Sabrina Barmentloo: ‘Ik denk dat er nog veel staat te veranderen’

Sabrina Barmentloo werkt onder de naam Sales-Wise als interim professional op het gebied van sales, marketing en management consultancy. Ze heeft intussen heel wat organisaties van binnen gezien. ‘De ene keer werk ik als interim-manager een andere keer als consultant of projectmanager om bijvoorbeeld een businessunit op te zetten’, zegt ze.

Wat doe je precies?
‘Ik werk als interim professional voor diverse bedrijven en organisaties in de business-to-business- en business-to-consumer markt. Feitelijk dus de people-to-people markt, want ik ben ervan overtuigd dat mensen zaken doen met mensen, ongeacht hun functie. Recente inzichten in neuromarketing onderschrijven dit ook. Ik werk nu vijf jaar voor mijzelf. Daarvoor heb ik altijd aan de commerciële kant van bedrijven gezeten. Ik ben begonnen in salesfuncties bij Amerikaanse bedrijven en heb daar ook marketing gedaan. Marketing zie ik als het voorportaal van de verkoopafdeling.’

Binnen welke sectoren ben je actief?
‘Ook dat kan heel breed zijn. Dat kan verschillen van de onderwijs- tot de hotelsector of van een bedrijf in zonnepanelen tot een schoonmaakbedrijf. Om iets van een markt te begrijpen, werk ik me in door met mensen te praten en veel te lezen. Op die manier ben je snel op de hoogte en weet je hoe de hazen lopen. Ik zit per definitie aan de sales- en marketingkant en ik benader het bedrijf altijd integraal. Dan merk je dat de problematiek binnen bedrijven vaak op elkaar lijkt.’

Heb je daar een voorbeeld van?
‘Wat je vaak ziet is dat organisaties proposities hanteren die niet meer aansluiten op de markt. Bijvoorbeeld een bedrijf dat begonnen is met dienstverlening en daar verder nooit meer wat aan heeft veranderd. Je concurrenten en je markt veranderen steeds, dus daar moet je continu aan sleutelen door je product of dienst tegen het licht te houden.’

Je wordt als buitenstaander binnen gehaald om de bedrijfsvoering kritisch tegen het licht te houden. Is dat wel eens lastig?
‘Dat kan. Soms is men heel blij dat er een buitenstaander bij komt. Je bekijkt de zaken met een heel andere blik dan de mensen die er al maanden of jaren mee bezig zijn en je input wordt dan extra gewaardeerd. Maar het kan ook voorkomen dat je midden in een verandertraject of een reorganisatie binnenkomt. Dan beland je in een positie waarbij je geen vrienden gaat maken.’

Heb je een voorkeur voor een bepaald type bedrijf of sector?
Elke sector heeft zijn eigen charme. Toch zijn er sectoren waar ik liever niet werkzaam ben. Bijvoorbeeld de energiesector. Het speelveld is daar erg volatiel en de processen stroperig. Verder heb ik niet echt een voorkeur voor een branche. Het ligt vooral aan het bedrijf. Ik heb bijvoorbeeld binnen sectoren die op het eerste gezicht niet zo sexy lijken bedrijven gezien die heel leuk waren. Elk bedrijf heeft zo zijn eigen marktbenadering. Het ligt ook aan het type product en in welke fase het bedrijf zich bevindt en of een partij bijvoorbeeld een start-up of monopolist is. Stiekem heb ik een voorkeur voor start-ups. Alles is dan nieuw, je kunt de structuren en processen in één keer goed neerzetten en slagvaardig te werk gaan. Ook bedrijven die op het punt staan om qua omzet door de 10 miljoen-grens te breken, vind ik leuk. Die moeten ineens van die houtje-touwtjesmentaliteit af en nadenken over de inrichting van hun bedrijfsvoering.’

Is het marketingvak veranderd de laatste jaren?
‘Heel erg. Vroeger waren de marketeers de creatieveren, nu zijn ze de wiskundigen. Dat komt doordat alles meet- en analyseerbaar is geworden. Hierdoor wordt marketing ook veel gerichter. Je kunt nu, zeker met nieuwe media, echt niches bereiken. Ik denk dat er nog veel staat te veranderen. De verhouding off- en online gaat zich balanceren. De aloude marketingmix gaat weer helemaal terugkomen. En ik denk dat de aansluiting met marketing steeds belangrijker gaat worden voor de verkoopafdeling. Je moet jezelf als marketeer blijven ontwikkelen door ontwikkelingen binnen het vakgebied te volgen, te sparren en te netwerken. De wereld verandert snel, dus je zult steeds op een bewegende trein moeten springen.’

Tekst: Tom Tieman
Fotograaf: Jan Buwalda

Tags (categorieën en branches)marketingSabrina BarmentlooSales-Wise

Geef een reactie