Marktonderzoek: wordt succes bepaald door de tent of de vent?

De vent, oftewel de ondernemer achter een bedrijf, is volgens veel noordelijke zakenlieden de belangrijkste factor in het succes van een onderneming. Enthousiasme en visie zijn daarnaast de twee belangrijkste eigenschappen die leiden tot succes. Dat blijkt uit het eerste marktonderzoek, dat is gehouden door het Groningse marktonderzoekbureau Enneüs in samenwerking met Entrepreneur Magazine.

Entrepreneur en Enneüs slaan het komende jaar de handen ineen om de mening te peilen van ondernemend Noord-Nederland. Samen zijn ze het Entrepreneur Bedrijvenpanel gestart, waarvoor elke ondernemer zich kan aanmelden. Een aantal keren per jaar wordt een kort onderzoek gehouden, middels een online vragenlijst. Het thema van dit onderzoek sluit helemaal aan bij het thema van de volgende te verschijnen Entrepreneur. De leden van het Entrepreneur Bedrijvenpanel worden gevraagd om hun mening te geven over het thema. Niet met een ellenlange vragenlijst, maar door middel van een kort en bondig onderzoek. De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in het volgende nummer van Entrepreneur.

Is het de vent of de tent?
Tijdens het eerste marktonderzoek stond het succes van een onderneming centraal. Of een bedrijf succesvol wordt, hangt van vele factoren af. Maar wordt de kans op succes nu met name bepaald door de vent of door de tent? Oftewel: wordt het succes bepaald door de ondernemer en zijn of haar werkwijze en eigenschappen?Of wordt succes vooral bepaald door de onderneming en de organisatie ervan? Uiteraard zijn beide van invloed, maar waar ligt gemiddeld genomen het zwaartepunt?

Het eerste onderzoek kon meteen rekenen op een behoorlijk aantal reacties. Een kleine honderd respondenten uit verschillende sectoren hebben de vragenlijst ingevuld. Volgens Enneüs was er daarbij ook een mooie verdeling tussen man en vrouw. De respondenten kwamen voor het overgrote deel uit Noord-Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de deelnemers de vent de meest bepalende factor is voor een succesvol bedrijf. Het is dus volgens de experts in het werkveld de ondernemer zelf met zijn of haar eigenschappen die het succes bepaalt. Het verschil met de tent, de onderneming en de organisatie ervan, is aanzienlijk. Slechts 22 procent van de respondenten ziet dat als meest bepalende factor.

Succesfactoren voor de tent
Het onderzoek ging ook dieper in op beide aspecten. Zo wilden we wel eens weten wat de succesfactoren zijn als je kijkt naar de tent. En dan valt op dat meer dan de helft van de respondenten een duidelijk product en/of diensten-portfolio een van de belangrijkste succesfactoren vindt. Ook een duidelijke lange termijn visie (40 procent) scoort hoog. Opvallend is hierbij wel dat een eenduidige lange termijn visie volgens mannen veel bepalender voor succes dan dat vrouwen dat vinden. Het gaat om percentages van 46 procent mannen en 13 procent vrouwen.

Achter de twee hoogst scorende factoren, wordt  een goed georganiseerde frontoffice met een duidelijke focus op de klant (38 procent) gekozen. Zeker 36 procent vindt een hoog serviceniveau belangrijk en dat geldt ook voor een kwalitatief hoogstaand, danwel innovatief aanbod. Verschillende respondenten noemden ook succesfactoren voor de tent als continuïteit in personeel, flexibiliteit en een no-nonsense en nuchtere aanpak. ‘Verkoop geen gebakken lucht’, aldus een van de respondenten.

Wat zijn volgens u de drie belangrijkste succesfactoren voor de tent (de onderneming en de organisatie ervan)?
  Percentage
Duidelijk product/diensten portfolio 58 %
Eenduidige lange termijn visie 40%
Goed georganiseerde frontoffice: focus op de klant 38 %
Hoog serviceniveau 36 %
Kwalitatief hoogstaand, innovatief aanbod 35 %
Duidelijke beschrijving van de kernwaarden van de onderneming 22 %
Duidelijke externe communicatie 22 %
Goed georganiseerde backoffice: goede interne organisatie 20%
Efficiënt productieproces / gestandaardiseerde productie / dienstverlening 11 %
Partnerships met andere ondernemingen 9 %

Succesfactoren voor de vent
De respondenten zijn van mening dat het hebben van een duidelijke visie en/of missie de meest bepalende succesfactor is voor de vent. Maar liefst 64 procent van de deelnemers gaf dat antwoord. Daarnaast vindt 60 procent het belangrijk dat een ondernemer enthousiasme uitstraalt. Zeker 53 procent ziet goede communicatieve en sociale vaardigheden als succesfactoren.

Naast de vaste antwoordmogelijkheden noemden de deelnemers ook succesfactoren als charisma, focus, vertrouwen en de bereidheid om risico’s te nemen door bijvoorbeeld te investeren.

Wat zijn volgens u de drie belangrijkste succesfactoren voor de vent (de ondernemer en zijn/haar eigenschappen)?
  Percentage
Het hebben van een visie/missie 64 %
Enthousiasme 60 %
Goede communicatieve en sociale vaardigheden 53 %
Hard willen/kunnen werken 31 %
Creatief zijn 25 %
Goed kunnen omgaan met tegenslagen 20%
Zelfdiscipline hebben 16 %
Risico’s kunnen beheersen 15 %
Steun van thuis hebben 7 %
Stressbestendig zijn 2 %

Ook meedoen met het Entrepreneur Bedrijvenpanel?
Wilt u ook onderdeel zijn van het Entrepreneur Bedrijvenpanel? Meld je dan vandaag nog aan! Je ontvangt dan automatisch het volgende marktonderzoek. Bij de volgende editie zullen we overigens ook een selectie maken uit een aantal interessante quotes. Mocht je daar toestemming voor geven, dan nemen we je interessante reactie misschien wel onder vermelding van naam en bedrijfsnaam mee in de volgende Entrepreneur.

Meedoen aan het Entrepreneur Bedrijvenpanel kan door uw naam, bedrijfsnaam en mailadres in te vullen op www.enneus.nl/entrepreneur.

Tekst: Matthijs van Houten

Geef een reactie