Porsche Cayenne

Cayenne S E-hybrid: op hoge poten voor 14 procent

Wie had dit pak ‘em beet 15 jaar geleden geloofd? Dat het mogelijk is een dikke Porsche onder je kont te hebben en toch maar 14 procent bijtelling te betalen? Dat diezelfde Porsche op te laden is met een simpele stekker had het verhaal nog ongeloofwaardiger gemaakt. Gelukkig kijken we anno 2014 nergens meer van op en lijkt de ‘groene’ Cayenne zelfs het nieuwe kassucces van het Duitse sportwagenmerk te worden.

De derde generatie Cayenne staat sinds eind dit jaar bij de Nederlandse dealers. Er zijn vijf versies: de Cayenne S met de nieuwe 3,6-liter V6 biturbomotor, de Cayenne Turbo, de Cayenne Diesel, de Cayenne S Diesel en dus ook de Cayenne S E-Hybrid, een meer chique naam voor plug-in hybride. De verschillen met de tweede generatie Cayenne zijn op het oog niet vreselijk schrikbarend en voor de leek misschien nauwelijks zichtbaar. Een subtiele facelift dus, waarbij vooral de neus onderhanden is genomen. Verder zijn de uitlaten geïntegreerd in de achterbumper en leuk: het gloedjenieuwe stuur is geïnspireerd op die uit de Porsche 918 Spyder. Zoals te verwachten zijn alle versies zuiniger dan hun wat oudere broertje.

Wegsprinten
Maar de ‘groene’ Cayenne spant natuurlijk de kroon. Per kilometer worden er slechts 79 theoretische grammetjes CO2 uitgestoten wat de S E-Hybrid het felbegeerde ‘14 procent bijtelling-label’ oplevert. Dat ‘groen rijden’ allang niet meer degelijk en saai hoeft te zijn, bewijzen de indrukwekkende prestatiecijfers. Wegsprinten bij het stoplicht kan namelijk nog steeds: in 5,9 seconden knal je vanuit stilstand naar de 100 kilometer per uur. Maar ook daarna is het nog niet uit met de pret. Wie de mogelijkheid heeft flink door te gassen (of: zich op het circuit bevindt), moet een maximumsnelheid van 243 kilometer per uur kunnen behalen. Met dank aan de 416 trappelende Duitse paarden.

De 3,0-liter V6 compressormotor (inderdaad, dezelfde als die in de hybride Panamera) brengt 333 paardenkrachten voort. De elektromotor levert nog eens 95 pk. Helemaal elektrisch rijden kan ook, al kom je niet vreselijk ver (36 kilometer is de max) en is ook flink scheuren er niet bij. Zodra je harder gaat dan 125 kilometer per uur begint namelijk ook de V6 automatisch te brommen. De accu’s worden tijdens het rijden opgeladen, maar aan de stekker gaat het ook lekker.

De Cayenne is na de Panamera het tweede Porsche-model dat niet aan de hybride-trend wist te ontkomen. Maar het lijkt erop dat het voorlopig bij deze twee modellen blijft. Volgens dé hybrideman bij Porsche, Manfred Schurmann, zijn de Macan en de 911 namelijk domweg te klein en te compact voor alle technische groene toestanden die er in de auto gepropt moeten worden. Toch zijn de Cayenne en de Panamera zeker niet de eerste ‘groene’ Porsches die er ooit hebben rondgereden. Al in 1899 bouwden de Duitsers een auto, de Lohner, die werd aangedreven door een combinatie van elektrische aandrijving, accuvoeding en een verbrandingsmotor. En dat het stuur uit de Cayenne S E-hybrid is geïnspireerd op die uit de 918 Spyder is ook geen toeval. Dat was namelijk de eerste hybride supersportwagen.

Porsche Cayenne

Brullende motor
Terug naar de ‘groene’ Cayenne en daarmee terug naar het TT-circuit in Assen, waar tester Peter Grondel deze ‘milieuvriendelijke’ joekel op zijn staart mag trappen. Al is daar de eerste paar honderd meter nog geen sprake van. Geïntrigeerd door het infodisplay achter het stuur, waarop af te lezen is welke motor aan het werk is, rijden we bijna stapvoets het parkeerterrein af. Ondergetekende en fotograaf Jan kijken elk over een schouder mee: de elektromotor klaart deze klus helemaal in zijn eentje, lezen we. Bewijs is er ook: de toerenteller blijft keurig op nul hangen.

Maar niet voor lang, want een extra duwtje op het gaspedaal is al genoeg de V6 ook aan het werk te zetten. Het is dat het display het aangeeft, maar verder merken we er weinig van en sjezen we onverstoorbaar door. Dat is wel even anders als Peter even later een ferme trap geeft: eindelijk maar toch is daar dan het dankbare geluid van de brullende motor. Als Peter iets gas terug neemt en we in een constant tempo van zo’n 120 kilometer per uur onze weg vervolgen, schakelt de V6-motor weer onmerkbaar uit en glijden we bijna geruisloos over de Veenslang. De toerenteller houdt zich ondertussen weer gedeisd; het is een maf gezicht, vinden we.

En laten we wel wezen: het wordt ook wel een beetje saai. Peter belooft de volgende rondes de andere, meer spectaculaire kant van de Cayenne te laten zien. De knop ‘sportstand’ gaat in en de flippers aan het retro-stuur nemen het werk van de automatische versnellingsbak over. De 243 kilometer per uur halen we weliswaar niet, maar de Cayenne laat wel zien wat hij nog meer in huis heeft. Als een bezetene nemen we bocht na bocht om vervolgens voor de Strubben de remmen nog even aan het werk te zetten. De remklauwen mogen dan gifgroen zijn, een pluim verdienen ze wel: we staan in no time stil. Ondanks zijn toch forse gewicht van 2350 kilogram helt de Cayenne nauwelijks over. ‘Maar je voelt natuurlijk wel dat je een zware auto rijdt. De Cayenne is niet voor het circuit gebouwd en dat merk je’, vindt Peter. Toch vallen de sportieve prestaties zeker niet tegen, zegt hij. De acceleratie is volgens hem top evenals het sturen en de wegligging.

De Cayenne is al jaren by far het best verkopende Porsche-model en dat er nu ook een 14 procentsknaller aan het gamma is toegevoegd, stuwen de cijfers alleen maar verder op. Aan het hosannaverhaal komt vermoedelijk ook wel weer een einde: het is nog maar de vraag in welke categorie de groene Cayenne in 2016 valt. Voor wie nog van die 14 procent wil profiteren is enige haast dus geboden. Zakelijke rijders hebben nog tot eind 2015 de tijd om de S E-hybrid op naam te zetten. Alleen dan heb je nog 5 jaar lang voordeel van het gunstige percentage.

De Cayenne S E-hybrid werd gereden door Peter Grondel, mede-directeur van de Advanced Driving School op het Asser tt-circuit. Hij heeft zowel als coureur als instructeur al heel wat race-uren op zijn naam staan. De Cayenne S E-hybrid wordt aangedreven door een 3.3-liter V6 compressormotor en een elektromotor. Samen zijn deze motoren goed voor 416 pk. Dankzij die elektromotor is het brandstofverbruik relatief gunstig: het gemiddelde verbruik komt, volgens Porsche althans, uit op 3,4 l/100 km. De hybrid is verkrijgbaar vanaf € 84.500. Het is daarmee de goedkoopste Cayenne uit het vijfkoppige gamma. De Turbo is het duurst. Voor een vanafprijs van € 175.400 heb je dat racemonster op je oprit staan. De Cayenne werd beschikbaar gesteld door het Porsche Centrum Groningen.

Tekst: Marieke Bos
Fotografie: Jan Buwalda

Geef een reactie