De Zwarte Raaf

Ronald de Bont: ‘Scheren, knippen en geen gelul’

De Folkingestraat in Groningen is sinds begin december een nieuwe kapperszaak rijker: De Zwarte Raaf. De man achter deze herenkapper is Ronald de Bont (46), die ook al eigenaar is van kapperszaken Capelli en de Barbershop. De Bont leidt zijn eigen mannenkappers op, maar het nieuwe initiatief is meer dan een barbershop alleen: ‘een moderne plek voor kerels’.

De Bont belandde op zijn zeventiende als herenkapper in de business. ‘Het moet niet een te soft verhaal worden’, zegt hij. ‘Maar ik was een niet al te beste leerling. Wel ijdel en altijd met fashion bezig.’ Hij was met regelmaat model bij een kapper. ‘Ik dacht: als ik nu kapper word, zit mijn haar altijd goed.’ De Bont kreeg al snel – hij was 21 – de kans om eigen baas te worden, resulterend in Capelli Haarmode, een heren- en dameskapperszaak. En zes jaar geleden opende hij de deuren van de Barbershop, een herenkapsalon.

‘De herenkapper was uitgestorven. Ik besloot in dat gat te springen. Mensen zeiden: die tijd is toch wel geweest Ronald.’ Maar de ondernemer dacht daar heel anders over. ‘Mannen raakten alleen al geïntegreerd door de honderd jaar oude stoelen uit Cuba waarop ze mochten plaatsnemen.’ Bovendien: ‘Het knippen, scheren en geen gelul van de jaren zestig komt terug’, zegt De Bont. ‘De waardering voor ambacht maakt een opmars. Je ziet het in veel bedrijfstakken. Terug naar de basis, de oorsprong.’ Mannen willen volgens De Bont weer terug naar hun ‘übermannelijkheid’. ‘Een vent zijn. En het uiterlijk is daar een wezenlijk onderdeel van. Met bijvoorbeeld een flinke baard.’

Succesformule
Met de Barbershop ging het van meet af aan hard en De Bont besloot zelf zijn kappers op te leiden. ‘Ik ben dertig jaar kapper en draag graag mijn kennis over aan collega’s. Het is een heel specialistisch vak.’ In de Barbershop werken nu vijf kappers. ‘De fundering, kwaliteit en een mooie tijdloze uitstraling staan. Jonge en oude mannen kunnen daar terecht.’ Sinds begin december dus ook in De Zwarte Raaf in de Folkingestraat. Net als bij de Barbershop heeft De Bont zijn kappers ook nu zelf opgeleid. Sterker nog, hij maakte er een wedstrijd van: So you are a Barber. Voor deze competitie meldden zich 28 deelnemers aan. Daarvan bleven er uiteindelijk vijf over met wie De Bont De Zwarte Raaf runt.

Hij verwacht van De Zwarte Raaf net zo’n succes als van de Barbershop, die gemiddeld zo’n tien nieuwe klanten per dag krijgt. Zijn drijfveer is echter niet het geld. De Bont doet wat hij leuk vindt. ‘Maar mijn vriendin zegt wel dat het leuk zou zijn als ik een keer geld ga verdienen.’ Over geld gesproken: voor De Zwarte Raaf deed De Bont een beroep op customfunding. Hij riep 23 van zijn klanten – ieder succesvol in zaken – bij elkaar in een toen nog kaal pand voor een etentje. ‘Op deze manier wilde ik hen ervan overtuigen dat je met creativiteit van ieder pand op bijna elke plek iets kunt creëren. Ik knip hen al zo lang en heb een goede band met ze. Samen hebben we een mooi financieel plan gemaakt voor de Zwarte Raaf.’

In Groningen heeft De Bont te maken met veel concurrentie. Maar hij ziet een kapperszaak als Kapsones – in dezelfde straat – niet als rivaal, maar als gewaardeerd collega. ‘Onze kracht ligt in het anders zijn. Als we hetzelfde zouden doen als de rest, waren we kansloos.’ Volgens De Bont gaat het om het totaalplaatje. ‘De sfeer en de aanpak van de winkel is heel belangrijk. Met de Zwarte Raaf probeer ik nu een overtreffende stap te zetten.’ De Bont spreekt over een winkel met mannengadgets, een bibliotheek plus espressobar. Het is meer dan een barbershop. ‘Het moet een moderne plek voor kerels zijn.’

Open project
Daarom heet het initiatief De Zwarte Raaf. ‘Met een spannende en mysterieuze naam zit je minder vast aan de term barbershop. De raaf fladdert alle kanten op. Nu zie je clean cuts, netjes gestyled haar, maar wanneer mode en straatbeeld veranderen, dan willen wij daarop inspelen.’ Net als bij de Barbershop leidt De Bont voor de Zwarte Raaf zijn eigen kappers op. ‘Ik heb vertrouwen in dit concept.’ Uit 28 mannen die zich opgaven, selecteerde hij vijf beste kandidaten. Samen verbouwen ze het pand en onderwijl oefenen de heren het knippen op poppen en modellen. Ze hebben ieder een andere achtergrond en karakter. Van veteraan tot aan grafisch vormgever. ‘Dat zorgt voor veel energie en een mooie groepsdynamiek.’

Het is een groeiend en open project. ‘De zaak hoeft ook niet meteen klaar te zijn. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat deze jongens opgeleid worden.’ In oktober knippen zij mannen gratis. Zelf is De Bont dan aanwezig als opleider. ‘In november knippen we klanten voor tien euro en geven alles aan een viertal lokale goede doelen. Zo probeer ik de boel aan te zwengelen. Vanaf december moeten de jongens echt op niveau zijn’, zegt De Bont. Zijn gevoel zegt dat het een enorme hype wordt. ‘Zeker als ik kijk naar de drukte in de Folkingestraat en hoe mensen nu al reageren op ons verhaal.’ De Bont noemt het Engelse spreekwoord ‘jump, and the net will appear’. ‘Ik spring gewoon en zie wel wat er gebeurt.’

Tekst: Frank Hettinga
Fotografie: Jan Buwalda

Tags (categorieën en branches)barbershopDe Zwarte RaafGroningen

Geef een reactie