Renate Meijering

Renate Meijering: ‘Ik wilde op eigen benen staan’

Renate Meijering ruilde een vast dienstverband in voor een min of meer onzeker bestaan als freelance communicatiespecialiste. Ze kan terugvallen op een brede marketing- en communicatie-ervaring bij bedrijven als GasTerra, MartiniPlaza, Initio en Traffic4u. Dat legt haar geen windeieren, want ze heeft ook op eigen benen flink wat werk voor handen. 

Kun je uitleggen wat je precies doet?
‘Ik ben sinds september actief als freelance communicatiespecialiste, met een uitgebreide kennis van strategische communicatie en online marketing. Ik werk nu voor verschillende klanten en kan organisaties en bedrijven ondersteunen of laat me inhuren op projectbasis. Daarnaast geef ik trainingen voor How & Knower, wat eerder Storm Academy was. Voor mij een hele stap, want tot september heb ik veel in vaste dienst gewerkt. Ik wilde toch op eigen benen staan.’

Waar ben je op dit moment als freelancer mee bezig?
‘Ik ben op dit moment erg druk als marketingmanager bij het Noord Nederlands Toneel. Ik vervang daar tijdelijk de vaste marketingmanager omdat die met verlof is. Ik houd me hier vooral bezig met de marketingstrategie op korte termijn. Zo zet ik me met het team in om zoveel mogelijk bezoekers binnen te halen voor ‘de Twaalf Gezworenen’ van het NNT en denk ik mee over ‘Borgen’, de voorstelling waarvan het NNT net de rechten heeft binnengehaald. De vaste marketingmanager vindt het daarnaast interessant om van me te horen hoe ik als buitenstaander aankijk tegen hoe de marketing is georganiseerd. Ik deel mijn bevindingen natuurlijk graag met haar. Naast het NNT doe ik ook de PR en marketing van DermaClinic. Tot voor kort heb ik gewerkt voor de Groninger Archieven. Zij wilden weten waar hun kansen liggen en hoe de externe communicatie kon worden verbeterd.’

Bevalt het zelfstandige leventje een beetje?
‘Het kriebelde al een tijdje om op eigen benen te staan. Het was eigenlijk nu of nooit en ik heb er geen spijt van gehad. Je werkt voor veel verschillende klanten en die hebben allemaal hun eigen markt en eigen doelgroep. Je leert heel snel schakelen. Natuurlijk neem je wel een risico als je een vast inkomen gewend bent. Gelukkig sluiten al mijn opdrachten mooi op elkaar aan en mag ik over het aanbod aan werk niet klagen.’

Waarom ben je ooit de marketing en communicatie in gegaan?
‘Om eerlijk te zijn wist ik op de middelbare school nog helemaal niet wat ik wilde gaan doen. Uiteindelijk ben ik hier vanzelf in gerold. Ik vind zelf de combinatie tussen het zakelijke aspect en creativiteit heel erg leuk. Ik denk dat ik goed functioneer in een zakelijke omgeving. Ik kan dan goed mijn creativiteit inbrengen. Maar het werkt ook andersom. Het NNT is bijvoorbeeld een hele creatieve omgeving, waar ik met mijn zakelijke kant hoop ook meerwaarde te kunnen bieden. Daarnaast leent het NNT zich heel erg om out-of-the-box te denken en creatieve acties te bedenken en uit te zetten.’

Wat is de belangrijkste karaktereigenschap voor een marketeer?
‘Ik denk dat je allereerst de klant moet respecteren en dat je rekening moet houden met zijn of haar behoeften en de markt. Er zijn heel veel agressieve soorten van marketing en dat past lang niet bij elk bedrijf. Het is ook niet echt mijn stijl van werken, moet ik zeggen. Daarnaast moet je als marketingmanager vooral faciliteren. De marketingafdeling moet geen geïsoleerde afdeling zijn. Marketing en communicatie is een verantwoordelijkheid van iedereen binnen het bedrijf. Je moet dus de organisatie mee zien te krijgen, zodat je met z’n allen bijdraagt aan het gezamenlijke doel. Je kunt het niet allemaal zelf doen. Bij het NNT kunnen de acteurs bijvoorbeeld ook uitdragen dat we met iets moois bezig zijn. Zij hebben vaak een enorm netwerk.’

Wat is jouw kracht als marketeer?
‘Ik denk dat mijn kracht ligt in de integrale aanpak. Vaak zie ik nog een scheiding tussen online en offline marketing. Ik denk dat die scheiding er niet moet zijn. Een organisatie of bedrijf moet allereerst bepalen waar ze heen wil en hoe ze dat doel denkt te bereiken. Vervolgens ontstaat een strategie waarbij een deel van de marketing online plaatsvindt en een deel offline. Het hangt natuurlijk van de opdrachtgever, het doel en de doelgroep af, hoe die verdeling ligt. Online liggen er natuurlijk enorme kansen, dat is me in eerdere functies zeker duidelijk geworden. Naast deze integrale aanpak is het mijn kracht dat ik beschik over een goed netwerk aan ontwerpers, tekstschrijvers en fotografen. Ik kan per opdracht de juiste mensen bij elkaar zetten. Dat maakt me ontzettend flexibel.’

Wat zou voor jou de ultieme klus zijn?
‘Natuurlijk wil je als marketeer eens voor één van de grote merken werken. Denk dan maar aan een KLM of een Coolblue. Maar ik moet zeggen dat ik het in Groningen ook wel enorm naar mijn zin heb. Mijn interesse ligt ook in de kunst en cultuur, dus het lijkt me erg leuk om eens voor het Groninger Museum aan de slag te gaan. Of ik zomaar mijn freelance-bestaan op zou willen opgeven? Tja, als het Rijksmuseum me een vaste baan aanbiedt. Dan kun je daar natuurlijk geen nee tegen zeggen.’
Tekst: Matthijs van Houten
Fotografie: Jan Buwalda

 

 

Geef een reactie