‘Wat wij kunnen is uniek!’

De energiemarkt verandert in snel tempo. Daar waar voorheen de grote energiebedrijven regeerden, is het nu ook een komen en gaan van handelaren en corporaties. Daarnaast wordt steeds meer ingezet op het gebruik van duurzame energie. EnergyStock speelt slim in op de veranderende energiewereld. ‘Wij hebben een uiterst flexibele gasopslag bij Veendam, die binnen korte tijd energie kan leveren aan het net’, aldus Reinalt Nijboer, business development manager, bij het bedrijf.

Wat doen jullie precies?
‘Wij vermarkten flexibiliteit. EnergyStock, een dochter van Gasunie, heeft vijf zoutcavernes bij Zuidwending, die worden gebruikt als gasopslag. De gasopslag is in januari 2011 in gebruik genomen en sinds oktober 2013 kunnen we ook gas opslaan in de vijfde caverne. Daardoor hebben we nu een opslagcapaciteit van zo’n 620 miljoen m3 gas. Het gas dat hier wordt opgeslagen, kunnen we heel snel in het bestaande gasnet injecteren. De laatste tijd zijn we hard bezig om onze flexibiliteit en snelheid te vermarkten.’

Waarom is ‘flexibiliteit’ zo belangrijk?
‘Er is kortweg behoefte aan twee soorten flexibiliteit. In de zomer wordt er minder gas verbruikt dan er kan worden opgepompt. Het ‘overtollige’ gas wordt door de NAM opgeslagen in lege gasvelden bij Grijpskerk en Norg. Onze gasopslag wordt soms ook ingezet voor het wegzetten van kleinere volumes. Dat noemen we seizoensopslag. Een andere behoefte is dat er tijdens de dag meer of minder gas nodig is, bijvoorbeeld als heel Nederland onder de douche stapt of de deur uit gaat. Het aanbod van gas past zich aan op de behoefte van de afnemer. Energieleveranciers steken veel tijd in het maken van afnameprofielen en weten dus meteen wanneer er extra gas nodig is. Onze gasopslag is zo gemaakt dat we binnen vijftien minuten kunnen omschakelen tussen maximaal injecteren en uitzenden in het netwerk.’

Wat is jullie doelgroep?
‘Allereerst gaat het om commerciële partijen, zoals de traditionele energiebedrijven. Leveranciers zoals Delta, Vattenfal, Eneco: iedereen kent ze wel. Ze hebben hun eigen centrales en klanten, maar ze kunnen op sommige momenten niet produceren naar de behoefte van de klant. En dus hebben ze een flexibele opslag nodig om aan de vraag van hun klanten te blijven voldoen. Onze nieuwe marketingstrategie is vooral opgezet vanwege een andere doelgroep. De energiewereld is enorm aan het veranderen. Tot voor kort bestond deze uit een groep grote energiebedrijven, maar nu zie je overal nieuwe partijen zoals handelaren en corporaties. Ook zij gaan handelen in gas en voor ons is dat een nieuwe doelgroep.’

Hoe ziet jullie marketingstrategie er uit?
‘In onze marketingstrategie is het heel belangrijk dat we de snelst reagerende gasopslag ter wereld hebben die altijd beschikbaar is voor de klant. Daar is het ook bewust op gebouwd, in samenwerking met Akzo Nobel, die het zout uit de cavernes heeft gewonnen. We kunnen veel capaciteit leveren in korte tijd en dat is uniek! We kijken dus niet alleen naar de traditionele energiewereld, maar zien in nieuwe handelaren en corporaties veel kansen. Die schakelen vaak heel snel en willen geen lange verplichtingen. Daar proberen we op in te spelen. Daarnaast zie je in de energiewereld gebeuren wat op de consumentenmarkt al heel logisch is: de klant bepaalt zelf wel wat goed voor hem is. We werken nu al heel erg klantgericht en willen dat nog verder doorvoeren.’

Hoe uit dat klantgericht werken zich?
‘Deze gasopslag wordt pas sinds kort op deze wijze in de markt gezet. De klant bepaalt wat nodig is. Samen met hen ontwikkelen we proposities. We gaan face-to-face met ze in gesprek en vragen wat de behoefte is. Daarnaast gaan we workshops organiseren. Uiteindelijk kunnen we van de marktomstandigheden en de wensen van de klant een totaalplan maken. Dat moet in het komende voorjaar klaar zijn, zodat we in 2015 met onze nieuwe strategie los kunnen.’

Hoe zie je dat plan ongeveer voor je?
‘Uiteindelijk denk ik dat wij als een soort van Bol.com moeten fungeren voor het contracteren van diensten om snel gas te kunnen opslaan en injecteren. Je bent pas flexibel als je niet een enorme papierwinkel hoeft te regelen. Ik zie het voor me dat onze klanten een soort abonnement hebben en binnen een heel korte tijd flexibiliteit kunnen inkopen. Ook zullen flexibiliteitsdiensten verhandeld worden via bijvoorbeeld de beurs. Flexibiliteit wordt een markt an sich. Wij nemen een leidende rol om die flexibiliteitsmarkt samen met onze klanten te creëren.’

Wat zijn jullie toekomstplannen met de opslag?
‘We zouden ook compressed air kunnen opslaan. En waterstof, dat gemaakt kan worden van het overschot aan windenergie. Dat overschot is nu lastig op te slaan, maar met bepaalde technieken kun je die energie omzetten in waterstof en dat via het bestaande gastransportnet transporteren.’

Tekst: Matthijs van Houten
Fotografie: Jan Buwalda

Tags (categorieën en branches)EnergyStockGasuniemarketingReinalt Nijboer

Geef een reactie