RSE Telecom & ICT: service zoals in de horeca

Het gaat goed met RSE Telecom & ICT. Bijzonder goed zelfs. Het van oorsprong Winschoter bedrijf timmert hard aan de weg in het Noorden en opende dit jaar zijn derde vestiging, ditmaal in Groningen. Volgens de broers Gert en Joost Smits, die sinds zes jaar aan het hoofd van het bedrijf staan, is het succes niet alleen aan een vast klantenbestand, maar voor een deel ook aan hun horeca-achtergrond te danken. ‘We hebben het serviceniveau en de klantgerichtheid uit de horeca gewoon meegenomen naar deze branche. Dat wordt zowel door klanten als door providers erg op prijs gesteld.’

Het ondernemen zit de gebroeders Smits duidelijk in het bloed. ‘Bijna iedereen uit onze familie onderneemt wel op de één of andere manier’, zo geeft Joost aan. ‘We hebben ook allemaal een hele sterke wil om te winnen in alles wat we doen. We willen altijd het beste zijn, en dat geldt ook voor RSE. Niet per se de goedkoopste, ook niet per se de grootste, maar wel gewoon de allerbeste.’

Gert en Joost komen dus uit een echt ondernemersgezin. Hun ouders zijn al sinds jaar en dag uitbaters van Gasterij Smits in Midwolda en het tweetal was er zelf ook jarenlang werkzaam. ‘Ik in de keuken en Joost in de bediening’, vertelt Gert. ‘En al hebben we de horeca nu al enige jaren achter ons gelaten, eigenlijk werken we nog steeds een beetje via die taakverdeling’, vervolgt hij lachend. ‘Want ik ben bij RSE verantwoordelijk voor de operationele kant en de techniek en Joost voor het commerciële verhaal.’

Complementaire verhouding
Die taakverdeling werkt buitengewoon goed; daarover zijn de Oost-Groningse broers het wel met elkaar eens. ‘We werken eigenlijk al ons hele leven op die manier samen en zijn dus perfect op elkaar ingespeeld’, aldus Joost, die met een glimlach vervolgt: ‘Net als alle broers zijn we het natuurlijk ook wel eens met elkaar oneens. En daar komt nog eens bij dat mijn werkgebied (sales en service) zich nog wel eens moeilijk verhoudt met het technische verhaal, waar Gert verantwoordelijk voor is.’ Gert, eveneens met een glimlach: ‘Hij wil het ons inderdaad nog weleens moeilijk maken. Maar uiteindelijk komen we er altijd wel uit.  En een beetje strijd af en toe is ook wel gezond. Het houdt je scherp als je af en toe dingen even heel duidelijk naar elkaar uitspreekt. En daar komt bij: van je broer kun je dat vaak net even wat beter hebben dan van iemand anders.’

Maar het is niet alleen die complementaire verhouding tussen de beide broers Smits die ervoor zorgt dat het sinds de overname zo’n zes jaar geleden loopt als een tierelier bij RSE Telecom & ICT. ‘De vorige eigenaar richtte het bedrijf in 1989 in Winschoten op’, vertelt Gert. ‘Hij was op dat moment echt een pionier op het gebied van mobiele communicatie. Bijna niemand liep nog met een mobiele telefoon rond en het world wide web bestond zelfs nog niet eens.’ Het bedrijf groeide gestaag en medio jaren ’90 kwam er een vestiging in Emmen bij.

‘Ongeveer zes jaar geleden had hij het wel een beetje gezien’, zo vertelt Gert over de vorige eigenaar. ‘Hij was zoekende naar ondersteuning in de ontwikkelingen rond de integratie van mobiele communicatie en ICT.’ De oud-eigenaar was een kennis van de familie en vaak te gast in Gasterij Smits. ‘Op een gegeven moment vroeg hij ons of het niet iets voor ons zou zijn om het bedrijf voort te zetten’, vervolgt Joost. ‘We zijn daarover gaan nadenken en zagen er eigenlijk direct wel iets in.’

GertEnJoostSmit-RSE-Telecom&ICT1

Totaalintegratie
Vooral het belang van klantgerichtheid van RSE in de branche sprak de broers erg aan. ‘Als een klant iets wil, dan zorg je dat het voor elkaar komt. Dat stellen mensen erg op prijs als ze hun ICT op orde willen hebben. We waren er dus van overtuigd dat die mentaliteit ook voor RSE zijn vruchten zou afwerpen.’ Uit die wens om de klant zoveel mogelijk te ontzorgen komt ook de filosofie van totaalintegratie van telecommunicatie en ICT die men bij RSE tegenwoordig voorstaat. ‘Daar zagen we direct kansen voor’, aldus Gert. ‘Tegenwoordig lijkt het wel een trend dat je je als bedrijf slechts op één ding gaat richten. Wij wilden daar juist tegenin gaan en onze klanten volledig ontzorgen. Ze kunnen bij ons gewoon binnenstappen met een vraag of een wens en wij doen er vervolgens alles aan om te zorgen dat we daar een oplossing voor vinden.’

Dat betekent wel dat de veertig man personeel van RSE veel kennis in huis moet hebben, zo realiseren Gert en Joost zich terdege. ‘Daarom investeren we ook gigantisch veel in die kennis en in de specialisatie van onze mensen’, aldus Gert. ‘In onze branche volgen de veranderingen elkaar zo snel op dat je niet stil kunt blijven staan. Dan val je gewoon om. Om de continuïteit te kunnen waarborgen, zowel voor het bedrijf zelf als voor je klanten en medewerkers, móét je constant blijven investeren in je mensen.’

En als die kennis dan in huis is, zou het natuurlijk stom zijn om er niet naar te luisteren. ‘Wat dat betreft zijn we een hele platte organisatie’, geven beide broers aan. ‘Wat voor de één een groot probleem kan zijn, is door de ander zo opgelost. Daarom is het erg belangrijk dat we zoveel mogelijk met elkaar communiceren. Wij moeten de beslissingen maken, maar dat betekent niet dat we dat helemaal alleen moeten doen.’

De stijl van leidinggeven die Gert en Joost Smit hanteren, heeft RSE Telecom & ICT duidelijk geen windeieren gelegd. ‘We zijn uitgegroeid tot marktleider in de regio Groningen. Dat is ook de reden dat we de hoogste partnerstatus hebben bij Vodafone’, vertelt Joost niet zonder trots. ‘Er zijn in Nederland maar een paar bedrijven die de ‘Vodafone Solution partner Status’ mogen voeren en in het Noorden zijn wij zelfs de enige.’ ‘Dat heeft voor onze klanten natuurlijk de nodige voordelen’, vult Gert zijn broer aan. ‘We zitten bij Vodafone met de juiste mensen om tafel – de hoogste manager komt hier regelmatig over de vloer – en we zijn dus als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.’

De ambitie van de beide broers – ‘We willen de grootste zakelijke telecom- en ICT-dienstverlener van het Noorden worden’ – wordt zo stapje voor stapje gerealiseerd. ‘Of je nu een zzp’er bent of een bedrijf dat duizend aansluitingen nodig heeft, we willen dat RSE de eerste naam is die in je opkomt als je met communicatievraagstukken zit.’ Daarbij helpt het natuurlijk al flink dat de broers dit jaar de Ondernemersprijs voor Oost-Groningen wonnen. ‘Een hele mooie kroon op ons werk van de laatste jaren en natuurlijk ook niet slecht voor de naamsbekendheid’, zegt Joost met een knipoog.

Tekst: Jelte Stol
Fotografie: Jan Buwalda

 

Geef een reactie