. Al die jaren in de mode hadden ervoor gezorgd dat ik nooit thuis was. Dat moest anders.’

Fenny Bakker kan uiteindelijk maar moeilijk stilzitten. ‘Ik heb soms zo ontzettend veel energie. Het maakt niet uit wat voor werk ik doe. Soms kan ik zo ontzettend enthousiast ergens over zijn. Ik sta dan te popelen om bijvoorbeeld een idee met een team uit te voeren. In mijn enthousiasme probeer ik de mensen echt mee te krijgen.’

Commerciële tandarts
Bakker besloot om te gaan studeren en ging bij een groot winkelbedrijf aan de slag om de inkoop te doen. Uiteindelijk kwam ze terecht bij Mondzorg Emmen. ‘Je kent natuurlijk links en rechts wel wat mensen’, legt ze uit. ‘Op een gegeven moment werd ik gebeld door de gebroeders Zieck. Zij wilden groeien in hun organisatie. Op dat moment hadden ze het tandtechnische laboratorium, ooit opgezet door hun vader, uitgebreid met drie tandartspraktijken. Serge en Freek zijn zelf tandprotheticus en ze hadden helemaal geen tijd en ruimte om te ondernemen. Ze zochten iemand die dat gat kon vullen.’ Een opdracht die ze op haar geheel eigen wijze in ging vullen. ‘Een commerciële tandarts? Dat bestaat niet. Voordat ik hier kwam, werd helemaal niet gekeken naar wat iets kost. Dat gebeurt sowieso amper in de tandartsenwereld, ook nu nog steeds niet.’

‘Mijn eerste werkplek was hier in Emmen naast het kopieerapparaat. Ik begon met het beheren van de agenda’s van de heren. Al snel had ik het voor elkaar dat ze dit volledig aan me toevertrouwden. Verder wist ik nog niet zoveel van tandheelkunde. Ik weet nog goed dat Serge Zieck me op een gegeven moment vroeg om hoekstukken te bestellen. Ik wist toen nog helemaal niet wat een hoekstuk was. Door snel te schakelen kwam ik er achter dat het een onderdeel is van het apparaat waar de tandarts mee kan boren. Ik wist genoeg om mijn eerste onderhandeling in te gaan. Uiteindelijk was mijn eerste deal een succesvolle.’

Fenny Bakker verdiepte zich in de tandheelkunde en kreeg steeds meer taken toegeschoven. Inmiddels is ze commercieel directeur en is Bakker verantwoordelijke voor onder andere de inkoop, P&O, marketing en deed ze onlangs de eerste onderhandelingen bij de overname van een praktijk. Binnen de groep is een frisse wind gaan waaien. ‘We zijn best heel erg vooruitstrevend. Onderhandelen is voor mij normaal en dat doe ik hier dus ook. Met vijf tandartspraktijken valt er ook wel iets te halen met een efficiënt inkoopbeleid. Door onze schaalgrootte hebben we natuurlijk ook een goede onderhandelingspositie. En we moeten scherp zijn, zeker nu de tarieven weer gaan dalen. Ik ben iemand van targets en dus ga ik in overleg met de praktijkmanagers om te kijken hoe we de omzet op peil houden. Een doel is belangrijk, want dan kun je ook bijsturen. Dat zorgt er weer voor dat je aan het eind van het jaar nooit voor een verrassing komt te staan.’

Goed team
De mondzorggroep bestaat inmiddels uit vijf praktijken in de omgeving van Emmen en een eigen laboratorium. ‘Alles in de tandheelkunde hebben we onder ons eigen dak. De tandartsen werken allemaal op ZZP-basis voor de groep’, zegt ze. ‘Preventie is bij ons ook heel belangrijk en op elke praktijk is daar veel aandacht voor. Een goede mondhygiëne is belangrijk en vormt ook een visitekaartje voor jezelf. Het is bijvoorbeeld voor kinderen heel belangrijk om twee keer per jaar naar de tandarts te gaan. Tot 18 jaar kan dat bij ons gratis.’

Verder onderscheiden de praktijken zich omdat kwaliteit en patiëntvriendelijkheid heel belangrijk zijn. Ze zoeken dan ook altijd naar talent. Of die goede tandarts nou rondloopt in Nederland of in het buitenland, dat maakt niet uit. ‘We willen gewoon de beste zijn’, zegt Bakker. ‘Het is mijn taak om te zorgen dat iedereen z’n werk goed kan uitvoeren. Dat de materialen er zijn en dat ons personeel gelukkig is. Ik denk zelf altijd in oplossingen. Hebben we ergens in het team niet een goede match? Dan gaan we schuiven, zodat de juiste assistent met de juiste tandarts werkt en ze elkaar versterken. Ik geloof heilig in een goed team!’

‘Mijn dag stopt niet om 5 uur. Ik steek zelf ontzettend veel energie in mijn werk en straal enthousiasme uit. Dan krijg je het personeel ook echt mee. Je ziet het terug op de werkvloer. Verder denk ik dat ik benaderbaar ben, maar ook wel zakelijk kan zijn. Doet iemand het niet goed, dan krijgt die de kans om zich te verbeteren. Blijft die verbetering uit, dan moet je soms afscheid nemen. Maar wel altijd met respect!’

De heren Zieck zijn blij dat ze Fenny Bakker ooit hebben binnengehaald. ‘Wij zijn echte vakidioten en we schuwen de openbaarheid en media een beetje’, zegt Freek Zieck. ‘Wij houden ons bezig met onze passie: kwalitatief hoogwaardige tandtechniek en –prothetiek. Fenny is een perfecte aanvulling. Zij bezit alle netwerk- en sociale kwaliteiten die wij missen. Ze voegt zelfs een beetje glamour toe aan de praktijk.’

Glamour
‘Ik denk ook wel dat ze hier wat vrouwelijke touch kunnen gebruiken. Een ander ontzettend belangrijk onderdeel van mijn werk is waardering en het geven van vertrouwen aan ons personeel.’ Zo zorgt Bakker voor de begeleiding van nieuwe tandartsen. ‘Ik zorg ervoor dat alles goed voor ze geregeld is. Dat ze gewoon lekker aan het werk kunnen en zich niet zorgen hoeven te maken over of hun agenda wel vol komt. Als ze dat vertrouwen hebben, dan betaalt zich dat ook terug.’

‘Hetzelfde geldt voor waardering. Het is goed om te laten weten dat je je personeel waardeert door ze eens een bloemetje of een waardebon te geven. Ik denk wel dat het mijn kracht is. Zie het dan maar een beetje als de glamour en vrouwelijke touch die ontbrak.’ Mede dankzij de inzet van Bakker staat er een stevige basis onder de groep. ‘We verwachten veel van 2015. Dit wordt een jaar met veranderingen. We hebben nu vijf praktijken en dat is een mooi getal. We pinnen ons niet vast op dat aantal, maar of er nog een uitbreiding komt is voor ons ook de vraag.’

Bakker zit hier op haar plek. ‘Ik voel me als een spin in het web en dan functioneer ik op m’n best. Dit voelt ook echt als mijn eigen bedrijf en dan kan ik me helemaal geven. Ik ben ook best honkvast en ik hoop nog heel lang samen met de broers Zieck te werken aan het succes van deze groep. Ik zie mezelf wel oud worden in dit bedrijf.’

Tekst: Matthijs van Houten
Fotografie: Sander Drooglever

Tags (categorieën en branches)EmmenFenny BakkerMondzorg Emmentandarts

Geef een reactie